Citat:
Ursprungligen postat av M.B.M
Vad är "nyttigast" av cigarrer och cigaretter? Jag tänker på vad kroppen tar mest skada av.
Läste någonstans (kan dock inte komma ihåg källan) är det en 7-8 gånger större chans att få lungcancer av Cigarrer än en ickerökare. För en cigarettrökare är det en 14 gånger större chans än en ickerökare.
Här är en Vetenskaplig rapport som visar lite annorlunda:
http://www.quitsmokingsupport.com/cigars.htm
Cigarrer innehåller inte heller de andra 4000 gifter som tillsätts i cigaretter. Dock ska man vara medveten om att cigarrer även dödar, dock om hälsoriskerna är lika höga som med cigaretter är något som verkar diskuteras, men det finns en hel del hälsorisker.
Cigarrer är mycket godare än cigaretter på alla sätt, så det är även ett plus.
Citat:
Ursprungligen postat av murkle
orkar inte kolla igenom riktigt hela tråden, så jag ursäktar om frågan redan är ställd
jag har aldrig rökt en cigarr men ska nog göra det inom en snar framtid, då till frågan. hur smakar en cigarr? kan det till exempel vara en stark smak av kaffe eller sött, kan dom ha en speciell smak precis som godis?

Cigarrer har en mångfaldighet av smaker. Min favorit, Corona Especiale, smakerna är väldigt kryddiga med stora inslag av mandel, en karaktär av mineraler på slutet, rostig och nötig med inslag av kaffe.
Sedan finns det cigarrer med inslag av rödvin, vanilj, choklad, peppar, té, och mer.
Alltså, om man inte röker smaksatta cigarrer (oftast är de billiga och smakar skit jämfört med cigarrer av kvalité) kommer det att vara inslag av olika smaker, det kommer aldrig att smaka som du röker tex choklad eller att det smakar otroligt mycket kaffe. Men smakerna påmminer väldigt mycket om olika örter och aromer. Kubanska cigarrer brukar vara väldigt robusta i smak och starka, sedan finns det andra länder som Dominikanska republiken som bland annat använder sig av Kubanska frön i flera delar av landet, eftersom människor tog med sig frön efter att de flydde efter Castros revolution 1959.
Sök på internet om Kubanska cigarrer, Dominikanska, cigarrer från Puerto Rico är även väldigt goda.
Citat:
Ursprungligen postat av W.T.P.
Tack för tipset! Ska definitivt kolla upp den sidan också! Hur är det med fraktkostnader osv? På båda sajterna?
Fraktkostnaderna är lite dyrare hos gotteftermaten än hos cigarrlagret, om du beställer via postförskott kommer det att kostar det 30 kronor för frakt + 55 för postförskott
Cigarrlagret kostar frakten 24 kronor (postbefodran) plus 50 kr om du vill köra med postförskott. Köper du med kort blir det endast 24 kronor.