Citat:
Ursprungligen postat av jnystrom
Risken att bli blind är ju så liten att den nästan inte existerar. Jag har gjorde en ögonoperation innan jag sökte till GMU. Jag gick från syn B till perfekt syn.
Tänk på att det tar minst 3 månader innan ögonen återhämtat sig helt. Att göra en operation en månad innan du ska söka är en dum ide. Du måste inte ljuga för att bli jägare, så säg som det är. När jag berättade om att jag lagt 55000 på en operation endast för att kunna söka mig till FM, så tyckte de bara att det var possitivt. Det enda du inte kan söka när du är opererad är pilotutbildningarna.
Får se hur det blev med det faktiskt. Enda anledningen att operera sig alls skulle vara just för jägarutbildningen, då jag inte har några större problem att klara mig utan synhjälpmedel i vardagen. Så självklart vill jag ju kolla upp mer info om det, för misslyckas jag med att komma in i alla fall, så har jag ju i princip opererat mig i onödan. Pengar är inte det stora problemet, utan snarare bieffekter osv. Ögon har man ju bara två av, och eftersom jag tycker att jag har förhållandevis bra syn redan nu så finns ju även chansen att det blir värre.
Har dock fått svar från en klinik där de säger att om synen blir bra nu, så borde det heller inte ändras någonting förrän problemen med ålder slår in (45-50 enligt honom, alltså en bra bit in i framtiden). Skickade ett svar till honom, samt så skickade jag ett mail till RM med en del frågor, kan återkomma när jag har fått svar på dessa. Inte för att det är någon som efterfrågar det nu, men för att frågor mycket väl kan komma upp i framtiden, och extra information är det ju ingen som klagar på, eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av 1911
Ni som tänker mörka eller fuska eller på annat sätt lura er in, tänk till ytterligare en gång att ni faktiskt ger er in i något där ni kan gå sönder på riktigt.
Det handlar inte om att komma igenom nålsögat att bli antagen, det handlar om att kunna hålla ihop fysiskt och psykiskt under tjänstgöringen.
Har ni haft psykiska/fysiska bekymmer så är det sannolikt att detta kommer att påverka er vid belastning under insats.
Otränad? Fet? Ovan att röra på dig, för mycket tid vid datorn de senaste 20 åren kanske? Chansen är stor att du inte orkar utan får skador om du inte förbereder dig ordentligt (år)
De fysiska kraven är lågt satta och skall se som en absolut lägstanivå, att du klarar dem är inte anledning att pusta ut och tycka att nu kan du löka ur. Fel, du har precis lyckats släpa dig över tröskeln, nu är det bara att kliva upp för trappan.
Har ingen aning vem detta var menat till, men eftersom jag nämnde någonting om "fusk" så känner jag att det inte skadar att svara.
Mina enda problem jag skulle "fuska" med i så fall skulle vara just synen. Självklart kommer jag ju inte att ha i linser på undersökningen och bete mig som om jag inte har det, jag vill ju inte skapa komplikationer senare, varken för mig eller förbandet. Men det finns ju trots allt linser man använder dygnet runt i en månad, vilket då innebär att man i princip har bra syn, förutom de 12 gånger om året man behöver byta(?). Visst, man kommer att behöva ha rena händer osv när man byter, men även under en insats måste man väl kunna hitta tvål och rent vatten åtminstone en gång i månaden. Men som jag nämnde innan, att låtsas som om man inte använder linser när man faktisk gör det är ju bara idiotiskt.
Själv hoppas jag enbart på att på något sätt komma in och kunna visa vad jag går för. Klarar jag mig in, kommer det inte vara några problem att visa att jag klarar mig ypperligt. Skulle ju bara vara så jäkla synd att nobbas bara för en smärre defekt som inte kommer att märkas senare.