2015-06-29, 23:50
Medlem
Burnhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Jag säger bara så här då jag känner jag redan har svarat på frågan en gång. Köper du fiskar innan du har skaffat akvarium?
Jag kan ha fiskarna i en burk med vatten temporärt
Citera
2015-07-02, 23:19
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burnham
Jag kan ha fiskarna i en burk med vatten temporärt
Eller så äter man upp alla fiskarna på en gång.
Citera
2015-07-06, 14:05
Medlem
Cigarrnoob här

vill gärna ha tips på goda billiga cigarrer då jag bara rökt Cohiba innan
Citera
2015-07-06, 18:33
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDragonBorn
Cigarrnoob här

vill gärna ha tips på goda billiga cigarrer då jag bara rökt Cohiba innan
Hur mycket är "billigt" ungefär?
Citera
2015-07-07, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Hur mycket är "billigt" ungefär?
50 - 100 kr
Citera
2015-07-07, 10:10
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDragonBorn
50 - 100 kr
Tja, jag bara drämmer till med något då och hoppas andra kommer med fler förslag.

Jag tycker de här askarna med fem petit-corona från Rocky Patel är ett fynd för 150kr. Finns i flera olika variationer, på sommaren brukar jag röka den mildare vintage 1999 vilket jag kan tänka mig är en bra nybörjarcigarr. Vintage 1992 är annars lite kraftigare och mer komplex. De andra varianterna är fina också, och de finns säkert på flera ställen. Patel gör överlag många prisvärda och välgjorda cigarrer för under hundralappen.

När det kommer till kubaner så finns det en petit corona som jag alltid har i humidorn, San Cristóbal de Habana – El Principe. 70kr/styck på Kind cigars.

Jag har gett bort en del Flor de las Antillas som present till de som inte är så vana rökare. Prisvärd och välgjord cigarr som är lätt att uppskatta. 90kr för den, har sett den i många butiker så är nog inte svår att få tag på…
Citera
2015-07-17, 23:32
Medlem
Har en humidor jag har slarvat rätt rejält med. Slutat fylla på den, fyllt på med kranvatten när jag väl gjort det och slutligen tappat den i golvet. Tror det bara är gångjärnet som spruckit men den KAN ha gått sönder på andra ställen också.

Är det någon idé att försöka fixa den?

Fråga 2: Om jag skulle köpa en ny, är fuktaren det enda som skiljer mellan en Adorini Firenze Deluxe och en Adorini Firenze Basic? Jag kommer förmodligen börja använda beads, så är det lika bra att köpa basicvarianten?
Citera
2015-08-14, 16:50
Medlem
Geeggans avatar
Hej
Är det någon som har en aning om värdet på den här lådan med cigarrer?

Tacksam för svar

http://imgur.com/lHQC0MG

http://imgur.com/94VDahW

http://imgur.com/E3hVSqI
Citera
2015-08-25, 17:30
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Efter att ha fått en rejäl smakresa igår kväll så blev jag intresserad av vad folk här på flashback gärna dricker till sin cigarr. Det statistiska underlaget är ju tyvärr ganska smalt, men det kan kanske ändå ge en fingervisning om hur landet ligger. Jag bestämde mig för att göra ett gäng sökningar i tråden efter namnen på populära drycker och drinkar i cigarrsammanhang och notera hur många gånger de omnämnts. Här är resultaten (siffran är alltså antal omnämnanden i denna tråd):

Kaffe = 34
Whisky = 28
Rom = 23
Cognac = 20
Whiskey = 15
Bourbon = 9
Varm choklad = 4
(sökordet "CHOKLAD" ger 23 träffar, men det inkluderar ju förmodligen en hel del "fast choklad")
Mojito = 1
Cuba Libre = 1
Irish Coffee = "Tyvärr - inga träffar"

Vad kan man dra för slutsatser? Uppenbart är att destillerade, ekfatslagrade spannmålsdrycker är klart populärast. Whiskey/Whisky/Bourbon får tillsammans 52 träffar. Kaffe och rom ligger föga förvånande också bra till, samt så klart det klassiska cigarrtillbehöret i europeiska salonger, cognac. De drinkar som oftast verkar vara de självklara cigarrkomplementen på andra sidan Atlanten (där våra cigarrer kommer ifrån) för en undanskymd tillvaro i den här tråden med en träff var för Mojito och Cuba Libre.

Nu kommer vi slutligen till min poäng. Igår rökte jag en utsökt Davidoff Millennium Robusto och parade den med en Irish Coffee. Jag blev så tillfredsställd och lyrisk av harmonin och smakbalansen som uppstod att jag var tvungen att göra om hela proceduren igen direkt. Frågan är då, varför hade jag inte tänkt på det tidigare? Synbarligen har inte ni tänkt på det heller eftersom det aldrig har nämnts i den här tråden. Kaffe, whisk(e)y, mjukhet och krämighet från grädden, sötma från råsockret som man rör i. Alla dessa element är ju som gjorda för att paras med en god cigarr. Kan denna turistiga svennedrink få en renässans som älskarinna till våra vördade rökverk?

Mitt experimenterade för några år sedan ledde mig till slutsatsen att en Rusty Nail är det perfekta ackompagnemanget till en god cigarr. på andra plats kommer Old Fashioned eller sött Loirevin.
Citera
2015-08-25, 17:43
Medlem
Jag skall om ett tag besöka hotell Havanna i Varberg. De har ett cigarrum där, är det någon som vet om de säljer (kvalitets)cigarrer på plats eller skall jag packa resehumidoren?
Citera
2015-08-27, 21:48
Medlem
Har någon något tips på en mindre cigarr som inte tar sådan lång tid att röka? Montecristo Joyitas, kan det vara något?
Citera
2015-08-28, 21:23
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Mitt experimenterade för några år sedan ledde mig till slutsatsen att en Rusty Nail är det perfekta ackompagnemanget till en god cigarr. på andra plats kommer Old Fashioned eller sött Loirevin.

Ska testa ett rökverk tillsammans med Rusty Nail. Men då är frågan, har du testat med Irish Coffee?

Citat:
Ursprungligen postat av Tvangstanke123
Har någon något tips på en mindre cigarr som inte tar sådan lång tid att röka? Montecristo Joyitas, kan det vara något?

Personligen gillar jag inte cigarrer som är nästan cigarettsmala. Joyitas är ju i princip en cigarill. Om du är ok med det så testa. Det lär ju vara Montecristos vanliga tobaksblandning så smakmässigt borde det inte vara några problem. Testa annars en H. Upmann Half Corona om du vill ha en liten riktig cigarr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in