Citat:
Ursprungligen postat av uisge-beatha
...JDN är djävulens cigarrer...
Ånej, långt ifrån!
Joya De Nicaragua gör alldeles utmärkta cigarrer men min egen erfarenhet säger mig att vissa år tenderar inte bara linjen som kallas 1970 Antaño att vara väldigt nikotinstinn som ung utan även grundserien samt Celebracion kan drabbas. En smula lagring och måttlig puffningsfrekvens i kombination med rätt fukthalt brukar dock råda bot på detta. De senare årgångarna av 1970 Antaño har för övrig inte alls varit lika tuffa att röka direkt som de brukade vara.
Edit:
Efter att ha rökt en hel del havannacigarrer den senaste tiden är jag helt övertygad om att dagens cigarrer från Kuba är mycket mer lättillgängliga vid ung ålder än vad de var förut. Jag tror därför att en nybörjare enklast får en trevlig upplevelse om man börjar att testa några av de mindre och mer prisvärda havannacigarrerna som t.ex. Cohiba Panatelas, Hoyo De Monterrey Du Maire, H. upmann Coronas Junior, José L Piedra Brevas, Montecristo No. 4 och Quintero Brevas. (Tidigare brukade jag alltid rekommendera ickekubanska cigarrer till nybörjare och även om jag fortfarande anser dessa vara kanoncigarrer kan jag inte längre bortse från att havannacigarrerna är "rätt bra" de med

)