2012-07-19, 17:33
Medlem
Funderar på två saker jag hoppas någon vill svara på.
Vad får man för befattning/utbildning efter genomförd gmu, alltså vad är det som avgör om du blir skyttesoldat eller vagnchafför ?
Sen undrar jag om man gör "multitester" under gmu ?
2012-07-19, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theducks
Funderar på två saker jag hoppas någon vill svara på.
Vad får man för befattning/utbildning efter genomförd gmu, alltså vad är det som avgör om du blir skyttesoldat eller vagnchafför ?
Sen undrar jag om man gör "multitester" under gmu ?

Efter GMUn så har du fått en utbildning som innebär att du kan ta hand om dig själv(dvs du självdör inte efter ett par dagar i fält ). Du har en grundkunskap gällande ditt eldhandvapen. Du har även begränsad kunskap inom stridens grunder.

Befattningen får du först när du blir anställd på förbandet. Det som avgör vad du får för befattning är vilket behov din PlutC har av dig, din attityd under GMUn, samt dina psykiska/fysiska styrkor/svagheter.

multitestet, beeptest och framförallt fälttestet kommer ni få göra flera gånger under GMUn.
2012-07-19, 19:26
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFarbror
https://e.rekryteringsmyndigheten.se/portal/Util/Login.aspx?ReturnUrl=%2fportal%2fDefault.aspx

?

Tack, jag har varit där innan men inte sett något resultat därför undrade jag om det var någon annan länk.
2012-07-19, 20:10
Medlem
kmrdzs avatar
Min uppfattning är att man är garanterat anställning som sitt förstaval förutsatt att du klarar GMUn med godkända betyg. TRM bemannar bara så många platser för varje befattning som förbandet har rader i PRIO. Däremot är ju inte befattningsbeskrivningarna från TRM särskilt preciserade, så markstrid P4 kan innebära lite olika saker, för att ta ett exempel. Det är inte säkert att du hamnar på den pluton du vill, du kan hamna på någon annan markstridstjänst på regementet.
2012-07-19, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmrdz
Min uppfattning är att man är garanterat anställning som sitt förstaval förutsatt att du klarar GMUn med godkända betyg. TRM bemannar bara så många platser för varje befattning som förbandet har rader i PRIO. Däremot är ju inte befattningsbeskrivningarna från TRM särskilt preciserade, så markstrid P4 kan innebära lite olika saker, för att ta ett exempel. Det är inte säkert att du hamnar på den pluton du vill, du kan hamna på någon annan markstridstjänst på regementet.

Det kan mycket väl vara så att TRMs krav på anställning är G i GMU, dock så finns det skytte/jägarförband som hellre har vakanser än fyller upp med tratt-lasse som precis lyckades med att få G i GMUn.
2012-07-19, 22:27
Medlem
jnystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av msnjah
Det kan mycket väl vara så att TRMs krav på anställning är G i GMU, dock så finns det skytte/jägarförband som hellre har vakanser än fyller upp med tratt-lasse som precis lyckades med att få G i GMUn.

Så du menar att vissa förband först tar in folk och lär dem grunderna, för att sedan kasta ut dem igen och låta veteraner få anställning... Låter logiskt...

Är detta något du faktiskt VET eller något du bara hört eller tror..?
2012-07-19, 23:35
Medlem
Ja, det är logiskt. Man har hellre en vakansplats än att man fyller upp platsen med en person som inte passar in i gruppen. Personkemin är en av dom viktigaste hörnstenarna för en grupp som utsetts för det extrema.

och ja, jag vet att det är så.
2012-07-20, 05:09
Medlem
jnystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av msnjah
Ja, det är logiskt. Man har hellre en vakansplats än att man fyller upp platsen med en person som inte passar in i gruppen. Personkemin är en av dom viktigaste hörnstenarna för en grupp som utsetts för det extrema.

och ja, jag vet att det är så.

Ja det har du visserligen rätt i men samtidigt känns det jävligt dumt att påstå att man är garanterad en anställning när man tydligen inte är det.

Jobbar du i försvaret idag?
2012-07-20, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnystrom
Ja det har du visserligen rätt i men samtidigt känns det jävligt dumt att påstå att man är garanterad en anställning när man tydligen inte är det.

Jobbar du i försvaret idag?

Är du godkänd efter din GMU är du garanterad en anställning.
2012-07-20, 10:52
Medlem
Nej, efter GMUn är du behörig till att söka anställning som GSS/T eller GSS/K (du kan även söka till KMU). Det står klart och tydligt på mil.se.

De flesta får anställning efter GMUn eftersom förbanden har ett behov av soldater samt att dom flesta som söker är normala människor. Dock så finns det inga garantier.
2012-07-20, 13:57
Medlem
Är det någon som vet om det är ett stort minus om man tar mediciner dagligen?. Min läkare sa att jag inte behöver ta mina mediciner om jag inte känner några symtom. Min medicin är inte livsviktig utan hjälper bara till med min ämnesomsättning, kommer man undan med det?
2012-07-20, 16:42
Medlem
Tjena!

Blev inte antagen till denna gmu, men har jag möjlighet att söka till nästa?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in