2012-12-30, 15:54
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Japp. De har t.o.m. uppkallat en cigarrstorlek efter Churchill nämligen 178mmX18.65mm. Romeo y Julieta är för övrigt ett mycket bra märke oavsett storlek på cigarrerna.
Jag måste tyvärr säga att jag inte instämmer i ditt sista påstående, konstigt nog.

Rökte en RyJ no.3 på julafton och den var inte alls bra. Jättehårt drag även om den brann hyfsat. Fick suga värre än ett polskt luder, men fick trots det inte ut mycket smak alls. Jämfört med No.1 som är en riktigt härlig klassiker var besvikelsen total. Det bör tilläggas att alla mina cigarrer förvaras i en humidor som noggrant övervakas och underhålls väl.

No.1 är dock mycket fin.
Citera
2012-12-30, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
...Rökte en RyJ no.3 på julafton och den var inte alls bra. Jättehårt drag även om den brann hyfsat. Fick suga värre än ett polskt luder, men fick trots det inte ut mycket smak alls. Jämfört med No.1 som är en riktigt härlig klassiker var besvikelsen total...
Även om jag inte riktigt gillar karaktären hos Romeo y Julieta så är konstruktionsproblem inget man normalt förknippar med det märket, däremot är det fortfarande ett relativt vanligt förekommande fel hos kubanska cigarrer över lag.

Man ska aldrig döma ut en cigarr efter att bara ha provat ett enda exemplar. Då syftar jag inte enbart på konstruktionsproblematik utan även på att cigarrerna har en viss individuell variation smakmässigt, att unga cigarrer kan vara vrånga och att tillfället kanske inte tillät en att njuta maximalt.

Man bör alltid smaka 2-3 st, helst från olika lådor, innan man bestämmer sig för om det är en cigarr man gillar eller ej när man fortfarande är novis. När man blivit mer avancerad vet man mer kring vilka tobakssorter och fermenteringsmetoder man normalt föredrar vilket gör valen och beslutet lättare.
Citera
2012-12-30, 17:29
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Ville bara dela med mig av en rätt bra "nybörjarcigarr" jag snubblat över, så får vi se om andra håller med eller inte.

Te Amo - Gran Reserva (Mexiko om jag förstått saken rätt).

Har mest bara provat handrullade kubanska sorter innan och tycker de ofta har stark karaktär, men efter att ha låtit oinvigda vänner testat dem så verkar smak och doft vara lite stark/stickande för dem.

Te Amo å andra sidan finner jag väldigt mild och "neutral". Lite vanilj kanske man kan säga, så den saknar stark karaktär men är väldigt "lätt" att röka, och till och med min lillasyster (över 18 dock) och hennes respektive tyckte att den var helt okej och då fick de även jämföra med en kubansk som jag hade rökt strax innan (vilket de reagerade på ungefär som om de skulle andas Zyklon B eller något).

Så om någon är intresserad av cigarrer men inte riktigt vet vad de ska "börja med", eller vill introducera en vän som inte rökt tidigare för cigarrer så skulle iallafall jag rekommendera just denna mexikanska sort.

Andra som provat den får gärna säga sitt om de tycker att det är en god bedömning från min sida eller ej.
Citera
2012-12-30, 18:35
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samfisher
Okej nu kommer ni kanske att skratta åt mig Är relativt nybörjare på cigarrer och det ska nu inhandlas en humidor. I ett annat ärende var jag inne på Rusta och får då syn på denna http://www.cigarrprat.se/download/fi...503f95e03679ba Ordinarie pris är 2000 kr och den var nu nedsatt till 500 kr.

Tycker den ser jättefin ut. Jag hade nog slagit till på en gång för det priset, i synnerhet om du är i behov av en humidor.
Citera
2012-12-30, 19:53
Medlem
HugSeals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samfisher
Är det till och med någon som vet något mer om denna humidor eller till och med äger en själv?

All information och tips mottages tacksamt.

Med hopp om en god fortsättning.

/SamFisher.

Humidorer med glaslock har en tendens att inte vara täta vilket är ett problem. Omöjligt att säga vilken kvalitet just den humidoren håller.

Kan tilläggas att spansk ceder faktiskt inte är ceder utan tillhöpr mahognyfamiljen. Cederträ är vad jag vett ett dåligt val för humidorer. Kan vara allergiframkallande. Det jag absolut rekommenderar dig att göra när du skaffar en humidor är dels att strunta i hygrometern som följer med, oftast är de inexakta, och om du får med en fuktsvamp" så kasta den så långt bort du kan, värre mögelsamlare är svår att hitta. Köp istället kiselkattsand(100% kisel) eller t.ex. "heartfelt beads"till den.
Citera
2012-12-30, 21:23
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Även om jag inte riktigt gillar karaktären hos Romeo y Julieta så är konstruktionsproblem inget man normalt förknippar med det märket, däremot är det fortfarande ett relativt vanligt förekommande fel hos kubanska cigarrer över lag.

Man ska aldrig döma ut en cigarr efter att bara ha provat ett enda exemplar. Då syftar jag inte enbart på konstruktionsproblematik utan även på att cigarrerna har en viss individuell variation smakmässigt, att unga cigarrer kan vara vrånga och att tillfället kanske inte tillät en att njuta maximalt.

Man bör alltid smaka 2-3 st, helst från olika lådor, innan man bestämmer sig för om det är en cigarr man gillar eller ej när man fortfarande är novis. När man blivit mer avancerad vet man mer kring vilka tobakssorter och fermenteringsmetoder man normalt föredrar vilket gör valen och beslutet lättare.
Visst har du rätt i det du skriver (precis som vanligt). Det är väl nästan omöjligt att vara säker på om man tycker om en cigarr eller ej efter att bara rökt en enda. Jag har däremot aldrig känt mig besviken efter att ha rökt en RyJ No.1.

I fallet med No. 3 kan det vara så enkelt att den bara inte föll mig i smaken.

OT: För den som är intresserad tror jag att jag kommer njuta av antingen en RyJ No.1 eller en Montecristo No.4, en Hoyo de Monterrey coronation i tub eller en Davidoff 2000 i morgon. Vilken skulle du rekommendera?

Jag måste säga att jag faktiskt inte är så imponerad av Davidoffs milennium-serie efter att ha rökt åtminstone fyra-fem stycken, även om den inte är dålig. Har även några andra spännande nyförvärv i humidoren men som jag vill pröva vid ett lugnare tillfälle än nyår. I morgon är det säkra kort som gäller.
Citera
2012-12-31, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
...Te Amo - Gran Reserva...
...Andra som provat den får gärna säga sitt om de tycker att det är en god bedömning från min sida eller ej.
Mja, tycker du att den passade dig var den ju utmärkt där och då.

Det där med smakkoncentration och lite pepprighet är något man ofta eftersträvar hos en cigarr när man blivit lite mer van. Dock ska en stark cigarr inte smaka illa och om någon gör liknelser med giftgas efter att ha provat en cigarr gissar jag att den var överfuktad eller i en dålig mognadsfas.

Personligen har jag oerhört svårt för mexikanska cigarrer. Det är just transparensen och den låga koncentrationen jag inte kan med.

Det finns dock flera milda cigarrer jag uppskattar, t.ex. 5 Vegas Gold, C.A.O. Gold och Flor de Selva natural, men de har alla en finess och balans som jag alltid tycker saknas hos cigarrer från Mexico.

Så, min kommentar är egentligen att jag inte avråder någon att testa Te Amo om man är sugen på en mild cigarr. Men, för de personer som vill börja köpa på sig ett litet lager varnar jag starkt för köp av hela lådor då de allra flesta snabbt kommer att tycka att dessa cigarrer smakar för fattigt när man börjar bli lite mer van.
Citera
2012-12-31, 11:41
Medlem
Bob Luntas avatar
Kommer ni röka cigarr ikväll? Vilken i så fall?
Citera
2012-12-31, 13:07
Medlem
LP-skivas avatar
Efter ett litet rådslag med personalen inne i Brobergs cigarrum blev det en RyJ Wide Churchills. Blir att avnjutas efter nyårssupén.
Citera
2012-12-31, 16:32
Medlem
Cohiba behike 54. Jag har knappt någon erfarenhet av fincigarr så det ska bli intressant.
Senast redigerad av Rytve 2012-12-31 kl. 16:46.
Citera
2012-12-31, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Cohiba behike 54. Jag har knappt någon erfarenhet av fincigarr så det ska bli intressant.
Hoppas du är van vid starka cigarrer i alla fall! ;-)
Citera
2013-01-01, 13:00
Medlem
Så, nu skulle det vara kul att höra om hur alla upplevde sina nyårscigarrer!

Själv stod jag på balkongen en timme innan tolvslaget för att få lite lugn och ro. Puffade en Padilla 8 & 11 Miami Churchill (6-7 år gammal) med stor behållning trots att regnet gjorde sitt bästa för att släcka den. Cigarren är tillverkad i USA, rullad på nicaraguansk tobak men har väldigt kubanska toner.

Dessa cigarrer går inte att få tag på längre, dagens blend är annorlunda, och för mig har det varit väldigt spännande att följa deras utveckling under åren då dessa har haft en helt annan mognadspotential än alla andra ickekubanska cigarrer jag provat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in