2016-04-08, 11:41
Medlem
pfanners avatar
Hej, jag är inne på att köpa min första humidor. Denna tråden har varit god research inför köpet, men några frågor återstår!

1. Jag är inne på Savoy, några åsikter kring tillverkaren?
2. Finns det några uppenbara nackdelar med glaslock?
3. Jag var först inne på Boveda, men efter att ha läst på ytterligare börjar jag luta åt beads från Heartfelt istället. Finns det (utöver lite mer underhåll) några stora minus med beads?
4. Hur viktig är temperaturen? Jag bor i en liten dåligt isolerad lägenhet, solen ligger på i princip hela dagen, och jag upplever det åtminstone som att det kan vara olidligt kallt ibland på vintern och tvärtom på sommaren. Hur stort problem är detta?
Citera
2016-04-10, 11:14
Medlem
Drar till Kuba inom en vecka med familjen.

Hade tänkt att köpa hem en ask cigarrer, kommer att köpa dem på en känd fabrik (utflykt).
10st bra cigarrer i ask för en nybörjare. Inte dyrast, absolut inte billigast. Vad kommer jag få betala tror ni?
Citera
2016-04-10, 14:57
Medlem
encephalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asdfghzq
Drar till Kuba inom en vecka med familjen.

Hade tänkt att köpa hem en ask cigarrer, kommer att köpa dem på en känd fabrik (utflykt).
10st bra cigarrer i ask för en nybörjare. Inte dyrast, absolut inte billigast. Vad kommer jag få betala tror ni?
För det första, köp inte av NÅGON förutom La Casa del Habano (LCDH, statens bolag) anknutna affärer. Fördelen med LCDH är att priserna är de samma i varje affär (förutom kanske flygplatserna som är något dyrare). Varenda jävel i Kuba försöker lura dig till att köpa "comunidad" cigarrer, oftast för 15-20% av priset från det du får i de officiella affärerna. Det är skiftande kvalitet på dessa men generellt är de riktigt dåliga och aldrig rullade i den fabrik som bandet antyder. Folk på gatan, säkerhetsvakter och personal på de bästa hotellen, taxichaufförer (o s v, o s v) försöker alla tjäna en snabb peng på detta sätt.

Jag var i Havanna och östra Kuba för ett par veckor sedan, både Partagas och Romeo y Julieta fabrikerna var då tillfälligt stängda för oss dödliga. LCDH-affären jämte RyJ-fabriken är dock fortfarande öppen. Annars ligger den större affären dörr i dörr med La Floridita (Hemmingways bar där du kan dricka en riktigt bra daiquiri) nära Havanna centrum.

När det gäller rekommendationer tycker jag det är svårt om du inte rökt tidigare. Mina två favoriter från Kuba är Ramon Allones och Sancho Panza, dessa (beroende på vitola/storlek) går från mellan 4-7 CUC styck hos LCDH (35-60 spänn styck). Det finns många bra, billiga kubanska cigarrer, varför inte köpa lite av varje?
Citera
2016-04-13, 18:04
Moderator
Mr.Woodss avatar
Jag tog hem en låda Cohiba Esplendidos från Kuba för tio år sedan, den var köpt för ca 500,- på det där riskabla sättet, men jag lyckades tydligen hitta en seriös svartmarknadsförsäljare.
Konnässörerna här gav mig nämligen 3.500,- för den lådan och undrade sesdan om jag inte hade fler!

Jag blev visserligen blåst på märkescigarrer jag köpt av andra när jag var där... Faktum är att de bästa billiga cigarrerna jag rökte var no-namepinnar rullade av frilansare som gick på upplärning att bli cigarrullare! Tycker det går att få riktigt bra cigarrer utan gördel på Kuba!
Citera
2016-04-14, 11:39
Medlem
lukashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av encephalization

Jag var i Havanna och östra Kuba för ett par veckor sedan, både Partagas och Romeo y Julieta fabrikerna var då tillfälligt stängda för oss dödliga. LCDH-affären jämte RyJ-fabriken är dock fortfarande öppen. Annars ligger den större affären dörr i dörr med La Floridita (Hemmingways bar där du kan dricka en riktigt bra daiquiri) nära Havanna centrum.

När det gäller rekommendationer tycker jag det är svårt om du inte rökt tidigare. Mina två favoriter från Kuba är Ramon Allones och Sancho Panza, dessa (beroende på vitola/storlek) går från mellan 4-7 CUC styck hos LCDH (35-60 spänn styck). Det finns många bra, billiga kubanska cigarrer, varför inte köpa lite av varje?

Som du säger, köp på dig flertalet olika istället. Generellt brukar man kunna få tips i butiken.

SEN, nej La Floriditas daiquiri har blivit år för år sämre, jag har varit flertalet gånger till Kuba och sist jag var där så hade de också halverat glasstorleken på drinken. Bra Mojito kan man ju istället få på Hemingways andra stammisställe, la bodeguita del medio och där förena dryck med cigarr. Man kan av de i baren köpa cigarrer på lösplugg för att med det kunna utröna om man gillar någon av dessa.

Annars så är ett tips att man far ut till Pinar del Rio, går ut på ett tobaksfält och pratar med bönderna där om man kan få köpa handrullade av dem (om man kan spanska). Väldigt vilda i smaken, men fint hantverk. Köpte 40st för 40 CUC sist jag var där, och de imponerade mera än vilken 6´ cigarr på sällskapen i smak.

Har någon gjort det fatala misstaget att åka till Varadero, så kan man lindra det felsteget genom att åka till golfbanan och dra en långlunch på Hotell Xanadu för att avsluta med några cigarrer jämte deras pina colada på ovanvåningen. Helt fantastik byggnad och utsikten jämte det azurblåavattnet gör att man hade kunnat rökt Nortstate utan filter, och tyckt det varit gott.
Citera
2016-04-16, 05:33
Bannlyst
Brukar ni dra halsbloss när ni röker cigarr?
Citera
2016-04-16, 07:36
Medlem
lukashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Leker du bara retarderad eller är du verkligen det?
Citera
2016-04-16, 09:50
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Nej.
Citera
2016-04-18, 00:53
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Absolut inte!
Citera
2016-04-21, 12:28
Medlem
WhitishSoups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pfanner
Hej, jag är inne på att köpa min första humidor. Denna tråden har varit god research inför köpet, men några frågor återstår!

1. Jag är inne på Savoy, några åsikter kring tillverkaren?
2. Finns det några uppenbara nackdelar med glaslock?
3. Jag var först inne på Boveda, men efter att ha läst på ytterligare börjar jag luta åt beads från Heartfelt istället. Finns det (utöver lite mer underhåll) några stora minus med beads?
4. Hur viktig är temperaturen? Jag bor i en liten dåligt isolerad lägenhet, solen ligger på i princip hela dagen, och jag upplever det åtminstone som att det kan vara olidligt kallt ibland på vintern och tvärtom på sommaren. Hur stort problem är detta?

1. Savoy gör bra humidorer så det bör inte vara några problem.
2. Glaslock, Temperaturen inne i humidoren kan snabbt bli riktigt varmt, antar att du inte vill ha några skalbaggar bland dina cigarrer. Dessutom så kan det ha lite tätningsfel då fuktighet kan smita ut.
3. Jag använder själv Boveda då jag tycker att det är sjukt lätt att underhålla. Har inte någon riktigt erfarenhet med beads, har hört att det ska vara "lätt" att övergöra det med beads.
4. Temperaturen är skit viktig. Om temperaturen blir för varm (21 grader eller mer), så finns det en stor chans att skalbackar kan kläkkas från tobaksbladen i dina cigarrer, och sedan äta upp dina cigarrer. Blir det för kallt (18grader eller mindre) så kan oljan i dina cigarrer försvinna, och det resulterar i väldigt smaklösa cigarrer.
Citera
2016-04-21, 15:58
Medlem
Quintero är en favoritcigarr från Kuba. Den är väldigt prisvärd.

Varför står det på cigarrförpackningarna att man kan dö utav lungcancer utav cigarrer. Man drar ju aldrig halsblåss som cigarrökare.
Citera
2016-04-21, 19:57
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av automatstation
Quintero är en favoritcigarr från Kuba. Den är väldigt prisvärd.

Smaken är som baken, men har du testat mycket kubanska cigarrer? Quintero är short-fillers, alltså hackad tobak som i cigaretter, inte hela tobaksblad som i riktiga cigarrer. Personligen tycker jag de smakar som halvtaskiga cigariller, typ Rittmeister. Även om jag är ett stort fan av kubanska cigarrer så röker jag mycket hellre nån bundle selection från Honduras eller andra billiga handrullade long-fillers än Quintero om man nu inte vill lägga mer än 30-35 spänn pinnen.
Senast redigerad av Feadog 2016-04-21 kl. 19:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in