2012-07-07, 20:17
Medlem
Förresten, hur fungerar det med ens andrahandsval?
Om jag inte kommer in på mitt 1:a val kommer jag då bli satt i någon reservgrupp på mitt 2:a val, eller kommer jag bli vald bland alla sökande?

Lite rörigt men hoppas ni fattar...
Senast redigerad av charliechapp 2012-07-07 kl. 20:22.
2012-07-08, 10:53
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charliechapp
Förresten, hur fungerar det med ens andrahandsval?
Om jag inte kommer in på mitt 1:a val kommer jag då bli satt i någon reservgrupp på mitt 2:a val, eller kommer jag bli vald bland alla sökande?

Lite rörigt men hoppas ni fattar...

Om du ej blir antagen till ditt första val, så kommer chanserna vara minimala att du kommer in på ditt andra handsval. Endast om det blir platser över kommer du komma in. Det kan handla om att 20 personer tackar nej och det kommer med största sannolikhet inte hända.
2012-07-08, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacheteRampage
Om du ej blir antagen till ditt första val, så kommer chanserna vara minimala att du kommer in på ditt andra handsval. Endast om det blir platser över kommer du komma in. Det kan handla om att 20 personer tackar nej och det kommer med största sannolikhet inte hända.
Aha okej, tack för svar!
Jag har sökt till FMTS logistik och när jag mailade och frågade så var det ca 40 sökande på 10 platser, så jag får väl hoppas i alla fall.
2012-07-08, 12:42
Medlem
Man BÖR göra GMU på det förband man vill till. Det är svårt att byta/vänta med enbart GMU i bakgrunden. Folk som gjorde GMU på K 3 förra året och som ville till förbandet i år vart nekade och då hade ändå K 3 kännedom om dessa killar.

FJS kan man söka till när man vill. Vi har haft ett FJS befäl under 2 pass och han var positivt överraskad över hur vi presterade och bad oss att söka till nästa år om vi hade ett intresse. Huruvida man har en chans då gentemot andra som har mer erfarenhet eller inte har jag ingen aning om. Men möjligheten finns. Läste man mellan raderna så lät det till och med som att man skulle kunna söka i år om man ville, men det är väl dödsdömt

Vi vart alla erbjudna en anställning på första pluton efter SANS, förutom en kille med dubbla medborgarskap. Jag vet inte hur det såg ut för andra pluton.
2012-07-08, 17:19
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charliechapp
Aha okej, tack för svar!
Jag har sökt till FMTS logistik och när jag mailade och frågade så var det ca 40 sökande på 10 platser, så jag får väl hoppas i alla fall.

Så länge du gjort ditt yttersta på antagningsprövningen så kan du vara nöjd och hoppas på att du tar dig in, håller tummarna!
2012-07-08, 17:22
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Man BÖR göra GMU på det förband man vill till. Det är svårt att byta/vänta med enbart GMU i bakgrunden. Folk som gjorde GMU på K 3 förra året och som ville till förbandet i år vart nekade och då hade ändå K 3 kännedom om dessa killar.

På antagningsprövningen sa dem att man med största sannolikhet kommer byta förband efter GMU, vilket jag tycker lät lite underligt. Håller med dig om att man får kännedom om soldaterna som utbildat sig på tex. K3. Men det borde inte vara några större problem att byta förband efter 3 månader, hoppas jag i alla fall.
2012-07-08, 21:24
Medlem
Citat:
På antagningsprövningen sa dem att man med största sannolikhet kommer byta förband efter GMU, vilket jag tycker lät lite underligt. Håller med dig om att man får kännedom om soldaterna som utbildat sig på tex. K3. Men det borde inte vara några större problem att byta förband efter 3 månader, hoppas jag i alla fall.

Det måste ha varit "att man med största sannolikhet INTE kommer byta förband". Dem allra flesta fortsätter på det förband man gör sin GMU o det är svårt att byta. Att byta "upp" sig är väldigt svårt.
2012-07-08, 21:57
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejSverige
Det måste ha varit "att man med största sannolikhet INTE kommer byta förband". Dem allra flesta fortsätter på det förband man gör sin GMU o det är svårt att byta. Att byta "upp" sig är väldigt svårt.

Nej jag är helt 100% säker på att de sa att man antagligen byter förband efter genomförd GMU. Håller med om att det låter knepigt.. Varför söker man dit man inte vill jobba liksom..
2012-07-08, 22:30
Medlem
Citat:
Nej jag är helt 100% säker på att de sa att man antagligen byter förband efter genomförd GMU. Håller med om att det låter knepigt.. Varför söker man dit man inte vill jobba liksom..

Jo men då stämmer inte det de sa med hur verkligheten fungerar.
2012-07-08, 23:47
Medlem
FarbrorFarbrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lettmjolk
Jag blev nekad till att göra lumpen pga. att jag sa att jag hade tinnitus (dumt nog, trodde inte det skulle göra något). Går det att söka GMU då, eller kommer jag bli nekad för att de ser mina tidigare mönstringsresultat i en databas eller så?

De kan i varje fall se ditt mönstringsresultat. Mönstrade på sent nittiotal och hade då ingen lust att göra lumpen så jag simulerade en del , det fick jag äta upp i våras då jag var inne och antagningsprövade, psykologen hade rotat fram mina gamla resultat och skickade mig rätt ner i källarn.
2012-07-09, 00:02
Medlem
Sökte militärpolis på livgardet med 8 i allt. Hoppas på det bästa!
2012-07-09, 01:20
Medlem
.
Senast redigerad av Predator1337 2012-07-09 kl. 01:31.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in