Citat:
Ursprungligen postat av
GRmihawk
Jag öppnade min humidor nyss (vilket jag gör kanske 4-5 ggr i veckan), så såg jag en liten skalbagge som rörde sig runt bland cigarr nr 1 (återkommer till detta senare).
I min humidor har jag separerat mina cigarrer, jag har en del kubaner som jag har längst åt sidan. Sedan har jag ca 40 cigarrer från Nicaragua som också ligger i samma hög och så har jag Nr. 1 cigarrerna (som också är separerad från de andra cigarrerna) som vi kan kalla som typ var något som medföljde humidoren när jag beställde den från USA. Så här kan alltså en slutsats dras om nr1 cigarrerna, de är skit som är tillverkade av jag vet inte vad, hade 20 kvar av de i humidoren, men efter jag såg den jävla skalbaggen tog jag och slängde 15 av de jag såg var drabbade av vet inte vad.
Nu ska jag lägga resterande fem i frysen och följa de instruktioner som finns på samtliga cigarrsidor. Men är då JÄVLIGT oroad kring mina andra cigarrer, kan de också vara drabbade trots att de var låg långt från de drabbade cigarrerna?... Ja, jag har Boveda 69% paket (dock läser min digital hygrometer som är kalibrerad (!!) 65-66% som ju inte kanske är ett så stort problem), och temperaturen ligger på 22 C°, är temperatur graden hög? Hur fan ska man få lägre temperatur isåfall och hålla samma luftfuktighet?
Jag hade nog sanerat hela humidoren för säkerhets skull. Jag brukar alltid frysa cigarrer av tveksamt ursprung i minst tre dygn för att minska risken för angrepp. Skulle jag hitta nått levande i humidoren hade allt åkt ner i zip-lockpåsar och in i frysen illa kvickt. Vill inte riskera mina årgångs-Cohibas, lagrade Partagas Lusitanias, Montecristos, etc. bara för att jag valt att lägga ner några billiga bundle selections från Honduras i samma humidor.
22 grader borde inte vara några större problem. Baggarna kläcks väl bäst över 25 grader. Det är klart att lite under 20 grader är säkrare ändå och ger större buffert, men 22 grader är fullt acceptabelt.