Citat:
Ursprungligen postat av
encephalization
Jag var i Havanna och östra Kuba för ett par veckor sedan, både Partagas och Romeo y Julieta fabrikerna var då tillfälligt stängda för oss dödliga. LCDH-affären jämte RyJ-fabriken är dock fortfarande öppen. Annars ligger den större affären dörr i dörr med La Floridita (Hemmingways bar där du kan dricka en riktigt bra daiquiri) nära Havanna centrum.
När det gäller rekommendationer tycker jag det är svårt om du inte rökt tidigare. Mina två favoriter från Kuba är Ramon Allones och Sancho Panza, dessa (beroende på vitola/storlek) går från mellan 4-7 CUC styck hos LCDH (35-60 spänn styck). Det finns många bra, billiga kubanska cigarrer, varför inte köpa lite av varje?
Som du säger, köp på dig flertalet olika istället. Generellt brukar man kunna få tips i butiken.
SEN, nej La Floriditas daiquiri har blivit år för år sämre, jag har varit flertalet gånger till Kuba och sist jag var där så hade de också halverat glasstorleken på drinken. Bra Mojito kan man ju istället få på Hemingways andra stammisställe, la bodeguita del medio och där förena dryck med cigarr. Man kan av de i baren köpa cigarrer på lösplugg för att med det kunna utröna om man gillar någon av dessa.
Annars så är ett tips att man far ut till Pinar del Rio, går ut på ett tobaksfält och pratar med bönderna där om man kan få köpa handrullade av dem (om man kan spanska). Väldigt vilda i smaken, men fint hantverk. Köpte 40st för 40 CUC sist jag var där, och de imponerade mera än vilken 6´ cigarr på sällskapen i smak.
Har någon gjort det fatala misstaget att åka till Varadero, så kan man lindra det felsteget genom att åka till golfbanan och dra en långlunch på Hotell Xanadu för att avsluta med några cigarrer jämte deras pina colada på ovanvåningen. Helt fantastik byggnad och utsikten jämte det azurblåavattnet gör att man hade kunnat rökt Nortstate utan filter, och tyckt det varit gott.