2013-01-22, 15:53
Medlem
Om du kan skrapa ihop så du har en hundring så blir det nog lite enklare. Jag gissar att utbudet i Ronneby är ungefär lika dåligt som i Kalmar, men någon Montecristo brukar man kunna hitta för runt hundralappen.

Har du en snoppare, som man använde för att klipp av en bit av rökänden med? Det brukar man kunna köpa billiga varianter av för några tior. Det blir sällan bra med kniv, men det går säkert. Tänk på att inte snoppa för mycket så att du får tobak i munnen.

Independence har jag aldrig hört talas om.
Citera
2013-01-28, 19:24
Medlem
Jag rökte min Behike 52 i helgen och var tämligen missnöjd.
Jag antar att cigarren kanske var för ung. Kanske är jag en för ovan bolmare för att finna njutningen i garren.
Absolut inte värd dom pengarna i mitt tycke.
Citera
2013-01-28, 20:15
Medlem
Det var inte så att den var överfuktad med tanke på dina problem med humidoren? Alla havannacigarrer är mycket känsliga för överfuktning och den optimala RH:n för stabilisering ligger ofta under 65%!
Citera
2013-01-29, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Det var inte så att den var överfuktad med tanke på dina problem med humidoren? Alla havannacigarrer är mycket känsliga för överfuktning och den optimala RH:n för stabilisering ligger ofta under 65%!

Den smakade inte dåligt, absolut inte. Dock inte alls vad jag hade hoppats på.
Citera
2013-02-01, 15:35
Medlem
DeToXs avatar
Fick tag i en humidor från Rusta idag jag med =)
Fanns 6 kvar i Burlöv för dom som undrar.
Nu ska den fuktas in och hygrometer ska kalibreras, om den nu fungerar över huvudtaget.
Har läst att vissa har haft lite otur.

Var har ni placerat fuktaren?
Tänkte öppna upp den som följde med och fylla den med beads
Citera
2013-02-01, 20:11
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeToX
Fick tag i en humidor från Rusta idag jag med =)
Fanns 6 kvar i Burlöv för dom som undrar.
Nu ska den fuktas in och hygrometer ska kalibreras, om den nu fungerar över huvudtaget.
Har läst att vissa har haft lite otur.

Var har ni placerat fuktaren?
Tänkte öppna upp den som följde med och fylla den med beads

Skit i hygrometern, den enda uppgift den har är att se snygg ut, köp beads, håll dem fuktiga och lita på dem istället.
Citera
2013-02-02, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeToX
...Var har ni placerat fuktaren?...
Normalt sitter fuktaren i locket men i och med att fukt stiger är det egentligen bäst att ha den längst ner i humidoren. Problemet är ju att den stjäl plats då.
Citera
2013-02-02, 22:59
Medlem
DeToXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Skit i hygrometern, den enda uppgift den har är att se snygg ut, köp beads, håll dem fuktiga och lita på dem istället.

Jag kör med beads men tycker ändå att finns det en stilig hygrometer så ska den fungera också.
Får prova att borra upp hålen bakom lite.

Citat:
Normalt sitter fuktaren i locket men i och med att fukt stiger är det egentligen bäst att ha den längst ner i humidoren. Problemet är ju att den stjäl plats då.

Ja på min andra humidor sitter den i locket men nu syftade jag mest på rusta humidoren, fick med sån 3M tejp men frågan är ju om man vill klistra fast den på det fina cederträt..
Citera
2013-02-03, 16:51
Medlem
Lightnights avatar
Jag har hört mycket om beads den senaste tiden och funderar på att köpa. På http://www.heartfeltindustries.com/c...Humidity+Beads finns det ju en del att välja på, men vilken luftfuktighet är egentligen att föredra? Ska man välja en som håller 70% eller 65%? Vissa cigarrer ska ju ligga i 65%, men det kanske går att förvara dessa i 70% och sedan låta ligga framme en stund innan man röker dem så att de närmar sig 65.

Hur mycket beads behövs till en humidor med plats för ca 100 cigarrer? Är deras "Beads bags" något att ha?

Edit: En fråga till: är hemsidan smidig att beställa ifrån?
Senast redigerad av Lightnight 2013-02-03 kl. 16:54.
Citera
2013-02-03, 20:39
Medlem
Välj beads för 65% RH!

Mängden styrs av volymen i humidoren. Det finns instruktion för att beräkna mängden på Heartfelts hemsida.

Det är inga problem att beställa därifrån men sakerna fastnar ofta i tullen!
Citera
2013-02-03, 20:45
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Välj beads för 65% RH!

Mängden styrs av volymen i humidoren. Det finns instruktion för att beräkna mängden på Heartfelts hemsida.

Det är inga problem att beställa därifrån men sakerna fastnar ofta i tullen!

Tack Vad blir det egentligen för skillnad mellan 65 och 70%? Märks det på smaken eller påverkas cigarrens kvalité? Det finns ju vissa som verkar vara extremt petnoga med att luftfuktigeheten måste hålla sig på en viss procent.

Om sakerna fastnar i tullen, vad händer då? Är köpet förlorat eller kan man lösa ut grejerna på något sätt?
Citera
2013-02-03, 23:07
Medlem
Hee-mans avatar
Jag har ett problem med min humidor. Jag lyckas aldrig få det till 70% luftfuktighet, det stannar där några timmar bara, sen åker det alltid ner till 40%. Jag höll på fukta lådan i en vecka flera gånger om dagen, men lyckas verkligen aldrig. Lyckas bara få det till 40%.

Har ni något tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in