2012-11-04, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badassoverhere
Det jag syftade på var att om man väljer "vet ej" på en fråga så är den lika mycket värd som att svara fel. Provet ger inte minuspoäng när man svarar fel, och när jag frågade så uppfattade jag det som att det är antal rätt / ratio mellan rätt eller fel som dom bygger resultatet på.
När "vet ej" är lika mycket värt som ett fel svar så är det då bättre att chansa på dom frågor man är osäker på, och kanske få ett par rätta svar till sin fördel.

I detta fallet svarade jag dock bara på dom som jag var säker eller nästan helt säker på, istället för att chansa min väg fram på dom frågor som jag var osäker på. Så när jag på kvällen fick reda på att en tjej i min sovsal hade fått en 9a genom att chansa på 30-35% (hennes egna ord) av frågorna, kände jag mig lite dum och väldigt godtrogen.

Okej, då är jag med. Det jag menade var att i den här situationen kan det vara dumt att leva på något som kunde varit, om du förstår vad jag menar. Men jag tvivlar inte på att du har en vettig inställning. Militära högskoleprovet plockade ner mig på jorden kraftigt och det är jag glad för eftersom dom flygspecifika testerna inte är helt enkla dom heller..

Citat:
Ursprungligen postat av kortet
vinthunds:

Har du gjort pilottesterna?

Jag har gjort allt förutom DMT och det där räknetestet. Men det var inte för pilot som jag gjorde testerna heller.. Det är samma datortester för alla befattningar i flygande tjänst.
2012-11-04, 19:43
Medlem
jnystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejSverige
Hur ser det ut med avhopp på de förband som genomför GMU just nu?

Hos oss har tio stycken hoppat av.
2012-11-04, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jnystrom
Hos oss har tio stycken hoppat av.

Får man fråga var du
gör GMU och med vilken inriktning efter GMU?

Edit: hur kommer det sig att folk hoppar av? Är det skadot eller folk som inte orkar? Mängd kvinnor respektive män?
2012-11-04, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apologi
Edit: hur kommer det sig att folk hoppar av? Är det skadot eller folk som inte orkar? Mängd kvinnor respektive män?
Jag är ingen expert, men från vad som tidigare skrivits i tråden är det mestadels folk som inser att GMU och vad de föreställt sig är helt olika och tappar motivationen. Väldigt få skador.
Och av kvinnor/män skulle jag gissa att procentandelen är samma, typ 1/7 kvinnor och 10/70 män som hoppar av.
2012-11-04, 21:03
Medlem
jnystroms avatar
Citat:
Får man fråga var du
gör GMU och med vilken inriktning efter GMU?

Livgardet. Markstrid Soldat.

Många upplever att bilden de fick av FM innan inryck inte stämmer överens med verkligheten. Informationen man fått av FM och speciellt rekryteringsmyndigheten är så pass felaktig att man väljer att hoppa av i ren protest. Exempel: många fick informationen att de efter GMU skulle bli utbildade och anställda som militärpoliser. När gmu väl började visade det sig att LG inte behöver fler MP och ingen kommer anställas mot den befattningen.

De flesta som hoppat av är kvinnor.
2012-11-04, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfmama1
Jag är ingen expert, men från vad som tidigare skrivits i tråden är det mestadels folk som inser att GMU och vad de föreställt sig är helt olika och tappar motivationen. Väldigt få skador.
Och av kvinnor/män skulle jag gissa att procentandelen är samma, typ 1/7 kvinnor och 10/70 män som hoppar av.

Främsta orsaken är motivation samt att man inte orkar fysiskt. Men jag skulle vilja säga att i procent så är avhoppen bland kvinnor betydligt större. De kvoteras in men väl inne på utbildningen finns inga genvägar. Samma utrustning och packning ska bäras. Samma krav ställs.
2012-11-04, 21:11
Bannlyst
Citat:

Många upplever att bilden de fick av FM innan inryck inte stämmer överens med verkligheten. Informationen man fått av FM och speciellt rekryteringsmyndigheten är så pass felaktig att man väljer att hoppa av i ren protest. Exempel: många fick informationen att de efter GMU skulle bli utbildade och anställda som militärpoliser. När gmu väl började visade det sig att LG inte behöver fler MP och ingen kommer anställas mot den befattningen.

Okej, där ser man. Märker man av att kvinnorna inte i samma fysiska form som männen? Te.x när man är ute och springer, hinderbanor mm? Eller man kanske anpassar gruppen efter den svagaste länken? Har även hört från en bekant att kvinnor oftast blir gruppchefer, kvoterade. Får du känslan av att det stämmer?

Med risk för att låta negativ till kvinnor i militären vilket jag inte är.
2012-11-04, 22:06
Medlem
jnystroms avatar
Citat:
Okej, där ser man. Märker man av att kvinnorna inte i samma fysiska form som männen? Te.x när man är ute och springer, hinderbanor mm? Eller man kanske anpassar gruppen efter den svagaste länken? Har även hört från en bekant att kvinnor oftast blir gruppchefer, kvoterade. Får du känslan av att det stämmer?

Med risk för att låta negativ till kvinnor i militären vilket jag inte är.

Gruppen anpassas efter den svagaste länken, helt klart. Är det någon som inte orkar med tempot i tex marscherandet så får denne ställa sig längst fram och bestämma nytt tempo. Hittills har det alltid varit kvinnorna som inte orkat hänga med.

Angående gruppchefer så vet jag inte då det inte finns sådana under gmu.

2012-11-05, 05:26
Medlem
Vilken tid på året är det man söker till GMU 1 och då kan söka direkt till officer m m?

Citat:
Ursprungligen postat av willhelmut
http://www.forsvarsmakten.se/sv/

Varsågod, bara att söka som en normal person
Snorunge...
Men lägg med att vara otrevlig. Jag har nu sökt som en dåre och inte htitat ett skit

Citat:
GMU 1 - 2013

Sista datum för ansökan till GMU omgång 1 - 2013 har passerat.

Utbildningsperiod: 2013-01-28 – 2013-04-26.

Det säger ju INGENTING om NÄR sista man kunde ansöka till GMU 1 år 2013.
2012-11-05, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MR
FITTA! Kom inte in på GMU detta år heller, inte ens mönstring. Sökte exakt för ett år sedan och samma beslut då också.
Visst, har inte tränat aktivt och impulsivt senaste tiden, trots allt så svarade jag bra på alla frågor förutom att jag är tvungen till kontaktlinser (men som endast var krav för pilot m.m?) samt att jag är glutenallergiker. Sedan att jag är något snäppt bättre i styrke och kondition än andra personer i samma kön och ålder.
Annars var det 10+ år som jag tänkt inom försvarsmakten m.m.

Ska träna sönder nu in till nästa intagning och då ska jag ta fullt på allt, även styrka och kondition.

Men det jag undrar är om alla som kommer in på mönstring, om hur fan dom svarat? Dom måste väl ha perfekt syn och starkast i landet eller vad? Ljuger folk när dom svarar på frågorna?

[edit]
På motivering står:

Den utbildning som du har visat intresse för ställer särskilda kra på bland annat din hälsa och andra personliga förutsättningar. Svaren som du gett i ndersökningen Rekryttest har resulterat i att Försvarsmakten bedömt att du tyvärr inte uppfyller kraven för utbildningen.

Ändå tog jag soldat som första hand, det behöver man väl inte ha bra syn till?
En gång var jag ärlig på samtliga frågor ... då kom jag inte in pga att jag hade lite eksem på händerna och någon annanstans. Jag köpte en tub kortison och så försvann eksemet. Nu kryssar jag i det bästa alternativet i varenda ruta, för jag har insett vilken inkompetent myndighet Rekryteringsmyndigheten är ....
2012-11-05, 05:37
Medlem
Citat:

Är det du på din bild? Hur gör du för att behålla musklerna under GMU:n? Måste vara svårt som fan utan steroider...
2012-11-05, 09:30
Medlem
Hallå där!

Jag var på antagningsprövning inför GMU 1 2013 för ett tag sen och är preliminärt antagen till, förstaval Ledningsoldat/Marinen och andraval Logistiksoldat/Marinen. Jag frågade då yrkesvägledarna hur goda mina chanser var att bli antagen. De sa att det troligen inte skulle bli några problem. Kändes väldigt säkert då, men man vet ju aldrig. Så, vad tror ni folks? Hur ser mina chanser ut? Kommer ihåg att det fanns 10 platser på både ledning och logistik. Tack på förhand!!

Resultat
Muskelstyrka: 8/9
Fysisk arbetsförmåga: 7/9
Syn: B (syn höger öga 0,8/1,0 & syn vänster öga 0,9/1,0)
Färgseende: 0 fel
Hörsel: Godkänd
Testresultat: 5/9
Befälslämplighet: 7/9
Psykisk funktionsförmåga: 8/9

Tjänstbarhet: A

Har B-körkort

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem