Citat:
Ursprungligen postat av brisingr
Tyvärr fungerar det inte så. Det är nämligen som så att först ska alla mönstra. Efter det väljer Försvarsmakten ut vilka de anser bäst lämpade genom att kolla igenom alla sökandes resultat, CV:en, brottshistorik, betyg och övriga meriter som kan vara ett plus. Därefter kommer beskedet om du är antagen eller ej.
Man konkurrera inte mot andra på enbart mönstringsresultaten. Hur tror du annars att kvoteringen fungerar av kvinnor och invandrare?
Om du läser inlägg från personer som sökte till omgång 1 så kan du klart och tydligt se att de som först fick sina svar var de som blivit utkonkurrerade och alltså inte fick en plats.
Antagningsprövningen är klar sen 10 dagar. Jag försökte prata så mycket jag bara kunde med YF, folk från förband och YV. Så som jag uppfattat det så var mitt CV till för att psykologen snabbt skulle kunna se vad jag har haft för mig i livet gällande arbetslivserfarenhet och ev. utbildningar/meriter. Dessa saker kan komma att hjälpa mig senare. EX. Jag har sprängkort, detta kan gynna mig om jag vill söka till Ing och bli ammunitionsröjare. Men nu handlar det om GMU. EX 2. Jag har körkort, alltså kan jag söka preliminär befattning som fordonsförare.
Det är klart att de går igenom resultaten under tiden. Det finns en anledning till detta -> Antagningsprövning: Dag 63-105. Besked om antagning respektive reservplats: Dag 90-125.
Kvotering är väl inge svårt? De plockar bort killen med sämst resultat av resterande och vips så har en tjej fått en plats (om hon kvoterats in).