2010-09-04, 21:39
Medlem
Wascos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semla
Hehe söker efter ännu dyrare

Vet knappt om det finns dyrare cigarrer än Zino platinum. Om tanken är att röka för att det är dyrt så verkar du ju kanska korkad. Varför inte ta en Zino Platinum och limma fast en tusenlapp runt den och rök... Sen tycker polarna nog att du är cool
Citera
2010-09-04, 22:39
Medlem
Wascos avatar
Kul att du hittade en cigarr som du gillade. Jag har rökt cigarr dagligen i ca 10 år så det är klart att jag måste lägga mig i. Cohiba är ju det märke som klassas som en av världens finaste cigarrer. Ja det är jäkligt dyrt och enligt min och många andra cigarrrökare så är det en smula överskattat. Cigarrer från Cuba har en ganska ojämn kvalité. Ibland är de helt himmelska medan andra gånger så är de inget vidare. Köper man en låda Cohiba för ca 4000 kronor så är det lite tråkigt om hälften inte är bra. Många Cubanska cigarrer är också för hårt packade och de går i princip inte att röka. Vill du röka cigarrer som är riktigt bra så är de tyvärr ganska dyra. Ett tips är Hoyo de Monterrey. Det är en av mina favoriter. Den är liksom Cohiba från Cuba. Den håller myckejämn kvalité. Dawidoff är ett annat märke som kommer från Dominikanska republiken. Det är det märke som mer och mer tar över titel världens bästa cigarr. Mycket bra och jämn kvalité, tyvärr nästan lika dyra som Cohiba men enligt min mening mycket bättre. Cohiba lever nog lite på sitt namn. Andra riktigt bra märken är Griffin och H Uppman. Något billigare men riktigt bra. Vill du röka det värsta så köper du Davidoffs värsting som heter Zino platinum. Goda men svindyra. Värt att nämna är att Dawidoff har en cigarill som heter Demi Tass. Otroligt god cigarill om man inte vill sitta en timme. Ett tiopack kostar 200 spänn men de är riktigt bra medan Cohibas cigariller är kass. Nu ska jag ju inte påstå att min smak är det som gäller. Det är ju givetvis en smaksak. Min bror som röker lika mycket som jag anser att Montecristo är den absolut bästa cigarren. Lite rundare och mildare smak. Det är bara att prova sig fram. Det jag kan säga är att det ska ju helst vara handrullade med riktiga tobaksblad i. Det är det i alla lite dyrare cigarrer. Det finns mycket billigare som är maskinrullade och det kanske inte gör något med i dem är det hackad tobak. Det är stor skillnad i smak på dem. Dock finns det de som är helt ok Tex Wasco da Gama. Maskingjord lågpriscigarr från Holland (tror jag) Kostar typ 20 kronor styck. Funkar men går inte att jämföra. I slutet på en lång natt med 3 promille i kroppen kanske det kan vara ett bra allternativ då det är synd att elda upp en Zino platinum för 350 kronor och inte minnas vad det smakade. Det viktigaste är i alla fall att den inte är för torr... sen är det bara smaken som avgör. Pröva lite olika sorter.

Ett annat tips är att köpa Private stock. Det är cigarrer från Dominikanska republiken som är osorterade. Man kan få lite vad som helst men de håller en bra kvalité och kostar så där 50-60 kronor styck. Tacksamt om man inte har en sedelpress i källaren. De finns på bla Brober...

Jag kan avslöja att när jag skriver detta så avnjuter jag en Davidoff Grand Cru... Livet leker... åtmindstonde en halvtimma till...
Citera
2010-09-04, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wasco
Kul att du hittade en cigarr som du gillade...
Vad är vitsen med att kommentera ett inlägg från 2004???

För övrigt förstår jag inte hur du kan nämna ett skitmärke som The Griffins i samma andetag som H. Uppman? Smaken kan ju vara som baken men ändå...
Citera
2010-09-05, 12:34
Medlem
Pesqueras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Vad är vitsen med att kommentera ett inlägg från 2004???

För övrigt förstår jag inte hur du kan nämna ett skitmärke som The Griffins i samma andetag som H. Uppman? Smaken kan ju vara som baken men ändå...

Och hur kan man nämna att Davidoff gör världens bästa cigarrer, dominikanska i all ära, men jag föredrar kubanska alla dagar i veckan, utan tvekan.
Citera
2010-09-05, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pesquera
Och hur kan man nämna att Davidoff gör världens bästa cigarrer, dominikanska i all ära, men jag föredrar kubanska alla dagar i veckan, utan tvekan.
Jag kan nog hålla med om att Davidoff ligger i topp vad det gäller konstruktion och de har dessutom lyckats storstilat med att skapa ett "fint" märke med en elegant smakkaraktär. Men, som jag har sagt så många gånger förr, man får väldigt lite för pengarna rent smakmässigt.
Citera
2010-09-05, 13:29
Medlem
Wascos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pesquera

Nä jag kan väl hålla med om att en riktigt bra kuban är oslagbar men med tanke på att de håller ojämn kvalitét så faller det lite. Att påstå att Dawidoff gör världens bästa cigarrer var nog fel med tanke på att det skiljer en del i smak och då är det en smaksak. Dock så ser jag mer och mer som rökt kubaner tidigare att gå över till Davidoff. Mycket tror jag är för kvalitén skull...
Citera
2010-09-05, 13:31
Medlem
Wascos avatar
Citat:
Jag kan nog hålla med om att Davidoff ligger i topp vad det gäller konstruktion och de har dessutom lyckats storstilat med att skapa ett "fint" märke med en elegant smakkaraktär. Men, som jag har sagt så många gånger förr, man får väldigt lite för pengarna rent smakmässigt.

Har du testat Zino platinum... Lite kraftigare smak, mycket god. Dock tveksam till det höga priset...
Citera
2010-09-05, 14:59
Medlem
Citat:
Har du testat Zino platinum... Lite kraftigare smak, mycket god. Dock tveksam till det höga priset...
Ja, men den imponerade inte alls på mig, kanske mycket på grund av priset. Däremot gillar jag petit coronan från Davidoffs Milleniumserie.
Citera
2010-09-05, 17:58
Medlem
Wascos avatar
Citat:
Ja, men den imponerade inte alls på mig, kanske mycket på grund av priset. Däremot gillar jag petit coronan från Davidoffs Milleniumserie.

Ja den är mycket trevlig. Hyfsat pris på den. Dessutom så är det lagom storlek om man inte har hur mycket tid som helst.

Jag tycker i och försig att Zino Platinum är riktigt bra men köper dem inte för jag tycker priset är för högt.

Hoyo de monterrey Des Dieux Tycker jag är en kanoncigarr med tanke på priset. Ligger på 130 kronor tror jag.

Jag har faktist av nyfikenhet köpt en Dawidoff Royal Salomones. Mest för att jag inte vill leva i ovisshet men svårt att tro att den kan leva upp till priset... 500 spänn... får ju be till gudarna att den inte är för hårt rullad.. men det är ju ingen risk när det är en Davidoff.
Citera
2010-09-05, 18:42
Medlem
Citat:
...Hoyo de monterrey Des Dieux Tycker jag är en kanoncigarr med tanke på priset. Ligger på 130 kronor tror jag...
På nätet kostar den 40-45 kr st beroende på källa, förutsatt att paketet inte fastnar i tullen dvs.

Jag tycker med få undantag att det är de mindre och inte sällan även de enklare havannacigarrerna som tilltalar mig mest. Mina favoriter är storlekar kring petit coronas av märken som Bolívar, H. Upmann, José L. Piedra och Quintero. Det lysande undantaget är Montecristo No. 2 som ofta passar mig helt perfekt om jag är upplagd för en lite större cigarr.
Citera
2010-09-05, 23:29
Medlem
hapdes avatar
Nu var det ett tag sedan man köpte cigarrer så därför blir det att kika in på cigarrummet igen.
Hittills har jag provat dem mer kända sorterna så som Cohiba och Montecristo, nu söker jag dock efter andra mer okända märken så kom gärna med tips.

Tacksam för svar.
Citera
2010-09-06, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hapde
Nu var det ett tag sedan man köpte cigarrer så därför blir det att kika in på cigarrummet igen.
Hittills har jag provat dem mer kända sorterna så som Cohiba och Montecristo, nu söker jag dock efter andra mer okända märken så kom gärna med tips.

Tacksam för svar.
Jag har gett massor med tips i denna tråd. Sök på mina inlägg här och du skall finna.

Men, ok här kommer några tips där dock alla kanske inte finns på Cigarrummet:

Icke kubanska cigarrer
5 Vegas Miami Robusto
601 Habano (red label)
Ashton VSG (obs, stark!)
Cabaiguan (kanske den mest havannalika cigarren utanför Kuba)
Camacho Corojo Diploma natural (obs, stark)
Camacho Corojo Monarca natural
Cain Habano Torpedo
CAO Vision
Don Lino Africa Punda Milia (kräver några års lagring!)
El Rico Habano
Hoyo De Tradicion Corona
La Flor Dominicana Ligero och Double Ligero
Padilla Signature 1932
Padrón 1926
Padrón 1964
San Cristobal
Tatuaje

Havannacigarrer
Bolívar Petit Coronas
H. Upmann Coronas Minor
H. Upmann Magnum 46
José L. Piedra Brevas samt Petit Cazadores (enkla men prisvärda)
Ramon Allones Small Club Coronas
Ramon Allones Specially Selected
Senast redigerad av Crazy Swede 2010-09-06 kl. 06:40. Anledning: Utökat svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in