2009-08-20, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gvibrations
...Har en fråga själv. Vilka prisklasser brukar ni köra på, ni som röker ofta?
När det gäller cigarrer från andra länder än Kuba är de till största delen köpta när dollarn var låg, innan man höjde tobaksskatten i USA och de flesta införskaffades dessutom till extrapris. Det innebär ett genomsnittligt pris på ca 45 kr/st. Skulle man köpa dessa över disk i Sverige får man nog multiplicera priset med minst det dubbla.

Havannacigarrer har jag en hel del men röker dem inte så ofta då de flesta lådorna ligger på långtidslagring. De billigaste har legat kring 15-20 kr/st och de dyraste omkring 60 kr/st. I Sverige ligger priset på de dyrare 2-3 gånger högre än mitt inköpspris.
Citera
2009-08-21, 08:47
Bannlyst
Hur mycket gör egentligen långtidslagring för smaken? De längst lagrade som jag har rökt hade legat på lagring ungefär 10 år och de var mycket milda i smaken, men jag vet ju inte hur de hade smakat som nya, då det inte var jag själv som hade lagrat dem. Det var dessutom Vegueros, som tydligen är väldigt milda i vilket fall.
Citera
2009-08-22, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk
Hur mycket gör egentligen långtidslagring för smaken? De längst lagrade som jag har rökt hade legat på lagring ungefär 10 år och de var mycket milda i smaken, men jag vet ju inte hur de hade smakat som nya, då det inte var jag själv som hade lagrat dem. Det var dessutom Vegueros, som tydligen är väldigt milda i vilket fall.
Ja, Vegueros är alltför milda för att lagras så länge med behållning. Men, det finns nog ingen cigarr som inte mår bra av att åtminstone lagras 1-3 år!

Vad som krävs för att det ska vara vits att lagra en cigarr är lite klurigt att klargöra då olika märken och tobakssorter utvecklas på olika sätt. T.ex. kan Quintero från Kuba utvecklas fantastiskt trots att tobaken inte är högkvalitativ. Men även om lagringspotentialen är stor så kommer den ändå inte att kunna mäta sig med de höjder som kan nås vid lagring av cigarrer från märkena Bolívar, Cohiba, Montecristo, Partagás eller Ramon Allones mfl.

Kubanska H. Upmann kan också lagras länge och blir konstig nog starkare med åren, tvärt om alltså jämfört med de flesta andra märken.

Det som händer vid långtidslagring är att de tuffa, kantiga, vassa och kärva inslagen slipas av, smaken blir mildare men också rundare och mer komplex. Personligen har jag svårt för riktiga vintagecigarrer, dvs 20-30 år gamla cigarrer, då inslaget av kartong och damm liksom maskerar de fina tonerna. Möjligen beror detta på att jag inte smakat riktigt bra exemplar och/eller att jag sällan har chansen att röka inomhus då utomhusrökning försvårar just upplevelsen av de svagare inslagen.

När det gäller cigarrer från andra länder än kuba ha jag två råd för dem som vill prova långtidslagring:
  1. Lagra bara cigarrer med natural-täckblad, dvs undvik versioner i maduro och oscuro då jag är övertygad om att fermenteringen av täckbladen vid högre temperatur redan har brutit ner många av de komplexa organiska ämnen som skulle kunna ha bidragit till förhöjning av smaken efter långtidslagring.

2. Satsa på riktigt kraftiga och gärna nikotinstinna cigarrer. Ju mer det finns där från början desto större chans är det att långtidslagringen inte bara mildrar smakerna utan även bidrar till nya och komplexa smaker. Exempel på ickekubanska cigarrer som jag tror har bra lagringspotential är t.ex. Camacho Corojo Diploma, La Flor Dominicana Double Ligero och El Rico Habano.

Slutligen är det också väldigt viktigt att lagra cigarrerna på rätt sätt. Om de ligger för öppet exponerat kommer mycket av aromerna att gå förlorade, särskilt vid högre temperaturer. Det är därför bäst att först stabilisera cigarrerna vid lämplig relativ fuktighet (65-70 %RH) och sedan förpacka dem så tätt som möjligt, t.ex. i ziploc-påsar som förvaras i humidoren. Det är också en fördel om man förvarar så många cigarrer som möjligt i samma påse för att få en så hög koncentration som möjligt av ångorna från de långsamma nedbrytningsprocesserna. Amerikanarna brukar säga "Let them brew in their own stew"! I praktiken lägger jag fulla lådor i plastpåsar men ibland händer det att en låda stinker av lack och då plockar jag ut alla cigarrer och lägger dem nakna i påsen.
Citera
2009-08-23, 21:28
Bannlyst
Jag har inte skaffat någon humidor än utan har dem antingen i ziplockpåsar eller i en stor cigarrask som består av lackerat cederträ. Har kollat med en hygrometer och cigarrasken håller faktiskt just 65-70% relativ luftfuktighet om man stoppar ner cigarrerna i den direkt när de kommer från leverantören (vanligen Cigarrlagret).
Citera
2009-08-27, 23:14
Medlem
Som periodrökare och norrlänning verkar man sitta lite i sjön när det gäller tillgång. En gång i tiden fanns ju Tobakshandeln i Luleå som var välsorterade när det gällde cigarrer.

Men vad finns det i norr- och västerbotten idag för butiker där man kan få tag på rökverk från Kuba, Dominikanska eller andra spännande länder?

Ofta blir det att beställa från Brobergs eller liknande, men ibland så vill man ju känna på "godset" innan man bestämmer sig. Känslan att ha "en liten man" att resonera med kan man aldrig få via nätbutiker.
Citera
2009-08-27, 23:42
Medlem
Fick en cigarr utav en polare med papper runt som det stog havana på. Kostade 250kr och var javligt mild och god i smaken mot tidigare billigare cigarrer jag rökt.

Någon som kan uttala sig om vilken sort det kan vara =)
Citera
2009-08-28, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amfksp
Fick en cigarr utav en polare med papper runt som det stog havana på. Kostade 250kr och var javligt mild och god i smaken mot tidigare billigare cigarrer jag rökt.

Någon som kan uttala sig om vilken sort det kan vara =)
Fonseca kommer inlindade i ett vitt flortunnt papper men de ligger inte i den prisklassen. Om du med "papper" menar själva gördeln så är det nära nog omöjligt att att avgöra vilken det var utan att få veta cigarrens dimensioner och åtminstone vilken färg det var på gördeln.

Går man bara på priset så finns det i och för sig inte så många cigarrer i den prisklassen över disk i Sverige. Kollar man på Brobergs hemsida har de bara 5-6 st men jag skulle nog inte klassa någon av dessa som mild.
Citera
2009-08-30, 22:39
Medlem
Ja det var gördeln jag menade.

Jadu.. den var i mitt tycke mild iaf. Köp över disk i göteborg för runt 250 SEK. Får spana lite efter den, riktigt god!
Citera
2009-09-02, 12:12
Medlem
Farbror-Barbroos avatar
När jag var i grekland köpte jag några billiga cigarrer som kostade runt 1 euro. Dom hade en smak av vanilj stog det och dom var relativt korta och var inne i en silver förpackning

Dom var väldigt milda och goda pappret smakade riktigt bra faktiskt i både röken och på läpparna!
Citera
2009-09-03, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Barbroo
...pappret smakade riktigt bra faktiskt i både röken och på läpparna!
Eh, varför rökte du papper? Det finns inga cigarrer inslagna i papper som inte ska avlägsnas innan rökning. Enda undantaget är normala gördlar vid huvudänden.
Citera
2009-09-14, 00:57
Medlem
Min vän ska till Kuba i vinter och jag funderar på att be henne köpa med sig några cigarrer hem. Är det någon idé rent prismässigt, eller kan jag lika gärna köpa dem här i Göteborg?
Citera
2009-09-14, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Lix
Min vän ska till Kuba i vinter och jag funderar på att be henne köpa med sig några cigarrer hem. Är det någon idé rent prismässigt, eller kan jag lika gärna köpa dem här i Göteborg?
Det är stor skillnad på priset men om man inte är expert ska man bara handla i riktiga auktoriserade butiker. Handlar man på gatan eller via kontakter (som alltid har en bekant eller släkting som jobbar på fabriken!) är risken väldigt stor att man får med sig fakes hem.

Väldigt viktigt är att få med sig kvittot från butiken, annars kan de beslagtas i tullen i Havanna. Alldeles nya regler stipulerar dessutom att lådorna inte får vara öppnade, sigillet måste vara obrutet. Detta ökar tyvärr risken ytterligare att det inte är äkta vara man får med sig.

Satsa gärna på några varianter som inte tillhör de mest kopierade, undvik t.ex. Cohiba Espléndidos för att vara en smula mer på den säkra sidan.

Se också till att din väninna lägger lådan/lådorna i täta plastpåsar så att de inte torkar ut i onödan under resan hem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in