Citat:
Ursprungligen postat av RajtanTajtansson
Ikväll var väl Leif ändå ganska frispråkig? Han refererade till Islam när det gällde hedersrelaterad brottslighet (hans side kick var givetvis snabbt där och påpekade att det finns hedersvåld inom andra grupperingar också).
Sen var det befriande att höra den inbjudna advokaten (kvinna med invandrarbakgrund) avfärda det löjliga i att det finns risk att kallas rasist för att man kopplar hedersvåld till vissa invandrargrupper i samhället. Rasist-stigmat har fan i mig fått episka proportioner i det här landet, när kommer motreaktionen?
Jo dagens avsnitt var väldigt bra. Det som är intressant är att det ofta verkar vara invandrare själva som vågar ta bladet från munnen och kritisera förtryckande kulturer, hellre än etniska svenskar. Rädslan att bli kallad rasist är stark, antagligen för att man själv kanske inte vet exakt vad som är rasism och inte. Det finns också en i grunden god vilja att hålla nere främlingsfientliga stämningar och hela rasistpöbeln som brukar komma skrönande så fort invandrares brottslighet nämns. GW bröt mot detta idag, och tillsammans med advokaten blev det ett starkt och relevant inslag. Advokaten stod upp för kvinnornas individuella rättigheter på ett alldeles självklart och briljant sätt.
En sak som jag tycker GW eller advokaten gott kunde nämnt, som en historisk parallell, är att även i Sverige var kvinnor utsatta för ett fullkomligt normaliserat förtryck under lång tid. Först 1918 fick de rösträtt eftersom de ansågs politiskt omogna, särbeskattningen kom väl först på 1960- eller 70-talet, först på 1980-talet blev våldtäkt inom äktenskap ett brott som faller under allmänt åtal (tror jag det var), etc etc. Dvs i Sverige har kvinnorörelsen fört en lång hård kamp för att kvinnors frihet ska erkännas och respekteras på samma villkor som männens.
Det är (bl.a.) ur detta perspektiv kritiken på förtryckande hederskulturer ska föras.
Om rabiata sverigedemokratiska antifeminister nu ska attackera mig och kapa tråden så ber jag om två saker:
1. Gör inte det
och
2. Om ni måste göra det, uttryck er civiliserat och med väl uppbyggd argumentation.