2012-11-05, 11:22
Medlem
Badassoverheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomman
Vilken tid på året är det man söker till GMU 1 och då kan söka direkt till officer m m?

Men lägg med att vara otrevlig. Jag har nu sökt som en dåre och inte htitat ett skit

Det säger ju INGENTING om NÄR sista man kunde ansöka till GMU 1 år 2013.

Läs lite noggrannare..det tog mig 1 sökning på FM's hemsida för att hitta resultatet du letade efter:

Här nedan presenteras utbildningsplatser och förband och flottiljer som anställer/erbjuder avtal om tjänstgöring för soldater och sjömän efter omgång 1 av grundläggande militär utbildning (GMU) 2013.

Ansökningsperiod: 6 augusti till 9 september 2012.

Utbildningsperiod: 28 januari – 26 april 2013.

http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/Forband-som-anstaller-efter-omgang-1---2013/Forband-som-anstaller-efter-GMU-1---2013/

Varsågod.
2012-11-05, 13:32
Medlem
Frodoes avatar
Hur går syntestet till?
2012-11-05, 13:36
Avslutad
Någon mer som sökt HL801 Teknik soldat / Marinen?

4. Sjöstridsflj som förstaval
3. Sjöstridsflj som andraval

Resultat
Muskelstyrka: 8
Fysisk arbetsförmåga: 5
Syn: A
Färgseende: 0 fel
Hörsel: Godkänd
Testresultat: 6
Befälslämplighet: 6
Psykisk funktionsförmåga: 6

Tjänstbarhet: A

Tror ni man kommer in?
2012-11-05, 14:43
Medlem
mpms00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etux
Någon mer som sökt HL801 Teknik soldat / Marinen?

4. Sjöstridsflj som förstaval
3. Sjöstridsflj som andraval

Resultat
Muskelstyrka: 8
Fysisk arbetsförmåga: 5
Syn: A
Färgseende: 0 fel
Hörsel: Godkänd
Testresultat: 6
Befälslämplighet: 6
Psykisk funktionsförmåga: 6

Tjänstbarhet: A

Tror ni man kommer in?

Tror du har ganska ok chanser på att komma in, ännu bättre om du är tjej. Du kan alltid mejla dina resultat till te.x 4 sjöstridsflj och fråga vad deras rekrytering tror. Du mönstrade möjligtvis inte 16 oktober?
2012-11-05, 16:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mpms00
Tror du har ganska ok chanser på att komma in, ännu bättre om du är tjej. Du kan alltid mejla dina resultat till te.x 4 sjöstridsflj och fråga vad deras rekrytering tror. Du mönstrade möjligtvis inte 16 oktober?
Provade ringa idag men ingen av YVL:arna jobbade idag dessvärre.

Är kille dock

Jag mönstrade 11 oktober, hurså?
2012-11-05, 17:16
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frodoe
Hur går syntestet till?

Likadan tavla som finns hos optikern. Först läser du endast med vänster, sen med högern och till sist med båda.
2012-11-05, 17:40
Medlem
jnystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomman
Är det du på din bild? Hur gör du för att behålla musklerna under GMU:n? Måste vara svårt som fan utan steroider...

Ja det är jag
Det är svårt att behålla muskler under gmu. Jag har tappat 7 kg i vikt efter 6 veckor. Du tränar hela tiden utan återhämtning.
2012-11-05, 19:57
Medlem
Dr.Galenikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnystrom
Ja det är jag
Det är svårt att behålla muskler under gmu. Jag har tappat 7 kg i vikt efter 6 veckor. Du tränar hela tiden utan återhämtning.

Rekommenderar Glutamine för just återhämtningen. Har du tappat kilon från rätt ställe tro?
2012-11-05, 22:42
Medlem
Jag har en fråga angående utbildningar efter GMU, förvisso fick jag svar på detta tidigare men lite otydligt, så för att göra mig 100% säker så frågar jag igen.

Kan jag EFTER min GMU söka mig in på något annat förband / regemente? Hur skulle det gå till och skulle några tester göras?

Kan jag välja att göra om visa delar av min antagningsprövning?

Jag är väldigt sugen på att göra KMU, fungerar KMU precis som GMU? Alla KMU utbildningar är desamma överallt, eller början man med någon typ av inriktning direkt?

Tack på förhand.
2012-11-05, 23:20
Medlem
Welpuos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnystrom
Ja det är jag
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Galenika
Rekommenderar Glutamine för just återhämtningen. Har du tappat kilon från rätt ställe tro?

Jag kan också rekommendera Glutamine. Jag tycker det funkar....

Sen är det ju intressant som Galenika undrar över. Var du rippad när GMUn började eller hur mycket extra "hull" hade du i på kroppen? Det försvinner ju snabbare än muskler.

Sen hur ser mattillgången ut? Jag personligen skulle ju äta så mycket som jag bara kunde när det gick och man ligger på kj/kcal underskott. Sen kan du ju ta en/två protein/gainer/måltidsersättnings shake(s) om dagen(om ni inte är i fält då skulle jag ta med bars om jag fick). Eller är det inte tillåtet att dricka shakes eller äta bars förutom den vanliga kosten?

Jag vet att vissa övningar osv går ut på att du blir testad i hur du agerar utan sömn och mat tex.. Men det är inte så att alla övningar är så eller hur? Och dom kommer väll o första hand under utbildningen som kommer efter GMU om man väljer att söka sig dit.
2012-11-05, 23:51
Medlem
Welpuos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangew
Jag har en fråga angående utbildningar efter GMU, förvisso fick jag svar på detta tidigare men lite otydligt, så för att göra mig 100% säker så frågar jag igen.

1)Kan jag EFTER min GMU söka mig in på något annat förband / regemente? Hur skulle det gå till och skulle några tester göras?

2)Kan jag välja att göra om visa delar av min antagningsprövning?

3)Jag är väldigt sugen på att göra KMU, fungerar KMU precis som GMU? Alla KMU utbildningar är desamma överallt, eller början man med någon typ av inriktning direkt?

Tack på förhand.

Så för att klargöra några saker först....

Har du redan gjort GMU, ska göra GMU eller ens sökt GMU? Och du vill fortfarande/redan fortsätta din karriär inom FM?

1) Ja! Du kan i princip söka vad som helst efter din GMU. Du måste inte söka till där du gjorde din GMU. Det finns några undantag dock! Vissa kräver att du tjänstgjort x länge inom FM innan du kan söka dessa befattningar.

Du går helt enkelt in på FMs hemsida och söker tjänsten om dom söker personal för tillfället.(http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Ansok/)

ALLA har en test för att kolla om du är rätt person att anställa. Detta varierar så klart väldigt mycket från varandra beroende på vad du söker.

2)Antagningsprövning inför GMUn antar jag? Det finns ingen gräns för att söka GMU så det kan du göra varje gång det är på tapeten. Fystesterna kan du göra om varje gång Psyktesterna får man bara göra en gång om året.

3)Vet du ens var och med vad du vill jobba inom FM? Klart som zlatan att det är skillnad på en KMU hos tex Marinen kontra Flygvapnet. Alla KMU är specifika för vad du senare kommer att jobba med.

Citat:
Taget från FM:s hemsida; "För blivande anställda och kontrakterade gruppbefäl, soldater och sjömän sker KMU vid det förband som senare ska anställda individen."
Hemskt dålig info från försvarsmakten som vanligt! Men i ditt fall så gör det saken glasklar. ALLA KMU är inriktade mot var du vill senare jobba.

Jag jobbar inte inom FM så ja kan mycket väl ha fel i det jag skriver här. Rätta mig gärna!!
Vill du vara 100% säker så måste du ringa/maila FM! Info kan du hitta här (http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Kontakt-rekrytering/)

Lycka till!
2012-11-06, 14:40
Medlem
jnystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Welpuo
Jag kan också rekommendera Glutamine. Jag tycker det funkar....

Sen är det ju intressant som Galenika undrar över. Var du rippad när GMUn började eller hur mycket extra "hull" hade du i på kroppen? Det försvinner ju snabbare än muskler.

Sen hur ser mattillgången ut? Jag personligen skulle ju äta så mycket som jag bara kunde när det gick och man ligger på kj/kcal underskott. Sen kan du ju ta en/två protein/gainer/måltidsersättnings shake(s) om dagen(om ni inte är i fält då skulle jag ta med bars om jag fick). Eller är det inte tillåtet att dricka shakes eller äta bars förutom den vanliga kosten?

Jag vet att vissa övningar osv går ut på att du blir testad i hur du agerar utan sömn och mat tex.. Men det är inte så att alla övningar är så eller hur? Och dom kommer väll o första hand under utbildningen som kommer efter GMU om man väljer att söka sig dit.

Jag tror det är en blandning av fett och muskler jag kan inte påstå att ja hade mkt hull att greppa i när jag ryckte in.

Du får frukost, lunch, middag och kvällsmål. Hur mkt mat du får är olika beroende på vad du gör den dagen. Äter du i matsalen kan du äta så du blir mätt utan problem. Är man ute på skjutbanan exempelvis så får man oftast iso-mat. Då är maten begränsad. I fält får du antingen frystorkad mat eller en 24h-påse som innehåller tre rätter plus nötter, bars och annat. Hittills har vi kunnat ta med hur mkt bars och shakes vi velat. Bara trycka i sig mellan övningar. Det kommer komma övningar där detta inte är tillåtet dock. Men tipset är att köpa med sig några lådor med bars

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in