Flashback bygger pepparkakshus!
2012-10-02, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BullFace
Har beställt lite smakprover...någon som tycker något?
Oliva Flor De Oliva Corojo Churchill
Perdomo Lot 23 maduro
Mille Fleurs Vitola: Petit corona Box kod: UBE SEP 11
Perdomo Petit Corona Limited Cameroon Edition

Du har rört ihop det hela på den tredje raden!

I övrigt så är det ganska olika cigarrer och dessutom i vitt skilda storlekar. Inte dåligt på något sätt för en nybörjare men om man vill prova olika typer av täckblad (corojo, maduro, cameroon...) så kan det vara bra att jämföra dem i samma storlek. Annars blir det som att jämföra plutonium med järvungar.
Citera
2012-10-02, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede

I övrigt så är det ganska olika cigarrer och dessutom i vitt skilda storlekar. Inte dåligt på något sätt för en nybörjare men om man vill prova olika typer av täckblad (corojo, maduro, cameroon...) så kan det vara bra att jämföra dem i samma storlek. Annars blir det som att jämföra plutonium med järvungar.

hmm...ok Crazy, lär mig.
Menar du att det är stor skillnad på smaken med "samma" garre i olika storlek?
Citera
2012-10-05, 09:30
Medlem
Citat:

Faan Crazy...var ju tvungen att kolla upp vad som var fel på rad 3...så här skriver Mikael på Landskrona tobak:
http://www.landskronatobak.se/cigarrer-styckvis/kubanska-habanos/romeo-y-julieta/mille-fleurs
...hittar inte felet!!
Citera
2012-10-05, 11:21
Medlem
Behöver hjälp:
Ska använda en "träportfölj" som humidor. Lådan har jag byggt själv, men vet inte vad jag ska göra den ren med, vill få bort ev. mögelsporer o andra orenheter innan jag startar igång den. Tror jag läst "Desivon" någonstans.
Citera
2012-10-05, 11:41
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Har beställt lite smakprover...någon som tycker något?
Oliva Flor De Oliva Corojo Churchill
Perdomo Lot 23 maduro
Mille Fleurs Vitola: Petit corona Box kod: UBE SEP 11
Perdomo Petit Corona Limited Cameroon Edition

Perdomo Lot 23 gillade jag, rökte upp en låda på 2 månader. Intressant detalj: Perdomo är den första miljöklassade tillverkaren då även cellofanen är organisk. Den är nämligen gjord av cellulosa, vilket man enkelt kan kolla om man tänder eld på den och luktar. Det luktar brännt trä!
Citera
2012-10-05, 14:00
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konane
Jag gick in på Fram-Resor i sthlm idag och frågade den hjälpsamme karln i butiken om han kunde rekommendera en nybörjar-cigarr och han tipsade om en Santa Damiana Petit Coronas (http://www.cigarrlagret.nu/product_i...roducts_id=523) då den skulle vara mild och bra för någon som precis börjat röka cigarr.
Jag köpte en sådan och begav mig bort till Gärdet där jag och flickvännen tog en liten fika och provade cigarren. Till en början var det svårt att tända den då det blåste väldigt mycket där, men sedan gick det bra.
Jag vet inte exakt vad röktiden var med skulle tippa på ca 40min. Dock så slocknade den efter ungefär 2/5 in och fick tända om den. Då såg jag även att den hade brunnit rätt snett, den var betydligt djupare brunnen i mitten än på kanterna. Berodde detta på blåsten eller?
Vi rökte vidare tills den slocknade igen vid ~3/5 men lät den då vara för vi var båda rätt nöjda.

Under tiden kände jag inte någon "gräddkola" men den var helt klart mild och god. I efterhand satt smaken i ett litet tag (20+min) och vi provade en mentol-cigg några timmar efter och det var riktigt äckligt i jämförelse. Så det blir nog till att sluta med dem och köra på cigarrer när man vill ha något extra.
Jag kände inte heller av nikotinet vilket jag tyckte var mycket behagligt.

Att inte dra halsbloss kändes lite underligt i början men efter att man fick in tekniken mot slutet av cigarren var även det ett behagligt rök-sätt.

Jag ber om ursäkt för lite dåligt skrivet, men ville bara dela med mig av min första "riktiga" cigarr upplevelse.
Någon som kan tipsa om en liknande till Santa Damiana som inte heller kostar allt för mycket?
Flickvännen vill ha något med mer "flickig"-smak, typ frukt eller liknande. Finns det något sådant?

För min del blir det i alla fall en Montecristo #4 till midsommar då det är väldens mest sålda och verkar vara helt ok för priset.

Jag har vid något tillfälle gett bort ett par cigariller med cherrysmak till några tjejjer och det blev ett jäkla liv. Dom stack iväg direkt till närmaste tobakshandlare och köpte varsin ask som de sedan blossade friskt på vid vår uteservering. Doftar rätt angenämt speciellt om man är lite gottegris... Kanske kan vara nåt?
Citera
2012-10-05, 14:44
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Varför måste man prompt dricka något till cigarr? Cigarren klarar sig alldeles utmärkt som huvudattraktion!

All starksprit dövar upplevelsen av cigarrens smak kraftigt. Men naturligtvis passar många sorters lagrad sprit som tillbehör. (Min egen favorit, vid de få tillfällen då jag dricker starkt till cigarr, är tequila reposado.)

Om någon nu kanske tycker det är starkt och vill skölja munnen lite passar kaffe med mjölk väldigt bra eller helt enkelt Coca Cola.

Vatten är det enda jag dricker själv om jag verkligen vill gå på djupet bland smakerna i cigarren.

Jag har läst dina inlägg och de är både roande och framför allt lärorika, du kan din sak. Jag trodde att jag ev visste vem du var då allt stämmer in på en person jag känner... innan jag såg att du dricker vatten till cigarrerna (vilket jag håller med om i sak) men då rasade allt... =) Bor du möjligtvis i Stockholm med omnejd, om det inte riskerar att outa dig på något sätt?

För övrigt behöver man inte promt dricka till en cigarr, men i de flesta tillfällen när man ska poffa lite tillsammans med vänner kan det vara gott med lite olika dryck och tilltugg till. Behöver inte vara alkoholdryck, går bra med det man tycker är gott i vanliga fall. Häromåret provade vi lite marsipanchoklad till... överraskande kombination! Kan rekomenderas om man gillar marsipan i vanliga fall då nötkaraktären blir med framträdande i kombinato med cigarren...
Senast redigerad av Thunderace 2012-10-05 kl. 14:56.
Citera
2012-10-05, 20:34
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Faan Crazy...var ju tvungen att kolla upp vad som var fel på rad 3...så här skriver Mikael på Landskrona tobak:
http://www.landskronatobak.se/cigarrer-styckvis/kubanska-habanos/romeo-y-julieta/mille-fleurs
...hittar inte felet!!

Du copypastade nog lite snett. Du har köpt en Romeo y Julieta Mille fleurs. Du behöver inte skriva ut boxkoden, det blir lite overkill.
Senast redigerad av Killer-queen 2012-10-05 kl. 20:37.
Citera
2012-10-05, 20:50
Medlem
Citat:
hmm...ok Crazy, lär mig.
Menar du att det är stor skillnad på smaken med "samma" garre i olika storlek?
Grundtonen inom en linje är naturligtvis likartad men koncentrationen och balansen kan variera stort när man går från mindre till större cigarrer.

Vill man jämföra cigarrer är det därför bästa att jämföra samma fasoner och ofta, men inte alltid, får man den mest representativa smaken från storlekar motsvarande corona eller corona gorda.
Citera
2012-10-05, 20:54
Medlem
Citat:
Behöver hjälp:
Ska använda en "träportfölj" som humidor. Lådan har jag byggt själv, men vet inte vad jag ska göra den ren med, vill få bort ev. mögelsporer o andra orenheter innan jag startar igång den. Tror jag läst "Desivon" någonstans.
Det ginns ingen som helst anledning att desinficera en humidor. Mögelsporer finns överallt, även på och i cigarrerna, men möglet växer bara till om den relativa fuktigheten blir för hög. Håll dig mellan 60-65% RH så är allt lugnt.
Citera
2012-10-05, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace
Perdomo Lot 23 gillade jag, rökte upp en låda på 2 månader. Intressant detalj: Perdomo är den första miljöklassade tillverkaren då även cellofanen är organisk. Den är nämligen gjord av cellulosa, vilket man enkelt kan kolla om man tänder eld på den och luktar. Det luktar brännt trä!
Var har du läst det?

Jag har sett andra cigarrmärken som salufört sig som "organiska" och dylikt men aldrig Perdomo.

För övrigt har cellofan alltid varit gjort av cellulosa, annars är det ju inte cellofan!
Citera
2012-10-05, 21:17
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konane
U
Någon som kan tipsa om en liknande till Santa Damiana som inte heller kostar allt för mycket?
Flickvännen vill ha något med mer "flickig"-smak, typ frukt eller liknande. Finns det något sådant?

Tycker Balmoral gör bra dominikaner, finns på Cigarrummet i Sthlm. Påminner mycket om St:Damiana, men lite mer komplexitet. Don Diego ligger också väldigt nära. Ungefär samma prisklass på de tre märkena vad jag minns, men jag föredrar helt klart Balmoral. Gillar du milda cigarrer så prova även Rocky Patel The Edge Lite. Väldigt, väldigt mild.

Frukt har jag inte stött på, men köp nån lite mer passande storlek till henne. Kanske en mild "mingelpinne", smal och lång garre med något snyggt täckblad. Kan tillföra en del glamour.
Senast redigerad av Killer-queen 2012-10-05 kl. 21:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in