2010-04-05, 12:37
Medlem
Bellybusterrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Om cigarrerna anländer i ok skick är det bara att lägga dem i en plastpåse eller plastlåda så håller de sig bra. Ett knep många använde sig av förr var att fukta botten helt lätt på cigarrlådans utsida för att behålla en duglig fuktighet inuti. Jag tror detta är vanskligt och man måste ju också tänka på att inte ställa denna låda med fuktig botten var som helst.

Kartongen ligger i en förseglad plastpåse som jag ser till att stänga varje gång jag tagit ut en cigarr men det är ändå en jävla skillnad på de första fem cigarrerna och de sista fem.
Citera
2010-04-05, 20:22
Medlem
abbe101s avatar
Citat:
Don Pepin Black är en ganska kraftig cigarr av den typen som varit riktigt populär framör allt i USA under de senaste åren. Ett axplock av riktigt bra lite kraftigare cigarrer är:

601 Habano (Red Label)
Cain
Camacho Corojo Diploma natural
CAO Lx2
CAO Vision
El Rico Habano natural
Illusione
La Flor Dominicana Ligero (eller Double Ligero om du vill ha ännu mer kraft)

Om du vill prova kubanska cigarrer tillhör Bolívar, Cohiba och Partagás de kraftigare märkena. Dock vill jag påpeka att H.Upmann faktiskt blir kraftigare med lagring!
.

Tack blir nog att köpa ett par CAO nästa gång jag beställer och kanske nån Bolívar.
Citera
2010-04-05, 20:31
Medlem
slippys avatar
Citat:
Famous Smoke har ett stort utbud av massor av väldigt bra cigarrer till attraktiva priser. Jag blir därför lite förvånad över att du slog till på en smaksatt cigarr.

Du tänker så.
Jag såg nu att makers mark finns i sverige och inte så väldigt mycket dyrare så det var nog ett dåligt köp.
Har aldrig testat en smaksatt cigarr tidigare så det kommer ju iallafall att bli intressant.
Jag har bara puffat(lite seriösare) i ett år nu ungefär och botaniserar fortfarande hej vilt bland cigarrerna.
Citera
2010-05-21, 16:25
Medlem
slippys avatar
Vilken Padron cigarr rekommenderar ni? Jag är sugen på att beställa hem en liten laddning.

Funderar på Padron panetela.
Citera
2010-05-22, 00:30
Medlem
Jag går nu ut 2:an på gymnasiet och jag och ett par polare hade tänkt festa till det med en fin middag på en av dom bättre resturangerna i stan och efteråt varsin cigarr och nått gott att dricka. Har ni FB:are nått förslag på en hyffsad cigarr passande till detta tillfälle för den livsnjutande studenten? Har inte speciellt mycket erfarenheter av cigarrer själv nämligen.
Citera
2010-05-22, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slippy
Vilken Padron cigarr rekommenderar ni? Jag är sugen på att beställa hem en liten laddning.

Funderar på Padron panetela.
Panatelan blir ofta för skarp pga sin smala diameter. Den ultimata modellen i standardserien är enligt mig och många andra Delicias. Vissa föredrar Churchill som är av samma diameter men större längd. natural eller maduro är en smaksak men jag föredrar natural.

Ovan gäller alltså standardserien. Om du vill prova någon av de der exklusiva linjerna rekommenderar jag 1964 Anniversary Principe natural och 1926 Serie no. 35.
Citera
2010-05-22, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av link7864
Jag går nu ut 2:an på gymnasiet och jag och ett par polare hade tänkt festa till det med en fin middag på en av dom bättre resturangerna i stan och efteråt varsin cigarr och nått gott att dricka. Har ni FB:are nått förslag på en hyffsad cigarr passande till detta tillfälle för den livsnjutande studenten? Har inte speciellt mycket erfarenheter av cigarrer själv nämligen.
Tänk på att ni inte kan röka inomhus på de flesta ställen, särskilt inte om ni vill dricka något samtidigt, och utomhus måste det vara ganska vindstilla om en cigarrstund ska ge något.

Vad man kan rekommendera beror på var du kan handla. Finns det en välsorterad cigarraffär i din närhet eller är det handel på Internet som gäller? Om det senare alternativet är det som gäller så är följande cigarrer hos www.polarcigar.se goda och lättrökta för nybörjare:

El Rey Del mundo Choix Supreme (Kuba) - 105 kr
Hoyo De Monterrey Hoyo Du Maire (Kuba) - 59 kr
José L. Piedra Nacionales (Kuba) - 21 kr
Montecristo Edmundo (Kuba) - 143 kr
Romeo y Julieta Cedros de Luxe No.2 (Kuba) - 111 kr

Don Ursulo Double Toro (Costa Rica) - 148 kr
Camacho Corojo Monarca (Honduras) - 75 kr
C.A.O. Gold Label Robusto (Nicaragua) - 74 kr
C.A.O. LX2 Robusto (Nicaragua) - 99 kr
C.A.O. Vision Prana (Nicaragua) - 192 kr
Padron Delicias natural (Nicaragua) - 74 kr

Tänk även på att ta det försiktigt om ni inte är vana vid nikotin. Särskilt Camacho Corojo Monarca, C.A.O. LX2 Robusto och C.A.O. Vision Prana är lite starkare.
Senast redigerad av Crazy Swede 2010-05-22 kl. 07:46. Anledning: la till ett ord
Citera
2010-05-22, 17:45
Medlem
Gregsons avatar
Var på Brobergs idag och köpte mina två första cigarrer, en AVO XO Notturno och en Camacho Corojo Figurado. Det är svårt att hålla näsan borta från dem, men det är ännu ett tag kvar innan jag kan röka dem.
Citera
2010-05-22, 19:25
Medlem
slippys avatar
Citat:
Panatelan blir ofta för skarp pga sin smala diameter. Den ultimata modellen i standardserien är enligt mig och många andra Delicias. Vissa föredrar Churchill som är av samma diameter men större längd. natural eller maduro är en smaksak men jag föredrar natural.

Ovan gäller alltså standardserien. Om du vill prova någon av de der exklusiva linjerna rekommenderar jag 1964 Anniversary Principe natural och 1926 Serie no. 35.

Bra tips. Den är dessutom precis i rätt storlek för mig som sällan orkar röka mer än corona storlek.

Anniversary är en sån "vill ha" cigarr ser jag men kanske inte riktigt en "vill köpa". Priserna på den var inte förmånliga(som du visserligen redan hintat om)
Citera
2010-05-23, 12:03
Medlem
Någon här som har prövat en H. Upmann magnum 48?

mvh
Citera
2010-05-30, 02:48
Medlem
hejaklacksledares avatar
Jag är nybörjare när det gäller cigarrer och sitter med två framför mig. Den första heter Santa Damiana tubulares och den andra Private Stock No.7. Synpunkter på dessa? Och ungefär vad ligger röktiden på?
Jag förstår att det inte är top notch eftersom dom kostade 49 respektive 59 kronor, men jag antar att dom iallafall är hyffsade.

När jag ändå är igång. Har USA släppt på handelsembargot mot Kuba? Jag såg nämligen att affärer sålde kubanska cigarrer i Key West för någon vecka sedan.
Citera
2010-05-30, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejaklacksledare
Jag är nybörjare när det gäller cigarrer och sitter med två framför mig. Den första heter Santa Damiana tubulares och den andra Private Stock No.7. Synpunkter på dessa? Och ungefär vad ligger röktiden på?...
Santa Damiana och Private Stock är båda milda och ganska anonyma cigarrer vilket det finns i parti och minut från Dominikanska Republiken. Röktiden är omöjlig att svara på då den beror på teknik och drag i cigarren. Rök så länge du har tid och lust!

Citat:
Ursprungligen postat av hejaklacksledare
När jag ändå är igång. Har USA släppt på handelsembargot mot Kuba? Jag såg nämligen att affärer sålde kubanska cigarrer i Key West för någon vecka sedan.
Nej, embargot gäller fortfarande. Det du såg var sannolikt cigarrer tillverkade utanför Kuba av familjer som flytt Kuba och startat upp ny verksamhet i USA. I vissa fall tog de rättmätigt med sig namnet på de cigarrer de tillverkade på Kuba och i princip alla cigarrmärken från Kuba finns idag som ickekubanska varianter tillverkade framför allt i Dominikanska Republiken, Honduras och Nicaragua. Dessa smakar inte alls som originalen men många är mer än ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in