2011-03-11, 23:13
Medlem
Hejsan alla Cigarrälskare
Nybliven och frälst Cigarrfantast har man hunnit med att bli, tänkte be er gamla uvar om lite hjälp.
Tänkte lägga en order på 1000:-, målet jag är ute efter är milda cigarrer. Hur hade ni fördelat pengarna ? Allt på en låda, eller fördelat ut på kanske 2-3st ?

Har testat ett 10-tal Cigarrer sofar, dock lyckats få ena riktiga nikotinbomber vilket inte faller mig i smaken alls.

Har lyckats hitta ett par favoriter iaf:
Montecristo Robusto Natural
Flor de Selva Robusto
H Upmann Churchill Natural

Tusen tack på förhand / Andreas
Citera
2011-03-12, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
...Har lyckats hitta ett par favoriter iaf:
Montecristo Robusto Natural
Flor de Selva Robusto
H Upmann Churchill Natural...
Var cigarrerna jag markerat ovan från Kuba? Man brukar normalt inte ange täckbladssort på havannacigarrer då de bara finns tillgängliga i en variant. Cigarrer från Honduras och Dominkanska Republiken däremot finns ofta i minst två varianter, natural och maduro, ibland fler (claro, oscuro...)
Citera
2011-03-13, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Var cigarrerna jag markerat ovan från Kuba? Man brukar normalt inte ange täckbladssort på havannacigarrer då de bara finns tillgängliga i en variant. Cigarrer från Honduras och Dominkanska Republiken däremot finns ofta i minst två varianter, natural och maduro, ibland fler (claro, oscuro...)

Ingen av Cigarrerna var från Kuba tyvärr... DR och Honduras...
Citera
2011-03-19, 23:40
Medlem
snapmodes avatar
Håller med TS, en fet Cohiba cigarr är det inte mycket som slår!

Cohiba Siglo 4 &5, herregud asså! Sitta och suga på en sån pinne i nån timme med nån riktigt rökig whiskey, det är livsnjuteri!
Även dom mindre och smalare är fyjävla fina, pantelas/panetelas har jag för mig att dom hette. Riktigt fina man kan tända upp i alla lägen.
Citera
2011-03-20, 00:36
Medlem
Ännu några nybörjarfrågor från mig.

Angående humidorer, är det krångligt att "installera", att få igång hydrometer och allt annat som ska funka?

Kanske en dum fråga, men är det något som behöver el för att fungera, av mätarna alltså, eller är det batteridrivet?

Vidare, är det lite smartare för mig som nybörjare att köpa en "humidorpåse", som enligt beskriving håller cigarrernas fuktighet i ca 90 dagar, eftersom jag ändå inte köper så många på en gång, istället för att köpa mig en humidor? Jag är trots allt student, och dessutom som jag skrivit i andra trådar i livsnjutardelen så ses inte mina "livsnjutarvanor" på ett positivt sätt här hemma, då det är "bortkastade pengar", och en humidor för åtminstone 600 skulle inte gå oupptäckt.

Flyttar förhoppningsvis till hösten, då jävlar blir det annorlunda
Senast redigerad av Campfire 2011-03-20 kl. 00:57.
Citera
2011-03-20, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snapmode
...Cohiba Siglo 4 &5, herregud asså! Sitta och suga på en sån pinne i nån timme med nån riktigt rökig whiskey, det är livsnjuteri!
Även dom mindre och smalare är fyjävla fina, pantelas/panetelas har jag för mig att dom hette. Riktigt fina man kan tända upp i alla lägen.
Den mildare sigloserien innehåller ingen panatela. Siglo 1 är en petit corona.

Men, du kanske syftade på Cohiba Panatelas från den klassiska serien? Den är en av de bästa enligt min mening!
Citera
2011-03-20, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Campfire
Ännu några nybörjarfrågor från mig.

Angående humidorer, är det krångligt att "installera", att få igång hydrometer och allt annat som ska funka?

Kanske en dum fråga, men är det något som behöver el för att fungera, av mätarna alltså, eller är det batteridrivet?

Vidare, är det lite smartare för mig som nybörjare att köpa en "humidorpåse", som enligt beskriving håller cigarrernas fuktighet i ca 90 dagar, eftersom jag ändå inte köper så många på en gång, istället för att köpa mig en humidor? Jag är trots allt student, och dessutom som jag skrivit i andra trådar i livsnjutardelen så ses inte mina "livsnjutarvanor" på ett positivt sätt här hemma, då det är "bortkastade pengar", och en humidor för åtminstone 600 skulle inte gå oupptäckt.

Flyttar förhoppningsvis till hösten, då jävlar blir det annorlunda
Nej, det är inte krångligt att få igång en humidor. I korta ordalag handlar det om att fukta upp humidoren så att insidan är lagom mättad med fukt innan man fyller den med cigarrer. Ofta måste hygrometern kalibreras.

De allra flesta humidorer har passiva befuktare och traditionella hårhygrometrar som inte behöver elektricitet. Mindre befuktare av aktiv typ går på batterier liksom digitala hygrometrar.

Om du har ont om pengar men ändå vill unna dig att puffa cigarr då och då råder jag dig verkligen att inte skaffa en humidor direkt. Tänk så många cigarrer du kan köpa för de pengarna!

Improvisera en lämplig förvaring i en plastlåda i stället så har du en praktisk och billig förvaring som duger gott, även om den kanske inte smyckar ditt hem. Sök på ordet plastidor här eller på www.cigarrprat.se så får du massor av tips.
Citera
2011-03-20, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Nej, det är inte krångligt att få igång en humidor. I korta ordalag handlar det om att fukta upp humidoren så att insidan är lagom mättad med fukt innan man fyller den med cigarrer. Ofta måste hygrometern kalibreras.

De allra flesta humidorer har passiva befuktare och traditionella hårhygrometrar som inte behöver elektricitet. Mindre befuktare av aktiv typ går på batterier liksom digitala hygrometrar.

Om du har ont om pengar men ändå vill unna dig att puffa cigarr då och då råder jag dig verkligen att inte skaffa en humidor direkt. Tänk så många cigarrer du kan köpa för de pengarna!

Improvisera en lämplig förvaring i en plastlåda i stället så har du en praktisk och billig förvaring som duger gott, även om den kanske inte smyckar ditt hem. Sök på ordet plastidor här eller på www.cigarrprat.se så får du massor av tips.

Tackar för svaret, som vanligt sitter du på stor kunskap i ämnet.
En plastidor är alltså att föredra? Vi kan alltså förkasta mitt förslag om en humidorpåse?
Citera
2011-03-20, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Campfire
Tackar för svaret, som vanligt sitter du på stor kunskap i ämnet.
En plastidor är alltså att föredra? Vi kan alltså förkasta mitt förslag om en humidorpåse?
Förkasta behöver man väl inte göra men en plastidor är enklare att styra fukthalten i. Om en humidorpåse börjar bli torr måste du ju plocka ur cigarrerna för att fukta upp den igen. I en humidor eller plastidor fyller du bara på avjonat eller destillerat vatten i din befuktare.
Citera
2011-03-22, 22:55
Bannlyst
Nu vill jag ha basic info för en nybörjare på cigarr-fronten.

Alltid velat avnjuta en cigarr efter en god måltid med fint sällskap / själv. Kan man köpa nårra billiga varianter för att prova sej fram? Ska man dra halsbloss ? Ska man bita av ena änden och blöta den andra?

Ge mej ALLT ni har som är grundläggande.
Citera
2011-03-23, 00:28
Medlem
hejaklacksledares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vuXen-poJke

1. Kan man köpa nårra billiga varianter för att prova sej fram?
2. Ska man dra halsbloss ?
3.Ska man bita av ena änden och blöta den andra?

1. Jose L Piedra är en mycket prisvärd cigarr. Kubanska maskinrullade cigarrer med riven inlaga och ett täckblad som rullats på för hand. Finns i 5-6 olika sorter/format och kostar mellan 20-26 kronor styck i svenska cigarraffärer. Faconen vid namn Cremas är den jag rökt mest och tycker är godast.

2. Nej, det är inte att rekommendera. Nikotinet tas upp redan i munnen.

3. En cigarr behöver vanligtvis snoppas, dvs att man avlägsnar en liten bit av änden man röker ur. För detta finns speciella redskap, så kallade snoppare som i sin tur kan vara gilijotiner (http://www.gallantgifts.com/images/p...gar_cutter.jpg ), cigarrsax (http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:A...XReJWEHJvA&t=1) eller rundskärsnoppare, vilket är en sorts rund kniv som man trycker ner i mun-änden för att skapa ett litet hål man kan röka ur. Bild på denna : http://www.bestcigarprices.com/shopc...let_Silver.jpg Om man försöker bita av en bit så finns det en risk för att täckbladet virar upp sig, vilket inte är alls bra.

Gilijotiner används av dom flesta cigarrbolmare, men i brist på snoppare kan man även använda en vass kniv. Jag rekommenderar dock att du köper en gilijotin. Jag har en billig modell som kostade 40-50 kronor och den funkar ganska bra ett tag. Jag känner dock att ett köp av gilijotin av bättre kvalitet inte går att undvika.

Några användbara länkar:
http://www.youtube.com/watch?v=VUqJ5d9cOB8
http://bukfacon.wordpress.com/
http://www.brobergs.se/sv/page/259/Cigarrskolan
Citera
2011-03-23, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vuXen-poJke

Alltid velat avnjuta en cigarr efter en god måltid med fint sällskap / själv. Kan man köpa nårra billiga varianter för att prova sej fram? Ska man dra halsbloss ? Ska man bita av ena änden och blöta den andra?

Råden från Hejaklacksledare stämmer bra. För att klargöra en smula så kallas änden man röker ur för cigarrens huvud och tändänden kallas fot. Huvudet måste alltid snoppas (vissa enklare cigarrer kommer dock färdigsnoppade) medan foten aldrig behöver snoppas, även om den är stängd (t.ex. på perfectos).

Oavsett vilken ände man pratar om ska den ALDRIG doppas i något och inte heller blötas ner i onödan av saliv. Det blir bara geggigt och äckligt!

Slutligen kanske du borde fundera på vad som står längst ner i dina egna inlägg!
Sök på mitt alias i denna tråd för massor av information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in