2016-03-14, 12:14
Medlem
lukashs avatar
Ser att ciggarlagret.se har ett erbjudande när man köper humidoren att man får 150 spänn i rabatt vid köp av andra varor för 500:-, är det några cigarrer ni rekommenderar som jag skulle kunna lägga till för runt 500:-?
Citera
2016-03-16, 15:30
Medlem
lukashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag har en liknande Adorinihumidor, dock större. Är i stort sett nöjd med den. För priset är det inget att klaga på. Upplever dock att humidoren drar rätt mycket vatten. Locket är inte så tätt som det borde vara, trots att den är rejält inkörd. Kastade bort fuktaren och köpte Heartfelt Beads så man slipper mecka med gallret och olika blandningar för att få rätt fuktighet. Det är väldigt lätt att den peakar och blir alldeles för hög med originalfuktaren.

Cigarrerna från Kuba, är de inköpta från Habanos S.A? Annars är det enormt stor risk att det rör sig om piratkopior är jag rädd. Florerar väldigt mycket sådant på Kuba som man lurar på turisterna, alltid med historier om någons brorsa som jobbar på Laguito och plockar med sig cigarrer hem, etc.
Nu är humidoren hemma. Har följt instruktionerna och vätat upp den med avjoniserade vattnet som följde med samt fyllt på fuktaren också. Dock är det ju märkligt att de skickar med endast 100ml för efter jag hade fyllt på fuktaren så var vattnet i stort sett slut. Man skall enligt instruktionerna ställa in ett glas med avjoniserat vatten i humidoren i 1-3 dagar. Men nu är ju vattnet slut så jag får väl fara till närmaste mack och införskaffa.
Senast redigerad av lukash 2016-03-16 kl. 15:51.
Citera
2016-03-16, 22:45
Medlem
Finns afrikanska cigarrer?
Citera
2016-03-24, 21:35
Medlem
Jag öppnade min humidor nyss (vilket jag gör kanske 4-5 ggr i veckan), så såg jag en liten skalbagge som rörde sig runt bland cigarr nr 1 (återkommer till detta senare).
I min humidor har jag separerat mina cigarrer, jag har en del kubaner som jag har längst åt sidan. Sedan har jag ca 40 cigarrer från Nicaragua som också ligger i samma hög och så har jag Nr. 1 cigarrerna (som också är separerad från de andra cigarrerna) som vi kan kalla som typ var något som medföljde humidoren när jag beställde den från USA. Så här kan alltså en slutsats dras om nr1 cigarrerna, de är skit som är tillverkade av jag vet inte vad, hade 20 kvar av de i humidoren, men efter jag såg den jävla skalbaggen tog jag och slängde 15 av de jag såg var drabbade av vet inte vad.

Nu ska jag lägga resterande fem i frysen och följa de instruktioner som finns på samtliga cigarrsidor. Men är då JÄVLIGT oroad kring mina andra cigarrer, kan de också vara drabbade trots att de var låg långt från de drabbade cigarrerna?... Ja, jag har Boveda 69% paket (dock läser min digital hygrometer som är kalibrerad (!!) 65-66% som ju inte kanske är ett så stort problem), och temperaturen ligger på 22 C°, är temperatur graden hög? Hur fan ska man få lägre temperatur isåfall och hålla samma luftfuktighet?
Citera
2016-03-25, 16:46
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRmihawk
Jag öppnade min humidor nyss (vilket jag gör kanske 4-5 ggr i veckan), så såg jag en liten skalbagge som rörde sig runt bland cigarr nr 1 (återkommer till detta senare).
I min humidor har jag separerat mina cigarrer, jag har en del kubaner som jag har längst åt sidan. Sedan har jag ca 40 cigarrer från Nicaragua som också ligger i samma hög och så har jag Nr. 1 cigarrerna (som också är separerad från de andra cigarrerna) som vi kan kalla som typ var något som medföljde humidoren när jag beställde den från USA. Så här kan alltså en slutsats dras om nr1 cigarrerna, de är skit som är tillverkade av jag vet inte vad, hade 20 kvar av de i humidoren, men efter jag såg den jävla skalbaggen tog jag och slängde 15 av de jag såg var drabbade av vet inte vad.

Nu ska jag lägga resterande fem i frysen och följa de instruktioner som finns på samtliga cigarrsidor. Men är då JÄVLIGT oroad kring mina andra cigarrer, kan de också vara drabbade trots att de var låg långt från de drabbade cigarrerna?... Ja, jag har Boveda 69% paket (dock läser min digital hygrometer som är kalibrerad (!!) 65-66% som ju inte kanske är ett så stort problem), och temperaturen ligger på 22 C°, är temperatur graden hög? Hur fan ska man få lägre temperatur isåfall och hålla samma luftfuktighet?

Jag hade nog sanerat hela humidoren för säkerhets skull. Jag brukar alltid frysa cigarrer av tveksamt ursprung i minst tre dygn för att minska risken för angrepp. Skulle jag hitta nått levande i humidoren hade allt åkt ner i zip-lockpåsar och in i frysen illa kvickt. Vill inte riskera mina årgångs-Cohibas, lagrade Partagas Lusitanias, Montecristos, etc. bara för att jag valt att lägga ner några billiga bundle selections från Honduras i samma humidor.

22 grader borde inte vara några större problem. Baggarna kläcks väl bäst över 25 grader. Det är klart att lite under 20 grader är säkrare ändå och ger större buffert, men 22 grader är fullt acceptabelt.
Citera
2016-03-25, 17:51
Medlem
Jo, det var precis det jag gjorde. La alla mina cigarrer i ziploc/förslutningsbara påsar, sedan lade jag de i frysen. Cigar Aficionado säger att man ska ha de i frysen i ca 8-11 dagar, vad tycker ni?

Ja , sen dammsög jag skiten ur humidoren, sen torkade jag den med svamp och destillerat vatten och nu har jag stängt ner locket. Tanken är att jag ska öppna den om någon vecka och lägga i Boveda-packsen sedan några dagar efter det ska jag ha cigarrer i kylskåpet, sedan humidoren igen.

Nu har jag dock en viktig fråga alltså, du nämnde det här med temperatur. Hur fan kan man få mindre temperatur i humidoren? Ha isbitar i den? Mindre fläkt? Ja, som du också sa så är 22° ok, men vill gärna vara på den säkra sidan och ha den på 19-20°. Vill inte att det ska finnas ormar och larver nästa gång jag äter min humidor, eller ja.. Jag vill för åtminstone minimera risken!
Citera
2016-03-26, 01:01
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Jo, det var precis det jag gjorde. La alla mina cigarrer i ziploc/förslutningsbara påsar, sedan lade jag de i frysen. Cigar Aficionado säger att man ska ha de i frysen i ca 8-11 dagar, vad tycker ni?

Ja , sen dammsög jag skiten ur humidoren, sen torkade jag den med svamp och destillerat vatten och nu har jag stängt ner locket. Tanken är att jag ska öppna den om någon vecka och lägga i Boveda-packsen sedan några dagar efter det ska jag ha cigarrer i kylskåpet, sedan humidoren igen.

Nu har jag dock en viktig fråga alltså, du nämnde det här med temperatur. Hur fan kan man få mindre temperatur i humidoren? Ha isbitar i den? Mindre fläkt? Ja, som du också sa så är 22° ok, men vill gärna vara på den säkra sidan och ha den på 19-20°. Vill inte att det ska finnas ormar och larver nästa gång jag äter min humidor, eller ja.. Jag vill för åtminstone minimera risken!

Det låter som att du gjort allt precis rätt, efter skolboken. När det gäller temperaturen så är det bara omgivningstemperaturen som gäller. Försök inte ens mixtra med att sänka temperaturen i humidoren. Så länge du inte har en walk-in-humidor med klimatacc som reglerar både temp och luftfuktighet så är det bara att glömma. Ställ humidoren på ett svalt ställe bara, och tillse att den omgivande lufttemperaturen inte någonsin går över 23-24 grader även om det är en varm sommardag med strålande sol.
Citera
2016-03-26, 13:49
Medlem
Tack för svaret, väldigt schysst att man får hjälp här alltså!
Dock kvarstår frågan om 8-11 dagar i frysen inte dödar cigarrerna? TACK IGEN!
Citera
2016-03-27, 12:23
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Tack för svaret, väldigt schysst att man får hjälp här alltså!
Dock kvarstår frågan om 8-11 dagar i frysen inte dödar cigarrerna? TACK IGEN!

Så länge påsarna är väl förslutna så bör det inte vara någon större fara. Jag brukar å andra sidan aldrig ha dem i frysen så länge. 3-5 dygn borde räcka tycker jag, men jag kanske har fel på den punkten.
Citera
2016-04-03, 21:48
Moderator
Mr.Woodss avatar
Tänkte att jag skulle höra med er i cigarrtråden, om hur ni upplever La Auroras 107-serie?
Jag märker att jag på senare tid, när jag besöker loungen för att röka pipa, ändå först går och plockar åt mig en (oftast belicoso) med madurotäckblad.
Förbannat prisvärda pinnar tycker jag, vad säger ni?
Citera
2016-04-03, 21:54
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Så länge påsarna är väl förslutna så bör det inte vara någon större fara. Jag brukar å andra sidan aldrig ha dem i frysen så länge. 3-5 dygn borde räcka tycker jag, men jag kanske har fel på den punkten.
72 timmar skall tydligen vara vedertaget när det handlar om import till vissa länder som föreskriver detta.
Citera
2016-04-04, 00:16
Medlem
F-Towns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Tänkte att jag skulle höra med er i cigarrtråden, om hur ni upplever La Auroras 107-serie?
Jag märker att jag på senare tid, när jag besöker loungen för att röka pipa, ändå först går och plockar åt mig en (oftast belicoso) med madurotäckblad.
Förbannat prisvärda pinnar tycker jag, vad säger ni?

Har rökt 107an i maduro. Tycker den var väldigt mild för att vara maduro och kanske lite gräddig/krämig. Är själv inget fan av maduro då jag tycker det bara smakar kakao och enligt mig förändras en maduro cigarr väldigt lite i smak under rökningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in