2012-02-17, 21:34
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nej, det lär vara de som "kommit in" som får besked.
Jag antar att alla får besked samtidigt. Finns ingen anledning att endast skicka ut besked till den gruppen som kommit in eller ej.
2012-02-17, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brisingr
Jag antar att alla får besked samtidigt. Finns ingen anledning att endast skicka ut besked till den gruppen som kommit in eller ej.

Då de flesta befattningar fylls rätt fort så blir en hel del som sökt utkonkurrerade rätt fort. Varför vänta med besked till dessa? De kan ju planera sin framtid fortare om de får besked så fort som möjligt. Många vågar ju inte gå på ett jobb/utbildning pga väntan, då kan det vara skönt att få ett besked fort om det inte gått vägen.
2012-02-17, 22:32
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Då de flesta befattningar fylls rätt fort så blir en hel del som sökt utkonkurrerade rätt fort. Varför vänta med besked till dessa? De kan ju planera sin framtid fortare om de får besked så fort som möjligt. Många vågar ju inte gå på ett jobb/utbildning pga väntan, då kan det vara skönt att få ett besked fort om det inte gått vägen.
Tyvärr fungerar det inte så. Det är nämligen som så att först ska alla mönstra. Efter det väljer Försvarsmakten ut vilka de anser bäst lämpade genom att kolla igenom alla sökandes resultat, CV:en, brottshistorik, betyg och övriga meriter som kan vara ett plus. Därefter kommer beskedet om du är antagen eller ej.

Man konkurrera inte mot andra på enbart mönstringsresultaten. Hur tror du annars att kvoteringen fungerar av kvinnor och invandrare?
2012-02-17, 22:41
Medlem
Citat:
Tyvärr fungerar det inte så. Det är nämligen som så att först ska alla mönstra. Efter det väljer Försvarsmakten ut vilka de anser bäst lämpade genom att kolla igenom alla sökandes resultat, CV:en, brottshistorik, betyg och övriga meriter som kan vara ett plus. Därefter kommer beskedet om du är antagen eller ej.

Man konkurrera inte mot andra på enbart mönstringsresultaten. Hur tror du annars att kvoteringen fungerar av kvinnor och invandrare?

Om du läser inlägg från personer som sökte till omgång 1 så kan du klart och tydligt se att de som först fick sina svar var de som blivit utkonkurrerade och alltså inte fick en plats.

Antagningsprövningen är klar sen 10 dagar. Jag försökte prata så mycket jag bara kunde med YF, folk från förband och YV. Så som jag uppfattat det så var mitt CV till för att psykologen snabbt skulle kunna se vad jag har haft för mig i livet gällande arbetslivserfarenhet och ev. utbildningar/meriter. Dessa saker kan komma att hjälpa mig senare. EX. Jag har sprängkort, detta kan gynna mig om jag vill söka till Ing och bli ammunitionsröjare. Men nu handlar det om GMU. EX 2. Jag har körkort, alltså kan jag söka preliminär befattning som fordonsförare.

Det är klart att de går igenom resultaten under tiden. Det finns en anledning till detta -> Antagningsprövning: Dag 63-105. Besked om antagning respektive reservplats: Dag 90-125.

Kvotering är väl inge svårt? De plockar bort killen med sämst resultat av resterande och vips så har en tjej fått en plats (om hon kvoterats in).
2012-02-18, 00:34
Medlem
JonathanFreeloaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloh
Förstår inte riktigt, är det de som inte kommit in som får beskeden nästa vecka?
Citat:

Brukar väl vara dom som inte kommit in som får besked först?

Citat:
Ursprungligen postat av RevisionistChannel
Kan man bli antagen om man är dömd för brott mot mänskligheten?
hahaha vafan vad har du gjort??
2012-02-18, 02:00
Medlem
De skickar ut resultaten till de som blivit antagna i efterhand då registerkollen tar tid. De som inte blivit antagna går inte igenom den, och får således besked i förväg.
2012-02-18, 09:11
Medlem
JonathanFreeloaders avatar
Är det någon som hunnit få besked om att h*n inte blivit antagen än?
2012-02-18, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanFreeloader
Är det någon som hunnit få besked om att h*n inte blivit antagen än?

Jag tror du får vänta tills på måndag/tisdag.
2012-02-18, 12:16
Medlem
traedets avatar
Citat:
Fel, dom som inte kommer in får veta först. Det löns inte skicka in för registerkontroll till RPS för dom som inte kommer in utan man väljer vilka som går vidare och sen görs det kontroll och går man igenom den kontrollen erbjuds man en plats.
Citat:
Alltså. Dom som inte kommer in får veta nästa vecka. Dom som kanske erbjuds en plats får veta 5-7 dagar efter detta.
2012-02-18, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av traedet
Fel, dom som inte kommer in får veta först. Det löns inte skicka in för registerkontroll till RPS för dom som inte kommer in utan man väljer vilka som går vidare och sen görs det kontroll och går man igenom den kontrollen erbjuds man en plats.

Alltså. Dom som inte kommer in får veta nästa vecka. Dom som kanske erbjuds en plats får veta 5-7 dagar efter detta.

Dom som inte kommer in, får de besked endast via brev eller meddelas detta även på rekryteringsmyndighetens hemsida?
2012-02-18, 14:30
Medlem
Hur kommer det sig tro att det är så många som sökt till p7, 90 st på 58 platser men på LG 41 på 40 platser, har p7 lägre krav än LG eller är det bara mer populärare ? Någon som kan tänka sig ha ett bra svar ?
2012-02-18, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realwille
Dom som inte kommer in, får de besked endast via brev eller meddelas detta även på rekryteringsmyndighetens hemsida?

Om jag inte har fel så får du ett sms också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in