Citat:
Ursprungligen postat av djb2
Hörde av en god kamrat i de lite högre samhällsskikten att cigarrens godhet står någorlunda i proportion mot dess tjocklek. Detta är sedermera ingenting jag kan bekräfta eftersom jag avstår från rökning p.g.a lätt astma. Det verkar dock som en relevant teori eftersom tobaken torde vara mer spänstig och ta mer utrymme när den är riktigt färsk.
Håller precis som dacartman med om att kvaliteten på en cigarr absolut inte är kopplad till dess diameter. Tvärtom är ofta smalare cigarrer mer smakrika då tjockare rökverk till större del innehåller tobak som inte bidrar särskilt mycket till smaken utan endast finns där för att säkra en jämn förbränning (vilket blir svårare ju tjockare cigarren är!).
Dessutom är täckbladet ofta det mest aromatiska tobaksbladet i hela cigarren och ju mindre diameter cigarren har desto större viktsandel utgör täckbladet av den totala mängden tobak.
Storleken Corona och där omkring anses av de flesta ge den bästa smakupplevelsen. Dock finns det många som gillar att hålla tjockare cigarrer i näven men då är det vanligen andra aspekter än enbart smaken som spelar in!
Även om jag själv röker många robustos och toros med ring gauge upp till 52 så föredrar jag storlekar kring 44 då man inte behöver puffa så frenetiskt för att hålla igång glöden samt på grund av den mer koncentrerade smaken.