Citat:
Ursprungligen postat av Krokz
Ja, jag är medveten om att GMU-utbildningen är dyr men det var lumpen också, och den genomförde de flesta utan att fortsätta inom FM. Jag vill inte göra GMU som en rolig tid, jag tror som sagt att det kan vara en bra erfarenhet och en bra merit. Anledningen till att jag inte vill fortsätta inom FM är för att jag tycker det vore slöseri med min förmåga (ursäkta narcissism).
Visst var dem det, men GMU är bara en grundläggande utbildning. Vpl. som vi hade förut gjorde dig faktiskt till soldat, det blir du inte på 3 månader. Förut hade vi dessutom ett invasionsförsvar ifall något skulle hända och då krävdes det att folk rykte in, vare sig de ville eller inte ( hur de var de senaste åren kan diskuteras).
Något du ska ha klart för dig är att du tar 200 000kr ur stadskassan för att utbilda dig till just... ingenting. Du tar en plats från någon annan (förutsatt att du lyckas ta dig in) som faktiskt är motiverad och har tänkt fortsätta. Ett förband kommer dessutom att stå med 1 plats mindre fylld som de måste vakansrekrytera för att fylla och då är det redan folk som kommer hoppa för att de skadat sig och dyl.
Nej, vet du med dig att du ska plugga så gör det på en gång. Idag är det uppbyggt som så att tanken är att du ska fortsätta och om du ens nämner på antagningen att du inte tänkt fortsätta så kmr du garanterat få gå hem utan att ens fått söka, de är riktigt jävla trött på killar/tjejer som dig.
Om du ändå verkligen känner att du vill snylta på stadskassan och sno en plats från någon annan för en utbildning som kommer att "göra dig till en helt ny person" så tycker jag att du ska söka dig mot GMU-Hv. Oftast så fyller de inte alla platser, du har möjlighet att få fortsätta genom att "offra" ett par dygn om året efter GMU om du skulle få mersmak. Skulle du födas på nytt så kan du alltid söka dig till en befattning efter också i och med att du har GMU med dig.