Citat:
Tack för ditt svar!
Då jag har för avsikt att använda Boveda-påsar oroar jag mig egentligen inte för överfuktning, däremot tycker jag det ser illa ut när bättre cigarrer hamnar i ziplock-påsar, och så har det blivit hemma hos mig nu...
Tänkte väl att en billig resehumidor åtminstone är ett steg i rätt riktning.
Egentligen har jag för tillfället inget större behov av en bordshumidor, eftersom jag har tio minuter till loungen och ändå inte kan puffa inomhus i mitt hem. Ute vill jag inte röka, om inte vädret är helt perfekt.
Säkert skaffar jag förr eller senare en, men nu blir första steget en som kan tas med på resor.
Efter lite läsning oroar jag mig dock för att cigarrerna kommer att skramla omkring i Xikars tiopinnarsmodell, när det övre lagret väl är förbrukat. Kanske vore det bättre att köpa sig två femmor istället? De är ju dessutom smidigare!
Vilken bordshumidor kan då vara bra att börja med?
Köper jag en sådan så är funktionen viktigast för mig, eftersom jag har ordentliga variationer i inomhusklimatet hemma! Så underhållsfritt som möjligt är önskemålet!
Ser inte heller att den kommer stå framme för display, så glaslock och sådant är inte alls nödvändigt..
Då jag har för avsikt att använda Boveda-påsar oroar jag mig egentligen inte för överfuktning, däremot tycker jag det ser illa ut när bättre cigarrer hamnar i ziplock-påsar, och så har det blivit hemma hos mig nu...
Tänkte väl att en billig resehumidor åtminstone är ett steg i rätt riktning.
Egentligen har jag för tillfället inget större behov av en bordshumidor, eftersom jag har tio minuter till loungen och ändå inte kan puffa inomhus i mitt hem. Ute vill jag inte röka, om inte vädret är helt perfekt.
Säkert skaffar jag förr eller senare en, men nu blir första steget en som kan tas med på resor.
Efter lite läsning oroar jag mig dock för att cigarrerna kommer att skramla omkring i Xikars tiopinnarsmodell, när det övre lagret väl är förbrukat. Kanske vore det bättre att köpa sig två femmor istället? De är ju dessutom smidigare!
Vilken bordshumidor kan då vara bra att börja med?
Köper jag en sådan så är funktionen viktigast för mig, eftersom jag har ordentliga variationer i inomhusklimatet hemma! Så underhållsfritt som möjligt är önskemålet!
Ser inte heller att den kommer stå framme för display, så glaslock och sådant är inte alls nödvändigt..
Eftersom Xikar använder sig av Amerikanska standarden på fuktighet, 68-70%, så blir cigarrerna lätt överfuktiga. Europeiska standarden är 60-65%.
Boveda funkar väl bra, bara bra erfarenheter.
Cigarrerna skramlar inte runt, det är ju en "madrass" som skyddar cigarrerna. Sen bör du inte ta med den om du ska åka bergochdalbana. Har även haft en Xikar för 5ct, tycker den är väldigt smidig och slimmad, passar perfekt i till exempel en portfölj med laptopen. Tänk på hur många cigarrer du brukar ta med dig och välj efter det, att ha två 5ct eller en 10ct är ju ingen stor skillnad.
ct=count
Det man bör tänka på när man köper en humidor är ju följande:
-Hur många cigarrer tänker jag införskaffa?
-Vad är min budget?
-Vad säger frugan?
Sedermera om man tänker införskaffa 50 cigarrer så köper man en för 100ct, det brukar löna sig att ha plats i humidoren om man "råkar" snöa in på ämnet.
Glaslock är uteslutet, du är ju inte handlare som ska visa upp cigarrerna. Om man vill visa upp sina cigarrer, köp skåp. Köp en standard bordshumidor från typ, Adorini(Budget) eller typ Elie Bleu(Dyrare) sedan rekommenderar jag att du köper beads. Du fyller på beadsen med destillerat vatten någon gång per år, eller efter behov.
Köp även en elektronisk portabel hygrometer som även mäter temp. Nu har du en bra setup och så är det bara börja.