2017-02-26, 19:56
Medlem
Havsteins avatar
Citat:
Tack för ditt svar!

Då jag har för avsikt att använda Boveda-påsar oroar jag mig egentligen inte för överfuktning, däremot tycker jag det ser illa ut när bättre cigarrer hamnar i ziplock-påsar, och så har det blivit hemma hos mig nu...
Tänkte väl att en billig resehumidor åtminstone är ett steg i rätt riktning.

Egentligen har jag för tillfället inget större behov av en bordshumidor, eftersom jag har tio minuter till loungen och ändå inte kan puffa inomhus i mitt hem. Ute vill jag inte röka, om inte vädret är helt perfekt.
Säkert skaffar jag förr eller senare en, men nu blir första steget en som kan tas med på resor.

Efter lite läsning oroar jag mig dock för att cigarrerna kommer att skramla omkring i Xikars tiopinnarsmodell, när det övre lagret väl är förbrukat. Kanske vore det bättre att köpa sig två femmor istället? De är ju dessutom smidigare!

Vilken bordshumidor kan då vara bra att börja med?
Köper jag en sådan så är funktionen viktigast för mig, eftersom jag har ordentliga variationer i inomhusklimatet hemma! Så underhållsfritt som möjligt är önskemålet!
Ser inte heller att den kommer stå framme för display, så glaslock och sådant är inte alls nödvändigt..

Eftersom Xikar använder sig av Amerikanska standarden på fuktighet, 68-70%, så blir cigarrerna lätt överfuktiga. Europeiska standarden är 60-65%.

Boveda funkar väl bra, bara bra erfarenheter.

Cigarrerna skramlar inte runt, det är ju en "madrass" som skyddar cigarrerna. Sen bör du inte ta med den om du ska åka bergochdalbana. Har även haft en Xikar för 5ct, tycker den är väldigt smidig och slimmad, passar perfekt i till exempel en portfölj med laptopen. Tänk på hur många cigarrer du brukar ta med dig och välj efter det, att ha två 5ct eller en 10ct är ju ingen stor skillnad.

ct=count

Det man bör tänka på när man köper en humidor är ju följande:

-Hur många cigarrer tänker jag införskaffa?
-Vad är min budget?
-Vad säger frugan?

Sedermera om man tänker införskaffa 50 cigarrer så köper man en för 100ct, det brukar löna sig att ha plats i humidoren om man "råkar" snöa in på ämnet.

Glaslock är uteslutet, du är ju inte handlare som ska visa upp cigarrerna. Om man vill visa upp sina cigarrer, köp skåp. Köp en standard bordshumidor från typ, Adorini(Budget) eller typ Elie Bleu(Dyrare) sedan rekommenderar jag att du köper beads. Du fyller på beadsen med destillerat vatten någon gång per år, eller efter behov.

Köp även en elektronisk portabel hygrometer som även mäter temp. Nu har du en bra setup och så är det bara börja.
Citera
2017-02-26, 21:43
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havstein
Eftersom Xikar använder sig av Amerikanska standarden på fuktighet, 68-70%, så blir cigarrerna lätt överfuktiga. Europeiska standarden är 60-65%.

Boveda funkar väl bra, bara bra erfarenheter.

Cigarrerna skramlar inte runt, det är ju en "madrass" som skyddar cigarrerna. Sen bör du inte ta med den om du ska åka bergochdalbana. Har även haft en Xikar för 5ct, tycker den är väldigt smidig och slimmad, passar perfekt i till exempel en portfölj med laptopen. Tänk på hur många cigarrer du brukar ta med dig och välj efter det, att ha två 5ct eller en 10ct är ju ingen stor skillnad.

ct=count

Det man bör tänka på när man köper en humidor är ju följande:

-Hur många cigarrer tänker jag införskaffa?
-Vad är min budget?
-Vad säger frugan?

Sedermera om man tänker införskaffa 50 cigarrer så köper man en för 100ct, det brukar löna sig att ha plats i humidoren om man "råkar" snöa in på ämnet.

Glaslock är uteslutet, du är ju inte handlare som ska visa upp cigarrerna. Om man vill visa upp sina cigarrer, köp skåp. Köp en standard bordshumidor från typ, Adorini(Budget) eller typ Elie Bleu(Dyrare) sedan rekommenderar jag att du köper beads. Du fyller på beadsen med destillerat vatten någon gång per år, eller efter behov.

Köp även en elektronisk portabel hygrometer som även mäter temp. Nu har du en bra setup och så är det bara börja.
Jag tackar för god vägledning!
Tror nog att jag bör lyssna till expertisen här! En bordshumidor får det bli, och så börjar jag med en liten 5ct för resor.
Då jag ej har för avsikt att köpa på mig mer än kanske ett tjugotal pinnar åt gången, så borde en 50ct passa mig utmärkt!
Skall se vad de har för utbud på Mellgrens i slutet av veckan!
Citera
2017-02-26, 21:55
Medlem
Havsteins avatar
Citat:
Jag tackar för god vägledning!
Tror nog att jag bör lyssna till expertisen här! En bordshumidor får det bli, och så börjar jag med en liten 5ct för resor.
Då jag ej har för avsikt att köpa på mig mer än kanske ett tjugotal pinnar åt gången, så borde en 50ct passa mig utmärkt!
Skall se vad de har för utbud på Mellgrens i slutet av veckan!

Låter som en bra idé. Skicka PM eller skriv i tråden om du vill ha svar på någon mer fråga.
Citera
2017-02-26, 22:30
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Låter som en bra idé. Skicka PM eller skriv i tråden om du vill ha svar på någon mer fråga.
Jag har en fråga nu på direkten!
Du nämner temperatur... Hur varmt tål cigarrer att ligga? Det kan bli väldigt varmt hemma hos mig ibland om sommaren...
Citera
2017-02-26, 23:10
Medlem
Havsteins avatar
Citat:
Jag har en fråga nu på direkten!
Du nämner temperatur... Hur varmt tål cigarrer att ligga? Det kan bli väldigt varmt hemma hos mig ibland om sommaren...

En väldigt bra fråga.

Amerikanarna tjatar hela tiden om 70%/70F, även gänget på CA. Men det ideala för att långtidslagra cigarrer är 65%/65F. Men 70 bör funka perfekt för dig, dvs 21 celsius, om du nu inte ska långtidslagra.

f=Fahrenheit
c=celsius
%=luftfuktighet

Tänk på att inte ställa humidoren i fönstret eller dylikt så humidoren blir upphettad av solen. Den ska stå mörkt och svalt.

Kör på 21 grader celsius, mellan 18-23C funkar fint, men idealet vid icke långtidslagring är väl 21 grader. Om det stiger över 23C så kan det, om man har otur, bildas "cigar beetles". Skalbaggar som äter upp cigarrerna.
Citera
2017-02-27, 00:12
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
En väldigt bra fråga.

Amerikanarna tjatar hela tiden om 70%/70F, även gänget på CA. Men det ideala för att långtidslagra cigarrer är 65%/65F. Men 70 bör funka perfekt för dig, dvs 21 celsius, om du nu inte ska långtidslagra.

f=Fahrenheit
c=celsius
%=luftfuktighet

Tänk på att inte ställa humidoren i fönstret eller dylikt så humidoren blir upphettad av solen. Den ska stå mörkt och svalt.

Kör på 21 grader celsius, mellan 18-23C funkar fint, men idealet vid icke långtidslagring är väl 21 grader. Om det stiger över 23C så kan det, om man har otur, bildas "cigar beetles". Skalbaggar som äter upp cigarrerna.
I så fall är det nog en dum idé att lagra cigarrer i min lilla stuga. Jag kommer inte klara att hålla tempen under 25°C under högsommarmånaderna.
I nuläget förvarar jag nästan all min piptobak i farsans vinkällare om sommaren (den som skall långtidslagras), men där är det för kallt för cigarrer, egentligen också för lagring av piptobak, ca 15°C.

Kanske är det bättre att åtminstone till en början strunta i humidorplanerna, och istället införskaffa en Xikar-låda. Vad jag förstår är de så gott som helt täta? Då kan jag ju montera ur den medföljande fuktaren, till förmån för en som kan kalibreras till 69% fuktighet, eller alternativt använda mig av Boveda-påsar.

Trots allt har jag inget större behov av ett stort cigarrlager hemma. Nio av tio cigarrer avnjuter jag i Mellgrens lounge, dit jag har tio minuters resväg, och ett utmärkt urval i humidorrummet!

Grundtanken var ju som sagt bara att kunna ha en åtta, tio pinnar hemma om andan skulle falla på, som kanske blir liggande högst ett halvår innan jag avnjuter dem.
Senast redigerad av Mr.Woods 2017-02-27 kl. 00:15.
Citera
2017-02-27, 00:26
Medlem
Havsteins avatar
Citat:
I så fall är det nog en dum idé att lagra cigarrer i min lilla stuga. Jag kommer inte klara att hålla tempen under 25°C under högsommarmånaderna.
I nuläget förvarar jag nästan all min piptobak i farsans vinkällare om sommaren (den som skall långtidslagras), men där är det för kallt för cigarrer, egentligen också för lagring av piptobak, ca 15°C.

Kanske är det bättre att åtminstone till en början strunta i humidorplanerna, och istället införskaffa en Xikar-låda. Vad jag förstår är de så gott som helt täta? Då kan jag ju montera ur den medföljande fuktaren, till förmån för en som kan kalibreras till 69% fuktighet, eller alternativt använda mig av Boveda-påsar.

Trots allt har jag inget större behov av ett stort cigarrlager hemma. Nio av tio cigarrer avnjuter jag i Mellgrens lounge, dit jag har tio minuters resväg, och ett utmärkt urval i humidorrummet!

Grundtanken var ju som sagt bara att kunna ha en åtta, tio pinnar hemma om andan skulle falla på, som kanske blir liggande högst ett halvår innan jag avnjuter dem.

Alright, gör en plastidor.

Ta en lufttät plastlåda, storleken baserar du på hur många cigarrer du tänker förvara, använd Boveda påsen som du har och lägg ner den där. Köp en hygrometer på typ Claes O. Problemet löst.

En plastidor är väl sista utvägen om man är i ett kvickt behov av lagringsutrymme.

Citat:
Vad jag förstår är de så gott som helt täta?

Det är korrekt, supertajta. Dock så är fuktaren inbyggd och blir lite svårt att montera av. Fyll inte på fuktaren i resehumidoren utan använd t.ex din Boveda påse. Dock så rekommenderar jag plastidoren.
Citera
2017-02-27, 00:41
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Alright, gör en plastidor.

Ta en lufttät plastlåda, storleken baserar du på hur många cigarrer du tänker förvara, använd Boveda påsen som du har och lägg ner den där. Köp en hygrometer på typ Claes O. Problemet löst.

En plastidor är väl sista utvägen om man är i ett kvickt behov av lagringsutrymme.

Det är korrekt, supertajta. Dock så är fuktaren inbyggd och blir lite svårt att montera av. Fyll inte på fuktaren i resehumidoren utan använd t.ex din Boveda påse. Dock så rekommenderar jag plastidoren.
Du skall få ödsla din tid på ett par sista klargöranden!
Vad är det som gör att en plastidor blir bättre i hemmet än en resehumidor, i vilken man istället för den inbyggda fuktaren använder Boveda?

Borde inte de konserveringsglas jag redan använder för piptobak fungera utmärkt även för förvaring av cigarrer? Det finns ju ordentligt höga som gott och väl rymmer även de längsta sorterna, och enligt min erfarenhet är de idiotsäkra när det kommer till täthet.
Tycker på något vis att det skulle kännas både säkrare och trevligare än en plastlåda!
Citera
2017-02-27, 01:18
Medlem
Havsteins avatar
Bra fråga, fodret inuti lämpas inte för långtidsförvaring. Detta material är tillämpat som stötdämpare. Kan tillägga att jag har erfarenhet av att vid varmare klimat fungerar resehumidoren sämre, fodret inuti kan göra det ordentligt fuktigt. Vet även att vid diverse konvent att människor har tagit upp detta med Xikar, det kan vara ändrat nu dock, var ett par år sedan.

Dock så funkar det säkert, skulle inte rekommendera det.

Plast/glas funkar likartat. Hermetisk ska det vara, kom ihåg att inte bovedan ska ligga tätt inpå cigarrerna.
Citera
2017-02-27, 17:53
Medlem
Butch.Cassidys avatar
Citat:
Välkommen in,

Ett tips till nybörjare, rök runt. Testa paletten och utveckla den med diverse cigarrer från alla världens hörn. Billiga humidorer gör Adorini(https://www.humidordiscount.se/), finns även Amerikanska tillverkare som gör budget versioner(http://www.cheaphumidors.com/)

Rekommenderar att ni går med i diverse forum och köper cigarrer från USA, mycket billigare och finns lite mer att välja på. Talar självfallet om NC's nu. (NC = non-cubans). Kubaner
hittar du på diverse butiker inrikes. Däremot kan du, när du blir en inbiten aficionado handla från London(Ajay, JJ Fox, Sautter, DoL, St James heter gatan där de flesta butiker ligger).

När du beställer från USA måste det inte bli väldigt stora beställningar för att det ska löna sig att skaffa en (liknande tjänst https://www.shipito.com/en/?countrycode=DK )? Har inte hittat några butiker i USA som faktiskt skeppar till Europa.

Samt att risken för att åka på tull måste ju öka ju större beställningen blir?
Citera
2017-02-27, 19:21
Medlem
Havsteins avatar
Jag har en vän som köper åt mig och skickar. Ingen erfarenhet av just Shipitto.

Cheaphumidors skeppar till Sverige.

18% tror jag är max man kan få tulla, men har enbart blivit tullad när jag beställt tobak, inte humidorer.
Citera
2017-03-04, 12:46
Medlem
Beställde en 250 ct från Cheaphumidors förra året. Åkte på tull, dock inget som bekymrade mig eftersom det blev mycket billigare än om jag skulle köpt en likvärdig (vilket dock inte fanns att hitta i Sverige då). I övrigt har jag beställde garrar ca 30 ggr från USA med värden för över 10k utan att någonsin åkt på någon övrig avgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in