2008-05-19, 11:56
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kläppskog
Det är skönt med eget cigarrum hemma.
Lite ensamt, dock. Kärringen är inte så imponerad av cigarrer. Hon röker hellre billiga smuggelcigaretter under köksfläkten, som den WT-slampa hon är. Tur att vi inte bor ihop.
Snälla, säg att det är hon på din avatar...
Citera
2008-05-29, 15:23
Medlem
ownz0res avatar
Snabb fråga. Hur förvarar man en cigarr i en vecka om man inte har humidor?
Citera
2008-05-29, 15:30
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Snälla, säg att det är hon på din avatar...
Nä, så kul ska vi inte ha det. Men nu är jag nydumpad, så det kan kvitta. Nästa gång ska jag försöka hålla mig borta från white trash.
Citat:
Ursprungligen postat av ownz0re
Är den i bra kondition nu så överlever den sannolikt en vecka. Ligger den i en tub så är det ett plus.
Citera
2008-05-30, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ownz0re
När det är torrt torkar en oskyddad cigarr ut mycket snabbt! Lägg den i en plastpåse helt enkelt!
Citera
2008-06-01, 18:33
Medlem
OggeOJs avatar
Har endast rökt cigarrer då jag blivit bjuden eller varit utomlands, bland annat Advokat, hur finsmaklig den är vet jag inte, men trevligt var det!

Hursomhelst, nu har jag köpt mig några Vasco da Gama (hur bra är de?) och jag undrar hur jag ska gå tillväga för att inte missa något.

Förresten. Passar Baileys eller Ale till en cigarr?
Senast redigerad av OggeOJ 2008-06-01 kl. 18:49.
Citera
2008-06-06, 13:30
Medlem
norgeskusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Har endast rökt cigarrer då jag blivit bjuden eller varit utomlands, bland annat Advokat, hur finsmaklig den är vet jag inte, men trevligt var det!

Hursomhelst, nu har jag köpt mig några Vasco da Gama (hur bra är de?) och jag undrar hur jag ska gå tillväga för att inte missa något.

Förresten. Passar Baileys eller Ale till en cigarr?

Tycker en ale smakar väldigt bra till cigarren.
Citera
2008-06-06, 17:19
Medlem
pojoels avatar
Joya de Nicaragua, standardvarianten, ger mig en mjuk varm kryddig känsla varje gång. Klart prisvärd om man som jag gillar lite mildare stinkadorer.

Ihop med min Otard i kupan och en solnedgång i fejan blir det ett skönt slut på dagen.
Citera
2008-06-10, 16:16
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojoel
Joya de Nicaragua, standardvarianten, ger mig en mjuk varm kryddig känsla varje gång. Klart prisvärd om man som jag gillar lite mildare stinkadorer.

Ihop med min Otard i kupan och en solnedgång i fejan blir det ett skönt slut på dagen.

Solnedgång får cigarren att smaka bra, nästan oavsett vilken det är.
Citera
2008-06-11, 17:11
Medlem
norgeskusts avatar
Hur länge kan man ha en cigarr i en humidor ungefär? flera år eller?
Citera
2008-06-11, 17:15
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norgeskust
Hur länge kan man ha en cigarr i en humidor ungefär? flera år eller?

Hur länge som helst, så länge du sköter fuktigheten och har en bra humidor.
Citera
2008-06-11, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Hur länge som helst...
Mnja, det beror på vilken cigarr det är och vilka krav man har på smakupplevelsen!

Ju mildare och enklare cigarr man utgår från desto mindre effekt kan man förvänta sig av lagringen. Själv föredrar jag kraftiga cigarrer men de kan vara lite väl vrånga när de är unga och jag lagrar därför de flesta i 2-4 år innan jag anser dem mogna.

Jag har testat diverse cubanska vintagecigarrer, dvs cigarrer med mer än 15 år på nacken (de äldsta var ca 30 år gamla!), men de har med få undantag inte fallit mig på läppen. Smakerna kan visserligen vara komplexa men de blir alldeles för subtila för att jag ska kunna njuta av dem ordentligt.

De cigarrer som jag själv lagt undan för riktig långtidslagring är några av de kraftigare cubanska cigarrerrna som Ramon Allones Specially Selected och Bolívar Coronas Junior samt diverse tyngre cigarrer från Dominikanska Republiken (t.ex. El Rico Habano Corona Grande och La Flor Dominicana Ligero L-300 natural), Honduras (t.ex. Camacho Corojo Monarca och Rocky Patel The Edge Corojo och Sumatra) och Nicaragua (t.ex. Don Lino Africa Punda Milia och Padrón Delicias natural).
Citera
2008-06-12, 01:38
Medlem
djb2s avatar
Hörde av en god kamrat i de lite högre samhällsskikten att cigarrens godhet står någorlunda i proportion mot dess tjocklek. Detta är sedermera ingenting jag kan bekräfta eftersom jag avstår från rökning p.g.a lätt astma. Det verkar dock som en relevant teori eftersom tobaken torde vara mer spänstig och ta mer utrymme när den är riktigt färsk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in