Citat:
Ursprungligen postat av Pangew
Jag har en fråga angående utbildningar efter GMU, förvisso fick jag svar på detta tidigare men lite otydligt, så för att göra mig 100% säker så frågar jag igen.
1)Kan jag EFTER min GMU söka mig in på något annat förband / regemente? Hur skulle det gå till och skulle några tester göras?
2)Kan jag välja att göra om visa delar av min antagningsprövning?
3)Jag är väldigt sugen på att göra KMU, fungerar KMU precis som GMU? Alla KMU utbildningar är desamma överallt, eller början man med någon typ av inriktning direkt?
Tack på förhand.
Så för att klargöra några saker först....
Har du redan gjort GMU, ska göra GMU eller ens sökt GMU? Och du vill fortfarande/redan fortsätta din karriär inom FM?
1) Ja! Du kan i princip söka vad som helst efter din GMU. Du måste inte söka till där du gjorde din GMU. Det finns några undantag dock! Vissa kräver att du tjänstgjort x länge inom FM innan du kan söka dessa befattningar.
Du går helt enkelt in på FMs hemsida och söker tjänsten om dom söker personal för tillfället.(
http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Ansok/)
ALLA har en test för att kolla om du är rätt person att anställa. Detta varierar så klart väldigt mycket från varandra beroende på vad du söker.
2)Antagningsprövning inför GMUn antar jag? Det finns ingen gräns för att söka GMU så det kan du göra varje gång det är på tapeten. Fystesterna kan du göra om varje gång Psyktesterna får man bara göra en gång om året.
3)Vet du ens
var och med vad du vill jobba inom FM? Klart som zlatan att det är skillnad på en KMU hos tex Marinen kontra Flygvapnet. Alla KMU är specifika för vad du senare kommer att jobba med.
Citat:
Taget från FM:s hemsida; "För blivande anställda och kontrakterade gruppbefäl, soldater och sjömän sker KMU vid det förband som senare ska anställda individen."
Hemskt dålig info från försvarsmakten som vanligt! Men i ditt fall så gör det saken glasklar. ALLA KMU är inriktade mot var du vill senare jobba.
Jag jobbar inte inom FM så ja kan mycket väl ha fel i det jag skriver här. Rätta mig gärna!!
Vill du vara 100% säker så måste du ringa/maila FM! Info kan du hitta här (
http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Kontakt-rekrytering/)
Lycka till!