2012-12-19, 08:57
Medlem
hejaklacksledares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seta23
Kan inget om cigarrer men jag undrar vad det är för cigarrer som säljs på vanliga turk-tobaks butiker för 100 kr, är det något och ha för en nybörjare som mig?

Oftast litet utbud och nästan alltid förvaras cigarrerna för torrt. Sök upp en riktig cigarraffär antingen med fysisk butik eller med hemsida.
Citera
2012-12-21, 14:52
Medlem
VagDags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Hittade ingen tråd om cigarrmärken när jag sökte på "cigarr" här på FB.
Jag tillhör de som gärna njuter en god cigarr efter maten, gärna med en konjak som sällskap.
Rökte en djävulskt god cigarr i Tyskland som heter Cohiba, den var kubansk.
Någon mer konnässör här på FB som kan ge mig lite tips på goda cigarrer?

Är inte heller speciellt hemma i ämnet men är intresserad av det och vill lära mig mer, köpte för nått år sedan ett vad man kan kalla för startpaket med lite utvalda cigarrer och en humidor att förvara dessa i från en tobakshandel i Göteborg, kanske kan vara nått?
Citera
2012-12-21, 17:04
Medlem
Preatures avatar
Tjenare, har funderat på att köpa en cigarr tills nyår och jag är färsking när de gäller cigarrer har rökt nån cigarr för ca: 30 kr på tappen tidigare men vill ha någon bättre än så. Är beredd att lägga mellan 100-150 på en cigarr. Så vilken cigarr skulle ni rekomendera för mig?
Citera
2012-12-21, 19:02
Medlem
storpungens avatar
Såg på veckans brott och då var det en förvirrad man som skrek "Churchills cigarr" innan han högg med saxen. Det fick mig att tänka på vad herr Churchill rökte för cigarr. Var rökte karln?

Jag har fått en Romeo y Julieta, Romeo NO 2. Det är väl bra va?
Citera
2012-12-21, 20:35
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preature
Tjenare, har funderat på att köpa en cigarr tills nyår och jag är färsking när de gäller cigarrer har rökt nån cigarr för ca: 30 kr på tappen tidigare men vill ha någon bättre än så. Är beredd att lägga mellan 100-150 på en cigarr. Så vilken cigarr skulle ni rekomendera för mig?

Jag förstår inte lockelsen med att röka utomhus i vrålkalla december. Man halkar runt, fryser som fan, är packad och cigarren tycks aldrig ta slut så man röker hårt och snabbt. Alla ska puffa något över hunkan och se lillgamla ut. Tvärtom vad jag tycker hör till en god cigarrkultur. Varför kan inte midsommar bli cigarrens högtid istället? Varmt och ljust, och så avslutar man den stimmiga sammankomsten med att varva ner en smula i goda vänners lag med en timmes rökning.

Okej, end rant. Vanligtvis brukar man uppskatta lite mildare garrar om man inte rökt så mycket. Den mildaste cigarren jag rökt är Rocky Patels The Edge Lite. Den har även väldigt bra brandegenskaper, men kommer tyvärr inte i tub. Ligger runt 80kr.

Har du bara tillgång till en tobaksaffär med bassortiment så kan dom ha Playboy i någon storlek. Den är mild och lättrökt. Annars skulle jag gå på en Romeo y Julia på tub, det har de säkert inne. Tänk på att du behöver en snoppare också.

Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
Såg på veckans brott och då var det en förvirrad man som skrek "Churchills cigarr" innan han högg med saxen. Det fick mig att tänka på vad herr Churchill rökte för cigarr. Var rökte karln?

Jag har fått en Romeo y Julieta, Romeo NO 2. Det är väl bra va?

Han rökte faktiskt just Romeo och Julia vad jag minns.
Citera
2012-12-21, 20:52
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Jag förstår inte lockelsen med att röka utomhus i vrålkalla december. Man halkar runt, fryser som fan, är packad och cigarren tycks aldrig ta slut så man röker hårt och snabbt. Alla ska puffa något över hunkan och se lillgamla ut. Tvärtom vad jag tycker hör till en god cigarrkultur. Varför kan inte midsommar bli cigarrens högtid istället? Varmt och ljust, och så avslutar man den stimmiga sammankomsten med att varva ner en smula i goda vänners lag med en timmes rökning.

Okej, end rant. Vanligtvis brukar man uppskatta lite mildare garrar om man inte rökt så mycket. Den mildaste cigarren jag rökt är Rocky Patels The Edge Lite. Den har även väldigt bra brandegenskaper, men kommer tyvärr inte i tub. Ligger runt 80kr.

Har du bara tillgång till en tobaksaffär med bassortiment så kan dom ha Playboy i någon storlek. Den är mild och lättrökt. Annars skulle jag gå på en Romeo y Julia på tub, det har de säkert inne. Tänk på att du behöver en snoppare också.

Han rökte faktiskt just Romeo och Julia vad jag minns.

Japp. De har t.o.m. uppkallat en cigarrstorlek efter Churchill nämligen 178mmX18.65mm. Romeo y Julieta är för övrigt ett mycket bra märke oavsett storlek på cigarrerna.
Citera
2012-12-23, 21:24
Medlem
Preatures avatar
Citat:
Kan tilläggas att jag har tillgång till ett stort utbud då jag bor i göteborg
Citera
2012-12-24, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
Såg på veckans brott och då var det en förvirrad man som skrek "Churchills cigarr" innan han högg med saxen. Det fick mig att tänka på vad herr Churchill rökte för cigarr. Var rökte karln?...
Churchill rökte många olika märken och hade en förkärlek för de större och längre fasonerna. Romeo y Julieta var först med att uppkalla en fason efter honom men de flesta märken har den storleken idag.

Apropå RyJ så är det inget dåligt märke men jämfört med övriga havannacigarrer i samma prisklass tycker jag de är lite karaktärssvaga.
Citera
2012-12-24, 09:06
Medlem
Citat:
Kan tilläggas att jag har tillgång till ett stort utbud då jag bor i göteborg
Sök på mina inlägg i tråden. Jag har rekommenderar massor med cigarrer tidigare!
Citera
2012-12-30, 01:49
Medlem
Hur länge håller sig en cigarr? Den är inplastad och ligger i en zippåse(?) utan luft.
Citera
2012-12-30, 13:47
Medlem
samfishers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prinde
Hur länge håller sig en cigarr? Den är inplastad och ligger i en zippåse(?) utan luft.

Jag vet inte hur länge den håller i en vanlig zipppåse. Kanske runt 2 veckor. Vill du förvara den längre så får du göra som jag och köpa en sån här http://www.gotteftermaten.se/artikel...=823&catid=169 Finns att beställa dit jag länkade eller så kan du besöka Brobergs tobakshandel i Sturegallerian om du har vägarna förbi. Dom är grymt hjälpsamma och fuktar dessutom den lilla "svampen" i påsen åt dig direkt i butik så du slipper köpa humidorvätska
Citera
2012-12-30, 14:08
Medlem
samfishers avatar
Okej nu kommer ni kanske att skratta åt mig Är relativt nybörjare på cigarrer och det ska nu inhandlas en humidor. I ett annat ärende var jag inne på Rusta och får då syn på denna http://www.cigarrprat.se/download/fi...503f95e03679ba Ordinarie pris är 2000 kr och den var nu nedsatt till 500 kr.

Jag inspekterade den och den verkade onekligen av kvalité långt över min förväntan. Det jag kollade var mest ytskicket på insidan och det luktade gott av cederträ. Självklart hade dom ingen aning om vad det var för material etc. Jag vet ju t.ex inte om det är spansk ceder eller, det billigare, amerikansk ceder som använts.

Min fråga är nu, självklart utan att ni sett den IRL, kan detta vara en helt okej nybörjarhumidor för 500 kr (2000 kr ord pris om man ska tro Rusta)?

Är det till och med någon som vet något mer om denna humidor eller till och med äger en själv?

All information och tips mottages tacksamt.

Med hopp om en god fortsättning.

/SamFisher.

Saxat från humidorguiden
"Spanskt cederträ härstammar trots sitt namn inte från Spanien, utan importeras från Brasilien och andra länder i Syd- och Centralamerika. I vissa fall kan sav bildas på träets yta. (se även”Humidoren utsöndrar sav/kåda”). Detta kan förhindras genom att träet får torka noga innan det används."

"Amerikanskt rött cederträ är sämre än spanskt cederträ på att absorbera fukt. Detta träslag har även en mer intensiv doft. Vissa humidortillverkare använder sig av amerikanskt cederträ eftersom det är billigare och det inte finns någon risk för att träet ska utsöndra sav eller kåda. Då cigarrer lagras under längre perioder i en humidor av detta träslag, kan det hända att de absorberar den skarpa trädoften. Denna påverkan på cigarrens smak är oftast inte önskvärd."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in