Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Hur länge som helst...
Mnja, det beror på vilken cigarr det är och vilka krav man har på smakupplevelsen!
Ju mildare och enklare cigarr man utgår från desto mindre effekt kan man förvänta sig av lagringen. Själv föredrar jag kraftiga cigarrer men de kan vara lite väl vrånga när de är unga och jag lagrar därför de flesta i 2-4 år innan jag anser dem mogna.
Jag har testat diverse cubanska vintagecigarrer, dvs cigarrer med mer än 15 år på nacken (de äldsta var ca 30 år gamla!), men de har med få undantag inte fallit mig på läppen. Smakerna kan visserligen vara komplexa men de blir alldeles för subtila för att jag ska kunna njuta av dem ordentligt.
De cigarrer som jag själv lagt undan för riktig långtidslagring är några av de kraftigare cubanska cigarrerrna som Ramon Allones Specially Selected och Bolívar Coronas Junior samt diverse tyngre cigarrer från Dominikanska Republiken (t.ex. El Rico Habano Corona Grande och La Flor Dominicana Ligero L-300 natural), Honduras (t.ex. Camacho Corojo Monarca och Rocky Patel The Edge Corojo och Sumatra) och Nicaragua (t.ex. Don Lino Africa Punda Milia och Padrón Delicias natural).