Flashback bygger pepparkakshus!
2004-08-10, 20:01
Medlem
VelvetElviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aiolos
Macanudo, Jamaica och dominikanska. Ett av de få bra jamaicanska märkena. Milda, men goda. Finns i starkare variant för vana rökare också.

Macanudo är fina... måste nästan ta mig till tobaksaffären nu.
Citera
2005-05-10, 15:33
Medlem
pluffs avatar
Rökte precis en avo xo notturno som början på min seriösare kärlekshistoria..
Har mest rökt cigarr utomlands utan att titta speciellt mycket på varken pris eller märke, detta mest pga alkohol och "pengar finns det" (dagen efter "pengar fanns det") attityden..

För att dra paralleller med hur jag brukar tänka på vin kan jag kalla den som
En blandning av vår och konjak. Av någon konstig anledning smakade den som en äppelkonjak jag druckit. Inte speciellt stark men inte heller klen.. En bra början så att säga..

Näste till omskärning är en griffin robusto.. Får hoppas att det bara blir bättre och bättre
Citera
2005-05-13, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pluff
Rökte precis en avo xo notturno som början på min seriösare kärlekshistoria..
Har mest rökt cigarr utomlands utan att titta speciellt mycket på varken pris eller märke, detta mest pga alkohol och "pengar finns det" (dagen efter "pengar fanns det") attityden..

För att dra paralleller med hur jag brukar tänka på vin kan jag kalla den som
En blandning av vår och konjak. Av någon konstig anledning smakade den som en äppelkonjak jag druckit. Inte speciellt stark men inte heller klen.. En bra början så att säga..

Näste till omskärning är en griffin robusto.. Får hoppas att det bara blir bättre och bättre

Hehe. Antar att du har köpt ett Tubospaket på Brobergs. Kan bara säga dig att Griffin's Robusto är underbar. Dessutom tycker jag att den är riktigt skön att hålla i. Någon gång till helgen tänkte jag testa Avo XO Notturno. Den har en sån underbar färg och gördeln är nog den vackraste jag sett. Hoppas bara att den smakar lika gott som jag har fått för mig.
Citera
2005-05-13, 11:41
Medlem
pluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fransk Räv
Hehe. Antar att du har köpt ett Tubospaket på Brobergs. Kan bara säga dig att Griffin's Robusto är underbar. Dessutom tycker jag att den är riktigt skön att hålla i. Någon gång till helgen tänkte jag testa Avo XO Notturno. Den har en sån underbar färg och gördeln är nog den vackraste jag sett. Hoppas bara att den smakar lika gott som jag har fått för mig.

Jepp jepp Har inte råd med någon humidor ännu så tubos får det vara.
Ska bli skönt att flytta ner till sthlm om några månader och kunna köpa direkt från walk in humidoren när vädret lockar och vinden inte blåser för mycket
Citera
2005-05-14, 00:47
Medlem
Don.Cs avatar
Om ni skulle lyckas få tag på följande så rekomenderas den starkt.

Davidoff - Millenium Blend (Robusto). En fantastiskt komplex cigarr med precis lagom styrka. Har rökt de flesta kubanska märken men tycker trots detta att ovanstående cigarr är bäst (det är kanske en smaksak).

Sitter själv med 6 st hemma

För övrigt anser jag att cigarrer, precis som whisky, ska avnjutas utan inblandning av andra former av livsmedel eller drycker.
Citera
2005-05-14, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Om ni skulle lyckas få tag på följande så rekomenderas den starkt.

Davidoff - Millenium Blend (Robusto). En fantastiskt komplex cigarr med precis lagom styrka. Har rökt de flesta kubanska märken men tycker trots detta att ovanstående cigarr är bäst (det är kanske en smaksak).

Sitter själv med 6 st hemma

För övrigt anser jag att cigarrer, precis som whisky, ska avnjutas utan inblandning av andra former av livsmedel eller drycker.

Jag har bara testat en Davidoff 2000. Tydligen ska det vara en mildare cigarr än Millenium blend. Gillade inte 2000 så mycket. Men du verkar tycka att den var god så den ska testas nån gång. Älskar robusto. Underbar tjochet och känsla att hålla i.
Citera
2005-05-16, 19:04
Medlem
Är på jakt efter en fin humidor. Men behöver jag verkligen betala 10000 för en? Det finns ju humidorer för runt 1000-lappen. Vad ska man tänka på vid köp av en humidor? Vore trevligt om någon kan svara.
Citera
2005-05-23, 16:33
Medlem
Det du betalar för många gånger är utseendet och i vilken butik du råkar köpa den i.
Viktigast hursomhelst när du köpt en är att se till att fukta in den korrekt och ordentligt så du slipper problem med att träet suger upp fukten ur cigarrerna.
Citera
2005-05-25, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ericc
Det du betalar för många gånger är utseendet och i vilken butik du råkar köpa den i.
Viktigast hursomhelst när du köpt en är att se till att fukta in den korrekt och ordentligt så du slipper problem med att träet suger upp fukten ur cigarrerna.

Aha! Hur fungerar det där med infuktning då?

Hur som helst. Ikväll blir det provsmakning av en Zino Mouton Cadet No. 1.
Det ska nog bli grejer det.
Citera
2005-05-26, 00:57
Medlem
Vill bara påpeka att Zinocigarren smakade sååå jävla äckligt. Nån skum eftersmak av ägg eller nåt. Fy fan!
Citera
2005-05-26, 16:45
Medlem
Tråkigt att höra, vet att jag har provat Zino cigarrer men det var hundra år sen, kommer inte ihåg vad jag tyckte.

Du går och köper mineralfritt vatten (enklast och billigast är batterivatten ifrån någon mack), fuktar in en trasa som du styker alla träinlägg i humidoren (naturligtvis inga cigarrer i humidoren under fuktningsperioden), det får inte bli för blött för då finns det risk för mögel i träet. Efter du har gjort det upprepar du det 2ggr till, en gång per dag, sen på fjärde dagen borde det vara klart och du kan lägga in dina ciggarer.
Gör du det korrekt borde du aldrig få problem med dina cigarrer så länge du håller koll på din fuktare i humidoren, jag brukar fylla på min en gång i veckan.
Citera
2005-05-30, 12:17
Medlem
Elitmalajs avatar
Luftfuktare och hygrometer behövs till humidoren

Skall man skaffa en humidor, kan man ofta köpa dem med den nödvändiga utrustningen. Några hundralappar räcker för att få både humidoren, en hygrometer och en luftfuktare. Vill man köpa en vacker pjäs, då kan de kosta massor, men finns många fina för betydligt mindre pengar. Jag vill minnas att min humidor för 40-50 cigarrer kostade 1200 kr och min resehumidor 5-600 kr. Sedan jag skaffat digitala fuktmätare för i storleksordningen 100 kr styck.

Jag tycker att Churchillcigarren från Romeo y Julietta är särskilt fin - och prisvärd (ca 200 kr). Vanligen röker jag mindre cigarrer såsom Montechristo No 4 (ca 80 kr). Cohibacigarrerna är fina men jag har inte stort partaj varje dag. Zino och Davidoff är väl värda att röka; de är inte lika lysande som Cohiban men klart bättre än mina vanliga Montechristo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in