2008-04-28, 18:13
Medlem
ownz0res avatar
En fråga till er gedigna cigarr-experter. Är det ok att förvara en cigarr i ca 5 veckor i endast en sådan där metalltub som följer med vissa? Tänkte mest på om de inte torkar och så..?
Citera
2008-04-29, 22:18
Medlem
Det beror på vilken vilken sort det handlar om, olika fabrikar har olika täta tuber. Om det är en enkel cubansk tubos så är risken stor att cigarren blir väldigt torr. Om den inte redan har torkat ut så är det enklaste sättet helt enkelt att förvara cigarren med tub i en tät och stängd plastpåse.
Citera
2008-04-30, 17:24
Medlem
_Ahlen_s avatar
Har köpt mig en cigarr, dagen till ära, som jag har tänkt att avnjuta ikväll. Trodde i min enfald att det var ungefär som stora cigaretter vad gäller tändning och dylikt, men insåg när jag tog en närmare titt att så inte var fallet. Jag är alltså en total nybörjare vad gäller cigarrer, och jag undrar om någon kunde skriva ner en snabb redogörelse hur man går tillväga med snoppning, tändning och vad det nu kan tänkas vara.

Tack på förhand
_Ahlen_
Citera
2008-05-05, 08:14
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Ahlen_
jag undrar om någon kunde skriva ner en snabb redogörelse hur man går tillväga med snoppning, tändning och vad det nu kan tänkas vara.
Nu har du säkert hunnit få fyr på garren redan, men för framtida upplevelser kan du läsa igenom här: http://www.brobergs.se/cigarfs.htm
Citera
2008-05-16, 00:33
Medlem
twNys avatar
Har börjat röka lite cigarr ibland nu, har inte hunnit provat så mycket heller och det är mest billiga jäklar som kostar mellan 25-50kr. Nån som har lite tips på goda billiga cigarrer som högst kostar typ 50-60kr?
Citera
2008-05-16, 13:08
Medlem
Littlebrews avatar
Rökte en fin (fin i min mening) sist jag var uppe i Stockholm... minns minsann inte namnet på den, det var någon kubansk iaf.

Köpte också en avsnoppare som jag velat ha jäkla länge! Den hade jag hela vägen till flygplatsen... då var jag tvungen att göra mig av med den... suck (nej, hade inget incheckat bagage!)..

Annars är det väldans trevligt att röka cigarr, tillsammans med en fin whisky... den kombinationen går aldrig fel!
Citera
2008-05-16, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twNy
...Nån som har lite tips på goda billiga cigarrer som högst kostar typ 50-60kr?
Över disk i Sverige är det lite svårt att hitta riktigt bra cigarrer i den prisklassen. Om du kan tänka dig något högre priser så rekommenderar jag Camacho Corojo Monarca (75 kr), San Cristobal El Principe (59 kr), Padrón Delicias (74 kr) och Ramon Allones Specially Selected (84 kr) som alla finns att beställa från den nya och utmärkta svenska cigarrhandlaren Polarcigar: http://www.polarcigar.se/
Citera
2008-05-16, 15:15
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Ramon Allones Specially Selected (84 kr)
Den är trevlig. Ännu trevligare att den kostade hälften om man tog hem den själv.
Citera
2008-05-16, 17:35
Medlem
twNys avatar
Citat:
Över disk i Sverige är det lite svårt att hitta riktigt bra cigarrer i den prisklassen. Om du kan tänka dig något högre priser så rekommenderar jag Camacho Corojo Monarca (75 kr), San Cristobal El Principe (59 kr), Padrón Delicias (74 kr) och Ramon Allones Specially Selected (84 kr) som alla finns att beställa från den nya och utmärkta svenska cigarrhandlaren Polarcigar: http://www.polarcigar.se/

Nice, blir att kika runt lite på den hemsidan nu och kolla om jag hittar nåt jag blir sugen på att beställa. Börjar att kolla in dom du tipsade om.
Citera
2008-05-18, 00:26
Medlem
BigMoneys avatar
jag tänkte kolla, vet någon här om det finns sådana här "ciggarr klubbar" i brist på bättre ord,ett ställe dit man kan gå för att ta en whiskey och ta sig en garre, bara för att koppla av från vardagen.
Citera
2008-05-18, 18:56
Medlem
Det finns flera klubbar i landet men många lider brist på lämpliga lokaler. I Stockholm kan man ju betala för tillträde till The Lobby på Rådmansgatan eller Cigarrummets Bakficka vid Stureplan. I Göteborg finns det möjlihet att sitta och puffa i källaren under La Casa Del Habano på Avenyn. Nackdelen med dessa exempel är att medlemsskap är väldigt dyrt!

I Karlskrona finns Carlscorona som har en liten klubblokal men jag tror inte att medlemmar har tillgång hur som helst. I Stockholm finns även 08Bolmers som inte har någon lokal men som varit duktiga på att träffas här och var ändå.
Citera
2008-05-18, 21:46
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Det finns flera klubbar i landet men många lider brist på lämpliga lokaler.
Det är skönt med eget cigarrum hemma.
Lite ensamt, dock. Kärringen är inte så imponerad av cigarrer. Hon röker hellre billiga smuggelcigaretter under köksfläkten, som den WT-slampa hon är. Tur att vi inte bor ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in