Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-14, 11:02
  #2125
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaFet
Den här är rolig att slänga ett öga på när man röker.
http://www.cigarhobby.com/wp-content...lavorwheel.jpg

Mycket bra illustration, tack!

Aromer och dofter från cigarrer ger cigarrupplevelsen, ytterst få cigarrer "smakar" gott.
Prova att röka cigarr och hålla för näsan. Det är doftorganet som ger cigarrupplevelsen mer än smakorganet.
Dra in ett ordentligt bloss och behåll i munhålan en sekund - puffa ut lite eller mycket - "lukta" på den utpuffade röken och upplev aromerna - börja om igen...

Enkelt.
Citera
2014-09-14, 11:41
  #2126
Medlem
innovatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaFet
Den här är rolig att slänga ett öga på när man röker.
http://www.cigarhobby.com/wp-content...lavorwheel.jpg

Tack för den MegaFet, den ska jag använda mig av!
Citera
2014-09-14, 12:07
  #2127
Medlem
WangHaos avatar
Läste precis att SD är det enda parti som INTE vill höja skatten på snus och cigg...
http://ab-compass-browser.herokuapp....guide/#skatter
Citera
2014-09-18, 23:37
  #2128
Medlem
Feadogs avatar
Gjorde precis slag i saken och la en beställning på en liten desktophumidor från Adorini (Torino Deluxe för ca. 30 pinnar) samt ett knippe cigarrer från blandade producenter. Har varit sugen på detta från och till under flera års tid. Problemet för mig nu är att jag inte har någon egen balkong utan måste gå ca. 50 meter genom en korridor för att komma till den samfällda balkongen en bit bort (studentlägenheter). Detta känns drygt, men jag vill ogärna röka ut från vår lilla franska balkong. Sambon skulle nog inte uppskatta att hela lägenheten luktade inpyrd cigarrök.

Hur gör ni på vintrarna när cigarrsuget faller på? Tar ni bara på er tjockaste jackan och sätter er på ballen i 45 minuter? Vore ju helt klart trevligare att ha ett rökrum. Får bli ett projekt när man skaffar villa.
Citera
2014-09-20, 07:12
  #2129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Gjorde precis slag i saken och la en beställning på en liten desktophumidor från Adorini (Torino Deluxe för ca. 30 pinnar) samt ett knippe cigarrer från blandade producenter. Har varit sugen på detta från och till under flera års tid. Problemet för mig nu är att jag inte har någon egen balkong utan måste gå ca. 50 meter genom en korridor för att komma till den samfällda balkongen en bit bort (studentlägenheter). Detta känns drygt, men jag vill ogärna röka ut från vår lilla franska balkong. Sambon skulle nog inte uppskatta att hela lägenheten luktade inpyrd cigarrök.

Hur gör ni på vintrarna när cigarrsuget faller på? Tar ni bara på er tjockaste jackan och sätter er på ballen i 45 minuter? Vore ju helt klart trevligare att ha ett rökrum. Får bli ett projekt när man skaffar villa.

För mig handlar cigarr rökning om njutning, sitta ute i 30minus och frysa hör inte till den kategorin.
Jag röker inomhus 365dagar om året, bara man vädrar efteråt och ställer fram en kopp med ättika så är det lungt.
Citera
2014-09-21, 08:09
  #2130
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Gjorde precis slag i saken och la en beställning på en liten desktophumidor från Adorini (Torino Deluxe för ca. 30 pinnar) samt ett knippe cigarrer från blandade producenter. Har varit sugen på detta från och till under flera års tid. Problemet för mig nu är att jag inte har någon egen balkong utan måste gå ca. 50 meter genom en korridor för att komma till den samfällda balkongen en bit bort (studentlägenheter). Detta känns drygt, men jag vill ogärna röka ut från vår lilla franska balkong. Sambon skulle nog inte uppskatta att hela lägenheten luktade inpyrd cigarrök.

Hur gör ni på vintrarna när cigarrsuget faller på? Tar ni bara på er tjockaste jackan och sätter er på ballen i 45 minuter? Vore ju helt klart trevligare att ha ett rökrum. Får bli ett projekt när man skaffar villa.

Jag brukar välja en kortare cigarr, runt 10 cm ungefär, ta på mig jacka och kängor och gå ut på en liten vinterpromenad i snön. Mycket mysigt. Tunna vantar är en rekommendation!

Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
För mig handlar cigarr rökning om njutning, sitta ute i 30minus och frysa hör inte till den kategorin.
Jag röker inomhus 365dagar om året, bara man vädrar efteråt och ställer fram en kopp med ättika så är det lungt.

Problemet med innomhusrökningen är att många, inklusive jag själv, är tveksamma till om lukten försinner så enkelt. Eventuell maka/make eller sambo kan bli problematisk att övertala. Alla har väl känt lukten av inpyrd cigarettrök och sedan avskrämts på grund av detta.
Citera
2014-09-22, 17:40
  #2131
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Problemet med innomhusrökningen är att många, inklusive jag själv, är tveksamma till om lukten försinner så enkelt. Eventuell maka/make eller sambo kan bli problematisk att övertala. Alla har väl känt lukten av inpyrd cigarettrök och sedan avskrämts på grund av detta.

Precis. Det är inte enbart för sambons skull, även om hon sannolikt är ännu känsligare än jag. Det finns få saker i världen som är så skabbiga som inrökta lägenheter. Folk som vaneröker cigaretter inomhus i sitt hem eller i sin bil äger mitt fullständiga och eviga förakt. Cigarrer är ju en annan sak, men jag undrar om röklukten blir mindre påtaglig efter ett tag, och jag vill inte bo i nån inrökt lägenhet med gulnande väggar och fimpluktande möblemang. Jag kan ju helt enkelt avstå att röka under sämre väderförhållanden, men det känns lite tråkigt. Eftersom jag älskar att sitta ner med min cigarr och ge den sällskap av en trevlig rom eller annat lagrat destillat så känns inte promenaden heller som ett optimalt alternativ för mig.
Citera
2014-09-22, 18:07
  #2132
Medlem
brutefishs avatar
även om jag sitter och röker på min balkong sommartid och har stängt så smyger sig en del rök in.
om du sedan vädrar och ställer fram ättika så kommer bostaden att lukta lite annorlunda när man går in i den efter att ha varit ute en sväng.

det luktar inte illa, men annorlunda. skulle man bolma varje dag så klart det sätter sig mera, det är ju ändå oljor i cigarren och sånt sätter sig i tapet och textilier på längre sikt.
Citera
2014-10-02, 15:59
  #2133
Medlem
Jag har en släkting i Kina som kan ta hem vansinnigt billiga humidorer till mig. Utöver det uppenbara "man får vad man betalar för" - är det någon som faktiskt har erfarenhet av kinesiska/billiga humidorer och dess kvalité? Är det svårt att tillverka humidorer på rätt sätt så att säga?
Citera
2014-10-02, 20:05
  #2134
Medlem
tadamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klondiker
Jag har en släkting i Kina som kan ta hem vansinnigt billiga humidorer till mig. Utöver det uppenbara "man får vad man betalar för" - är det någon som faktiskt har erfarenhet av kinesiska/billiga humidorer och dess kvalité? Är det svårt att tillverka humidorer på rätt sätt så att säga?

En ordentligt tillverkad humidor är nog inte det lättaste att göra nej. Rekommenderar att du googlar detta så du får rätt svar. Att snickra ihop en låda kan alla göra men det skall vara av bra trä, tätt och göra just det en humidor är till för, att fukthålla dina cigarrer rätt och hålla dem fräscha.
Citera
2014-10-02, 21:17
  #2135
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klondiker
Jag har en släkting i Kina som kan ta hem vansinnigt billiga humidorer till mig. Utöver det uppenbara "man får vad man betalar för" - är det någon som faktiskt har erfarenhet av kinesiska/billiga humidorer och dess kvalité? Är det svårt att tillverka humidorer på rätt sätt så att säga?

En riktig humidor är tillverkad med rätt små toleranser, och åtminstone insidan ska vara klädd med spanskt cederträ. Detta lär du inte få med nån kinakopia. Dessutom är det så klart skillnad på olika fuktare. Du kan hitta bra humidorer för för inte alls mycket pengar. Har själv nyss köpt en liten humidor från Adorini, en erkänd tillverkare som gör bra grejer med ordentliga material. Om du bara ska ha en liten för 30-40 cigarrer (som den jag har) kostar det 750:- på cigarrlagret om du köper lite cigarrer och annat också. En mellanstor humidor från samma tillverkare kan du få för runt 1500:-.

Om du bara hade tänkt förvara maskinrullade skitcigarrer så kanske en kinahumidor duger. Hade du tänkt förvara något bättre så är det jävligt onödigt att inte spendera de små pengarna det ändå rör sig om att investera i en riktig humidor.
Citera
2014-10-03, 09:39
  #2136
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klondiker
Jag har en släkting i Kina som kan ta hem vansinnigt billiga humidorer till mig. Utöver det uppenbara "man får vad man betalar för" - är det någon som faktiskt har erfarenhet av kinesiska/billiga humidorer och dess kvalité? Är det svårt att tillverka humidorer på rätt sätt så att säga?

Den bästa och billigaste humidoren är en plastback med lock från ClasOhlson/Rusta - det absolut viktigaste med en humidor är att den sluter tätt och således bevarar fukten. Cederträ är inte ett måste.
Sedan använder man såklart Heartfelt Beads för stabil fuktkontroll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback