Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieBallander
Nu blir jag nyfiken, kan du ge några exempel? Själv tycker jag GW har vaknat till efter årsskiftet och är i bättre form än på länge. Kvällens program var riktigt bra.
De två senaste "Veckans brott"-avsnittet har varit helt formidabla, men som jag skrev tidigare så tycker jag GW har gjort ett antal mindre genomtänkta utspel senaste tiden.
Ett exempel från nämnda TV-serie är när han recenserade Karlstadspolisens utredning av Lena-mordet i Deje för en herrans massa år sedan. Det var inte mycket (läs: ingen) saklig kritik han hade att komma med där inte. Det har jag tagit upp i flera inlägg tidigare i denna tråd. Sen fick han för sig att kritisera utredningen om Jessika Torstensson-mordet ("
Det ska inte vara så jävla svårt att lösa - jag är inte så glad över denna typ av utredning" - fritt citerat) också. Även denna gång utan att ange någon som helst motivering till varför han är av den åsikten. Det är svagt.
Sen har vi ett sista klockrent exempel från förra året som berörde Eva-mordet i Örebro. Polisens pressman gick ut i media och påtalade att bevisningen mot mannen som tog livet av sig var enormt stark och att man ansåg mordet som polisiärt uppklarat. Det fick Leif GW att gå i taket, bokstavligt talat. Här har vi alltså en polisprofessor som under enormt många år - direkt eller indirekt - via media sagt eller starkt antytt vem som är skyldig eller inblandad i diverse allvarliga brott utan att ge vederbörande någon direkt chans att bemöta det han säger. Detta utan betänkligheter till 99,9%. När då polisen i Örebro vid ett enstaka tillfälle gör samma sak - då går Leif GW i taket och tycker det är en skandal.
Det om något var patetiskt.
Finns många fler exempel, men du får nöja dig med dessa.