2008-06-12, 08:47
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Mnja, det beror på vilken cigarr det är och vilka krav man har på smakupplevelsen!

Ju mildare och enklare cigarr man utgår från desto mindre effekt kan man förvänta sig av lagringen. Själv föredrar jag kraftiga cigarrer men de kan vara lite väl vrånga när de är unga och jag lagrar därför de flesta i 2-4 år innan jag anser dem mogna.

Jag har testat diverse cubanska vintagecigarrer, dvs cigarrer med mer än 15 år på nacken (de äldsta var ca 30 år gamla!), men de har med få undantag inte fallit mig på läppen. Smakerna kan visserligen vara komplexa men de blir alldeles för subtila för att jag ska kunna njuta av dem ordentligt.

De cigarrer som jag själv lagt undan för riktig långtidslagring är några av de kraftigare cubanska cigarrerrna som Ramon Allones Specially Selected och Bolívar Coronas Junior samt diverse tyngre cigarrer från Dominikanska Republiken (t.ex. El Rico Habano Corona Grande och La Flor Dominicana Ligero L-300 natural), Honduras (t.ex. Camacho Corojo Monarca och Rocky Patel The Edge Corojo och Sumatra) och Nicaragua (t.ex. Don Lino Africa Punda Milia och Padrón Delicias natural).

Kraftiga cigarrer som Bolivar och Cohiba kan lagras 30+, en del cigarrer ska lagras upp till 30 år för att komma till sin rätt sägs det.
Citera
2008-06-17, 21:10
Medlem
norgeskusts avatar
hej!

Är det nån som vet hur länge man kan förvara cigarrerna i resehumidoren som de säljer med sommarpaketet på Brobergs? nån vecka? nån månad?
Citera
2008-06-18, 18:56
Medlem
dacartmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djb2
Hörde av en god kamrat i de lite högre samhällsskikten att cigarrens godhet står någorlunda i proportion mot dess tjocklek. Detta är sedermera ingenting jag kan bekräfta eftersom jag avstår från rökning p.g.a lätt astma. Det verkar dock som en relevant teori eftersom tobaken torde vara mer spänstig och ta mer utrymme när den är riktigt färsk.

Vette katten om jag kan hålla med om. Har rökt robustos som smakat fan, med vissa PC var tvärtemot. Det har mycket med tillfällen att göra iofs. De cigarrer jag har tyckt smakat illa har varit vid tillfällen när jag inte varit sugen på cigarr.
Citera
2008-06-18, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norgeskust
...Är det nån som vet hur länge man kan förvara cigarrerna i resehumidoren som de säljer med sommarpaketet på Brobergs? nån vecka? nån månad?
Det beror på hur effektiv den lilla befuktaren är samt om du fyller på den allt eftersom fukten i den förbrukas. Om den är duglig finns det ingen begränsning!
Citera
2008-06-18, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djb2
Hörde av en god kamrat i de lite högre samhällsskikten att cigarrens godhet står någorlunda i proportion mot dess tjocklek. Detta är sedermera ingenting jag kan bekräfta eftersom jag avstår från rökning p.g.a lätt astma. Det verkar dock som en relevant teori eftersom tobaken torde vara mer spänstig och ta mer utrymme när den är riktigt färsk.
Håller precis som dacartman med om att kvaliteten på en cigarr absolut inte är kopplad till dess diameter. Tvärtom är ofta smalare cigarrer mer smakrika då tjockare rökverk till större del innehåller tobak som inte bidrar särskilt mycket till smaken utan endast finns där för att säkra en jämn förbränning (vilket blir svårare ju tjockare cigarren är!).

Dessutom är täckbladet ofta det mest aromatiska tobaksbladet i hela cigarren och ju mindre diameter cigarren har desto större viktsandel utgör täckbladet av den totala mängden tobak.

Storleken Corona och där omkring anses av de flesta ge den bästa smakupplevelsen. Dock finns det många som gillar att hålla tjockare cigarrer i näven men då är det vanligen andra aspekter än enbart smaken som spelar in!

Även om jag själv röker många robustos och toros med ring gauge upp till 52 så föredrar jag storlekar kring 44 då man inte behöver puffa så frenetiskt för att hålla igång glöden samt på grund av den mer koncentrerade smaken.
Citera
2008-06-20, 00:15
Medlem
norgeskusts avatar
Citat:
Det beror på hur effektiv den lilla befuktaren är samt om du fyller på den allt eftersom fukten i den förbrukas. Om den är duglig finns det ingen begränsning!

Okej men vet du något hur det ligger till med just den resehumidoren som sommarpaketet på brobergs säljs med?
Citera
2008-06-20, 20:36
Medlem
Brobergs erbjuder tre olika sommarpaket i resehumidorer från Xikar i tre olika storlekar. Xikar står oftast för rejäl och funktionell konstruktion (gäller dock ej deras cigarrsnoppare!) så jag kan inte tänka mig annat än att plastburkarna håller tätt.

Däremot tycker jag inte att cigarerna som Brobergs erbjuder i sommarpaketen är särskilt roliga och paketen är definitivt inte prisvärda!

Om du verkligen vill ha en resehumidor så är många väldigt nöjda med Cigar Caddy från Otterbox. De kommer i många olika storlekar och kan bland annat beställas från http://www.atlanticcigar.com/travelhumidors1.html

Själv använder jag dock enkla plastburkar från COOP med snäpplock och gummipackning och köper fler och bättre cigarrer för de pengar jag slipper lägga ut på dyra resehumidorer!
Citera
2008-06-21, 14:09
Medlem
Maxieboys avatar
Har tänkt börja röka cigarr på allvar (vilket vissa inte tycker om, de har föreställningen att bara äldre kan njuta av en cigarr), har tidigare bara tagit en när man blivit bjuden, på högtider eller köpt en enstaka billig. Har spontant beställt dessa: Bolivar Belicosos Finos, El Rey Del M. Choix Supreme, Punch Coronations och Montecristo No. 2. Någon som testat nån av dessa, är de bra?
Citera
2008-06-22, 16:06
Medlem
Det är svårt att lova något när det gäller cubanska cigarrer då de varierar enormt i kvalitet! Men, har du någorlunda tur och har förvarat cigarrerna vid lagom fuktighet så kan Bolívar Belicosos Finos, ERDM Choix Supreme och framför allt Montecristo No. 2 leverera riktiga högtidsstunder.

Jämför man dessa tre cigarrer så är BBS är lite kraftigare på ett jordigt sätt, ERDMCS är mjukare och M2 är starkare men mycket rik i smaken.

Punch Coronations är en enklare cigarr som inte kommer upp i samma klass som någan av de ovan nyss nämnda!
Citera
2008-07-06, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RIP-Polaris
Jodå, Cohiba är smaskens, dyrt som fasen bara.

Finns mycket bra info på http://www.brobergstobakshandel.se
Är värt ett besök om man har vägarna förbi Stureplan.
En annan kan ingenting om cigarrer så min fråga kanske är dum, men smakar cigarren likadant som cigarillen av samma märke?
Citera
2008-07-07, 21:25
Medlem
Nej, i bästa fall har de lite drag av den huvudsakliga karaktären hos modermärket men cigariller är helt andra djur än riktiga cigarrer och ska inte betraktas som substitut för dessa! Därmed inte sagt att cigariller skulle vara något förkastligt, bara något annat!

Edit:
jag märkte nu att jag egentligen svarade tvärt om med tanke på hur du ställde din fråga men jag tror det framgår vad jag menar ändå!
Citera
2008-07-07, 23:14
Bannlyst
Citat:
Nej, i bästa fall har de lite drag av den huvudsakliga karaktären hos modermärket men cigariller är helt andra djur än riktiga cigarrer och ska inte betraktas som substitut för dessa! Därmed inte sagt att cigariller skulle vara något förkastligt, bara något annat!

Edit:
jag märkte nu att jag egentligen svarade tvärt om med tanke på hur du ställde din fråga men jag tror det framgår vad jag menar ändå!
Aha! Tack för svaret!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in