2012-01-26, 20:49
Medlem
Baalzamons avatar
Jag anmälde också ett "miljonbrott" på SVT:s hemsida, och nu såg jag att jag missat ett samtal och fått ett sms där de ber mig ringa upp för att de vill ta vara på min berättelse. Frågan är om man verkligen vill det? Jag har ingen större lust att sitta i Gomorron Sveriges soffa och berätta om hur det gick till
Citera
2012-01-26, 20:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Jag anmälde också ett "miljonbrott" på SVT:s hemsida, och nu såg jag att jag missat ett samtal och fått ett sms där de ber mig ringa upp för att de vill ta vara på min berättelse. Frågan är om man verkligen vill det? Jag har ingen större lust att sitta i Gomorron Sveriges soffa och berätta om hur det gick till
Det gör inget om du berättar. Du kan tacka nej till soffan om du vill, någon annan kan läsa upp din berättelse tillsammans med andras berättelser.
Citera
2012-01-26, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Det är sant och det skulle han även kunna säga i SVT, givetvis. Det konstiga däremot, är att han i samband med det betonar att brottslingarna är en väldigt liten del och att de resterande invandrarna är "hederligt folk". Ganska korkad analys för att komma från GW. När han säger så får jag faktiskt en känsla av politisk korrekthet. Om 80 % av internerna på Kumla osv. är invandrare, och invandrarna är färre än svenskarna, betyder det ju en enorm överrepresentation. Denna överrepresentation bör väl rimligtvis inte vara begränsad till dömda, grova brottslingar, utan visa en attityd och mentalitet hos invandrare som även återfinns i invandrarnas "hederliga folk", dock inte lika uttalat?
Jag har aldrig uppfattat GW som politiskt korrekt, utan han går efter fakta och statistik och räds inte att säga vad som är sant. Säger han så, så är det nog så.
Citera
2012-01-26, 22:33
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieBallander
Nu blir jag nyfiken, kan du ge några exempel? Själv tycker jag GW har vaknat till efter årsskiftet och är i bättre form än på länge. Kvällens program var riktigt bra.

De två senaste "Veckans brott"-avsnittet har varit helt formidabla, men som jag skrev tidigare så tycker jag GW har gjort ett antal mindre genomtänkta utspel senaste tiden.

Ett exempel från nämnda TV-serie är när han recenserade Karlstadspolisens utredning av Lena-mordet i Deje för en herrans massa år sedan. Det var inte mycket (läs: ingen) saklig kritik han hade att komma med där inte. Det har jag tagit upp i flera inlägg tidigare i denna tråd. Sen fick han för sig att kritisera utredningen om Jessika Torstensson-mordet ("Det ska inte vara så jävla svårt att lösa - jag är inte så glad över denna typ av utredning" - fritt citerat) också. Även denna gång utan att ange någon som helst motivering till varför han är av den åsikten. Det är svagt.

Sen har vi ett sista klockrent exempel från förra året som berörde Eva-mordet i Örebro. Polisens pressman gick ut i media och påtalade att bevisningen mot mannen som tog livet av sig var enormt stark och att man ansåg mordet som polisiärt uppklarat. Det fick Leif GW att gå i taket, bokstavligt talat. Här har vi alltså en polisprofessor som under enormt många år - direkt eller indirekt - via media sagt eller starkt antytt vem som är skyldig eller inblandad i diverse allvarliga brott utan att ge vederbörande någon direkt chans att bemöta det han säger. Detta utan betänkligheter till 99,9%. När då polisen i Örebro vid ett enstaka tillfälle gör samma sak - då går Leif GW i taket och tycker det är en skandal. Det om något var patetiskt.

Finns många fler exempel, men du får nöja dig med dessa.
Citera
2012-01-26, 23:20
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soliditet
Jag har aldrig uppfattat GW som politiskt korrekt, utan han går efter fakta och statistik och räds inte att säga vad som är sant. Säger han så, så är det nog så.
Haha! "Säger han så, så är det nog så". GW:s ord är lag! Jag vill inte heller kalla honom politiskt korrekt, absolut inte, det jag påpekade var en specifik sak som rör invandringen där jag antar att han inte säger fullt ut vad han själv tycker.
Citera
2012-01-27, 15:50
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det gör inget om du berättar. Du kan tacka nej till soffan om du vill, någon annan kan läsa upp din berättelse tillsammans med andras berättelser.
Fast det var de inte intresserade av, de ville att jag skulle berätta själv fick jag veta nu. Kvällsöppet på TV4 var det, de skulle ha med Leif GW Persson också, så jag var frestad att tacka ja bara för att få träffa den berömde, men det blev nej i alla fall.
Citera
2012-01-30, 04:03
Medlem
Stormorfars avatar
Jag skulle lätt kolla på en serie där GW sitter inne
Citera
2012-01-30, 08:26
Citat:
Ursprungligen postat av Fylleanna
Så sött. Blev det för besvärligt att diskutera sakligt?

Tack.
Knappast.
Men man väljer vad man lägger sin energi på.
Måste han säga samma sak i varenda kanal han är med i?
Blir inte det lite enformigt?
Citera
2012-01-30, 09:17
Medlem
Fickludds avatar
Nästa avsnitt kommer att ta upp ett fall som snabbt klarades upp; fallet med Fadime Sahindal som mördades av sin pappa för tio år sedan. Sedan fortsätter granskningen av vardagsbrotten som polisen inte bryr sig om att utreda. Det blir som vanligt även ett klassiskt mord och "Fråga Leif".
Citera
2012-01-31, 21:11
Moderator
Dr Kings avatar
GW i högform igen och sågar poliser som skriver av ärenden bara för att få en hög genomströmning av ärenden.
Citera
2012-01-31, 21:31
Medlem
Gringubbens avatar
Angående hedersbrotten i kväll.
Den intervjuade poliskvinnan hävdade att fängelsestraff inte betydde så mycket för GM.
Så är det nog, för våldsbrott är lågt rankade i vårt rättssystem.
Hur vore det om vi saltade straffet för GM genom att hänga ut dem på Flashback?
De ska ge fan i att ta med sig sin hederskultur hit.
Citera
2012-01-31, 21:36
Medlem
"Ett egendomligt sammanträffande i tid".

Jag gillar Leif. Underhållande person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in