2009-02-10, 09:20
Medlem
IlsaTabaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 00010000
En absolut prisvärd cigarr som brukar ligga runt ~40 kronor styck.
Precis som corona junior är den jordig i sin framtoning, om än aningens sötare. Eller söt kanske inte är rätt ord men i brist på bättre.
Tack för svaret! Låter som min kopp te. Har du testat La Reina de Manila? Faktiskt snorbillig i Sverige, vilket är rätt ovanligt, men jag är rädd att den är lite för menlös för min smak.
Citera
2009-02-10, 17:31
Medlem
Jullens avatar
Vilken cigarr storlek fördrar ni? Själv gillar jag nog mest petit corona- corona, det som ligger i den storleks klassen, men även korta och tjocka ( robusto?) är inte fel
Citera
2009-02-10, 18:49
Medlem
IlsaTabaks avatar
Jag gillar nog mest coronas runt 140 x 17 mm. Är de smalare än så blir jag rädd för trångt drag. Robuston är också rätt okej om man känner för att ha en fetare grej i munnen. Den största cigarren jag har liggandes är 7" X48 (Carlos Toraño Exodus 1959 Double Corona), dvs typ 17,8 X 1,9 cm, känns som att det kommer att ta ett tag att suga i sig den, något som förhoppningsvis inte är något negativt.
Citera
2009-02-10, 19:02
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag har bara provat dubbel-corona en gång. En Punch, tror jag att det var.

Det tog nästan en och halv timme. Den dog massor av gånger i mitten och jag fick ont i tungan och läpparna av att dra så mycket.

Petit corona är perfekt. Stort utbud. Bra priser. Inte så konstigt att de säljer mest.

Robusto är coolt men kostar dubbelt så mycket och är en mycket mildare rökupplevelse, enligt min mening.
Citera
2009-02-11, 10:14
Medlem
00010000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlsaTabak
Tack för svaret! Låter som min kopp te. Har du testat La Reina de Manila? Faktiskt snorbillig i Sverige, vilket är rätt ovanligt, men jag är rädd att den är lite för menlös för min smak.
Har inte testat den men efter att ha läst om den så känns det som den är aningens för mild för min smak.

Citat:
Ursprungligen postat av Jullen
Vilken cigarr storlek fördrar ni? Själv gillar jag nog mest petit corona- corona, det som ligger i den storleks klassen, men även korta och tjocka ( robusto?) är inte fel
Jag föredrar coronas (130-140/17mm), robustos i de lite större längderna (runt 150/20-23mm) samt torpedos/piramides (155-165/21mm).

Men det ska erkännas att det finns massor av fantastiska cigarrer i andra faconer, som petit panetela. En klar favorit där är Romeo y Julieta Sport Largos.
Citera
2009-02-11, 11:42
Medlem
dacartmans avatar
Coronas och Robustos tillhör nog mina favoriter. Skall köpa på mig lite mindre faconer framöver för att prova mig fram lite. Har tyvärr inte tiden (eller för att vara ärlig, intresset) för att puffa i 1 1/2 timme. Korta stunder tycker jag är perfekt.
Citera
2009-02-11, 18:06
Medlem
IlsaTabaks avatar
Nån som vet hur nikotinstark Joya de Nicaraguas linje med samma namn är? Jag har hört lite olika, en del säger att den är mild både smakmässigt och i nikotin, men andra säger att den sparkar lika mycket som Celebración. Det är ju iaf två butiker som tar in Joya till ett, för Sverige, riktigt bra pris så jag blir sugen att skaffa nån låda.
Citera
2009-02-13, 16:52
Medlem
Jullens avatar
Såg idag då ja köpte Partagas cigarrer att de hade fått in en låda med " short Churchill" från Romeo y Julieta, den kostade ca 220 kr. Är den värd de penagrna ni som provat den?
Citera
2009-02-13, 17:58
Medlem
IlsaTabaks avatar
Jag har inte smakat Short Churchill men har bara hört bra saker om den. Funderade faktiskt på att beställa en sån från min vanliga internetbutik häromdan, men där kostade den 100kr... Och det känns ju mer prisvärt i varje fall.
Citera
2009-02-13, 18:39
Medlem
Jullens avatar
Har provat många olika cigarrer sen i våras då ja började prova mig fram på cigarr fronten och min slutsats är efter ca 1 års cigarr blommande är= Jag älskar kubanska cigarrer

har inte testat de allra mest prestigefyllda än, men när jag tar studenten i sommar så tänker jag köpa en Cohiba och "Churchill" cigarren från Romeo y Julieta, den full stora varianten
Citera
2009-02-13, 23:07
Medlem
IlsaTabaks avatar
Nån gång blir det definitivt att testa en RyJ Churchill, om så bara för att den känns som en milstolpe (bokstavligt talat) för den som gillar kubaner. Bara att avsätta två timmar och sitta och njuta i lugn och ro.
Citera
2009-02-13, 23:48
Medlem
Jullens avatar
Så sant, så sant för mig kommer både Cohiba och Churchill att vara så kallade milstolpar. Då har ja provat de två legenderna, två cigarrer genomsyrade av prestige och historia.

Var ute och rökte en Partagas Corona nyss, beklagar mig att det bara tog 40 minuter Men är det svinkallt så får man nog efter ett tag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in