2010-09-25, 19:07
Medlem
12ans avatar
Tack för tipsen Crazy Swede! Du verkar veta vad du snackar om. Och tack för att du höjde ett varningens finger angående Famous. Har kikat på deras enorma sortiment samt rätt bra priser och undrat lite vad haken var. Blir till att testa någon av de andra.

Har förövrigt läst lite i tråden och följde ditt tips gällande Quintero Brevas. Beställde en låda (BILLIG!) nyss. Ska bli intressant att testa dem. Blev även några Rafael Gonzalez Panetelas Extra, som jag tycker är en utmärkt budget cigarr.

Tack än en gång!
Citera
2010-09-27, 04:35
Medlem
Kontrapunktens avatar
Någon med erfarenhet av det dominikanska märket "Private Stock"? Ett billigare handrullat alternativ som jag rökte här i veckan. Blev positivt överraskad då den, trots det ringa priset (60 riskdaler), var en trevlig cigarr.
Citera
2010-09-27, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrapunkten
Någon med erfarenhet av det dominikanska märket "Private Stock"? Ett billigare handrullat alternativ som jag rökte här i veckan. Blev positivt överraskad då den, trots det ringa priset (60 riskdaler), var en trevlig cigarr.
Mja, visst povade jag den i början av min karriär och visst kan den vara något att prova för en novis inom området men jag tycker inte att det är någon rolig cigarr och för 60 kr kan man få mycket bättre, t.ex.:

H. Upmann Coronas Junior
Hoyo De Montrrey Hoyo du Maire
José L. Piedra - alla
Quintero - alla
Citera
2010-09-27, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrapunkten

Private Stock är ungefär som att röka varmluft tyvärr. Consuegra #9 från Larry Lynn är (jag är frestad att säga det enda) ett alternativ som är vansinnigt prisvärt, c:a 11kr förmodligen billigare nu med dagens dollarkurs. Tänk dock på att köpa ett år i förväg eftersom de behöver lite lagring innan de sticker iväg smakmässigt.
Citera
2010-10-07, 19:46
Medlem
Hanzooons avatar
Köpte min första cigarr idag, av sorten Montecristo.
Är detta en okej förstagångs cigarr?

Hade tänkt mig att jag skulle förvara den ett par månader tills jag finner det rätta tillfället att röka den. Cigarren ligger just nu i lådan den kom i, ett litet rör. Vilket jag antar inte duger till att förvara den i någon längre tid.
Tips på hur jag ska göra för att förvara den i minst två månader utan att den blir förstörd uppskattas. Det kanske inte ens går utan att köpa några dyrare tillbehör?

Vill alltså veta hur jag ska göra för att förvara cigarren utan att den blir förstörd på ett simpelt sätt som inte kostar massa pengar.

Ja, jag är nybörjare
Citera
2010-10-08, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanzooon
...Vill alltså veta hur jag ska göra för att förvara cigarren utan att den blir förstörd på ett simpelt sätt som inte kostar massa pengar.

Ja, jag är nybörjare
Eftersom cigarren kom i en tub ligger den väl skyddad rent mekaniskt men skruvkorken håller tyvärr inte tillräckligt tätt för längre förvaring i torr luft. Den kommer alltså långsamt att bli torrare och torrare ju längre den ligger utanför en humidor.

Vi får väl förutsätta att den förvarats korrekt där du köpte den och att den inte hunnit torka ut menligt än. Då är den enklaste, om än kanske inte den tjusigaste, lösningen att helt enkelt lägga tuben i en plastpåse och stänga till ordentligt med en gummisnodd.

Förvara i rumstemperatur, inte på fönsterbrädan eller liknande då temperaturen inte bör överstiga 25 grader C någon längre tid.
Citera
2010-10-09, 13:15
Medlem
Hanzooons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Eftersom cigarren kom i en tub ligger den väl skyddad rent mekaniskt men skruvkorken håller tyvärr inte tillräckligt tätt för längre förvaring i torr luft. Den kommer alltså långsamt att bli torrare och torrare ju längre den ligger utanför en humidor.

Vi får väl förutsätta att den förvarats korrekt där du köpte den och att den inte hunnit torka ut menligt än. Då är den enklaste, om än kanske inte den tjusigaste, lösningen att helt enkelt lägga tuben i en plastpåse och stänga till ordentligt med en gummisnodd.

Förvara i rumstemperatur, inte på fönsterbrädan eller liknande då temperaturen inte bör överstiga 25 grader C någon längre tid.

Okej. Den förvarades i ett glasat skåp med några mätare utmed kanten. Är det en humidor?
Har lagt den i en plastpåse och knutit ihop den. Räcker detta isåfall?
Citera
2010-10-10, 10:31
Medlem
Någon som har erfarenhet från http://www.cigarhumidors-online.com ?
La en beställning den 18 september och har inte fått mina saker än.
Citera
2010-10-19, 20:28
Medlem
För mycket snack och för lite bilder!

Har nyligen införskaffat mig en Humidor ! http://www.ladda-upp.com/bilder/41818/humidor

En låda med cigarrer som skall puffas inom snar framtid ! http://www.ladda-upp.com/bilder/41819/cigarrer

Någon som puffat någon av dessa skönheter ?
Citera
2010-10-19, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
...Har nyligen införskaffat mig en Humidor ! http://www.ladda-upp.com/bilder/41818/humidor...Någon som puffat någon av dessa skönheter ?
Snygg humidor! Hur många cigarrer rymmer den enligt tillverkaren?

Angående cigarrerna (alla ickekubaner för dem som eventuellt undrar) så har jag bara provat Onyx Reserve, RYJ Reserve och Don Diego. Onyx minns jag som rätt ok med fin chokladton, RYJ Reserve var kraftigare och ok medan Don Diego var alldeles för mild för min smak.

Jag har hört mycket gott om Montecristo Afrique så det vore kul att höra hur du upplever den.
Citera
2010-10-20, 16:38
Medlem
Citat:
Snygg humidor! Hur många cigarrer rymmer den enligt tillverkaren?

Angående cigarrerna (alla ickekubaner för dem som eventuellt undrar) så har jag bara provat Onyx Reserve, RYJ Reserve och Don Diego. Onyx minns jag som rätt ok med fin chokladton, RYJ Reserve var kraftigare och ok medan Don Diego var alldeles för mild för min smak.

Jag har hört mycket gott om Montecristo Afrique så det vore kul att höra hur du upplever den.

Man tackar !
300st puffar ska den rymma enligt tillverkaren.
Blir nog till att puffa Afrique till helgen, så jag återkommer med en recension.
Citera
2010-10-21, 00:14
Medlem
Citat:
Det viktigaste, förutom priset, är nog med vilken frekvens beställningarna brukar hamna i klorna på posten/tullen med dryga påslag i form av tullavgift, skatt, hanteringsavgift och moms på hela kalaset.

Följande handlare har bra priser, är pålitliga och skickar till Sverige:

Icke kubanska cigarrer
Atlantic Cigar
Fastnar ofta, men inte alltid. (Ofta billigast på nätet)

Billboard Tobacco
Fastnar sällan. (Hyggliga priser på många premiumcigarrer)

Cuban Crafters
Fastnar sällan. (Udda budgetcigarrer)

Famous Smoke Shop
Fastnar nästan alltid, vägrar att "vara kreativa" när det gäller värdet och beskrivningen av försändelsen. (Enormt utbud)

Larry Lynn Cigars
Fastnar ofta, men inte alltid. (Både billigt skit och bra cigarrer till bra priser)

Kubanska cigarrer
1001 Cuban Cigars
Fastnar ofta, men inte alltid.

Cigars of Cuba

Cigars of Habanos

Jag undrar om det spelar någon roll vilket frakt sätt man väljer hos cuban crafter? om det gör vilket är den som har minst chans att åka på tullavgifter?
Jag undrar också om du vet om deras humidorer är bra/prisvärda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in