2012-03-19, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokz
Ja, jag är medveten om att GMU-utbildningen är dyr men det var lumpen också, och den genomförde de flesta utan att fortsätta inom FM. Jag vill inte göra GMU som en rolig tid, jag tror som sagt att det kan vara en bra erfarenhet och en bra merit. Anledningen till att jag inte vill fortsätta inom FM är för att jag tycker det vore slöseri med min förmåga (ursäkta narcissism).

Visst var dem det, men GMU är bara en grundläggande utbildning. Vpl. som vi hade förut gjorde dig faktiskt till soldat, det blir du inte på 3 månader. Förut hade vi dessutom ett invasionsförsvar ifall något skulle hända och då krävdes det att folk rykte in, vare sig de ville eller inte ( hur de var de senaste åren kan diskuteras).

Något du ska ha klart för dig är att du tar 200 000kr ur stadskassan för att utbilda dig till just... ingenting. Du tar en plats från någon annan (förutsatt att du lyckas ta dig in) som faktiskt är motiverad och har tänkt fortsätta. Ett förband kommer dessutom att stå med 1 plats mindre fylld som de måste vakansrekrytera för att fylla och då är det redan folk som kommer hoppa för att de skadat sig och dyl.

Nej, vet du med dig att du ska plugga så gör det på en gång. Idag är det uppbyggt som så att tanken är att du ska fortsätta och om du ens nämner på antagningen att du inte tänkt fortsätta så kmr du garanterat få gå hem utan att ens fått söka, de är riktigt jävla trött på killar/tjejer som dig.

Om du ändå verkligen känner att du vill snylta på stadskassan och sno en plats från någon annan för en utbildning som kommer att "göra dig till en helt ny person" så tycker jag att du ska söka dig mot GMU-Hv. Oftast så fyller de inte alla platser, du har möjlighet att få fortsätta genom att "offra" ett par dygn om året efter GMU om du skulle få mersmak. Skulle du födas på nytt så kan du alltid söka dig till en befattning efter också i och med att du har GMU med dig.
2012-03-20, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Visst var dem det, men GMU är bara en grundläggande utbildning. Vpl. som vi hade förut gjorde dig faktiskt till soldat, det blir du inte på 3 månader. Förut hade vi dessutom ett invasionsförsvar ifall något skulle hända och då krävdes det att folk rykte in, vare sig de ville eller inte ( hur de var de senaste åren kan diskuteras).

Något du ska ha klart för dig är att du tar 200 000kr ur stadskassan för att utbilda dig till just... ingenting. Du tar en plats från någon annan (förutsatt att du lyckas ta dig in) som faktiskt är motiverad och har tänkt fortsätta. Ett förband kommer dessutom att stå med 1 plats mindre fylld som de måste vakansrekrytera för att fylla och då är det redan folk som kommer hoppa för att de skadat sig och dyl.

Nej, vet du med dig att du ska plugga så gör det på en gång. Idag är det uppbyggt som så att tanken är att du ska fortsätta och om du ens nämner på antagningen att du inte tänkt fortsätta så kmr du garanterat få gå hem utan att ens fått söka, de är riktigt jävla trött på killar/tjejer som dig.

Om du ändå verkligen känner att du vill snylta på stadskassan och sno en plats från någon annan för en utbildning som kommer att "göra dig till en helt ny person" så tycker jag att du ska söka dig mot GMU-Hv. Oftast så fyller de inte alla platser, du har möjlighet att få fortsätta genom att "offra" ett par dygn om året efter GMU om du skulle få mersmak. Skulle du födas på nytt så kan du alltid söka dig till en befattning efter också i och med att du har GMU med dig.
Kanske ni (om du nu jobbar där) i FM borde ändra era prioriteringar något? Jag skulle gladligen jobba i FM så gott som hela livet om jag kom in, och jag fick 7 i intelligens, ganska långt över 9 i styrka, cykeln han jag inte testa eftersom jag fick för låg tjänstbarhet för någon av tjänsterna som fanns tillgängliga att söka ... jag fick tjänstbarhet D för att jag hade ett ryggskott för över 3 år sedan. Idag är jag helt frisk och känner aldrig av det, vilket nog bevisades av att jag kunde dra en 9:a i styrkemaskinen.

2012-03-21, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomman
Kanske ni (om du nu jobbar där) i FM borde ändra era prioriteringar något? Jag skulle gladligen jobba i FM så gott som hela livet om jag kom in, och jag fick 7 i intelligens, ganska långt över 9 i styrka, cykeln han jag inte testa eftersom jag fick för låg tjänstbarhet för någon av tjänsterna som fanns tillgängliga att söka ... jag fick tjänstbarhet D för att jag hade ett ryggskott för över 3 år sedan. Idag är jag helt frisk och känner aldrig av det, vilket nog bevisades av att jag kunde dra en 9:a i styrkemaskinen.

Nej jag jobbar inte inom FM idag. Ska dock göra GMU från och med 2 Maj.

Angående din skada så är det väl antagligen så att de väljer att inte "chansa" då de finns gott om folk eller så har de egna erfarenheter om vad gamla skador kan göra. Riktigt jävla surt och jag lider med dig, tyvärr så är det så pass "eftertraktat" att få göra GMU vilket leder till att de kan välja och vraka.
2012-03-21, 19:49
Medlem
Äre nån som fått kallelse till tester inför gmu till hösten? när börjar dom skicka ut det isånafall?
2012-03-21, 20:20
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArvidoElit
Äre nån som fått kallelse till tester inför gmu till hösten? när börjar dom skicka ut det isånafall?

20 april.
2012-03-21, 20:20
Medlem
Tjena. Hade tänkt att göra GMU i framtiden och efter försöka bli Jägarsoldat. Är det någon som har erfarenhet av att vara Jägarsoldat?
2012-03-22, 09:09
Medlem
Jag har haft fundering på att ska till GMU men jag har dåliga knän, är det helt kört?
2012-03-22, 09:57
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unilar
Jag har haft fundering på att ska till GMU men jag har dåliga knän, är det helt kört?

Hur dåliga är dom? Påverkar det din prestationsförmåga vid intensiv träning, innebandy, löpning mm?
2012-03-22, 19:18
Medlem
Stryops avatar
REALIN

Utifrån tidiagare tråd, så är det onödigt att göra GMU om man vill "prova-på" och är osäker om kommande jobb efteråt?

Mvh
2012-03-22, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stryop
REALIN

Utifrån tidiagare tråd, så är det onödigt att göra GMU om man vill "prova-på" och är osäker om kommande jobb efteråt?

Mvh

Om du är osäker på om du verkligen vill göra det så tycker jag att du ska prova. Om du däremot bara vill ha det på CV;et så tycker jag det inte. Det är svårt att veta om man verkligen vill ha en karriär inom militären förrän man provat på. So go for it
2012-03-22, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stryop
REALIN

Mvh

Är du så pass osäker så kan du ju söka till en tidvis anställning. Det går ju att gå vidare till kontinuerlig sen om man vill det, och om det finns platser givetvis men vakanser brukar det alltid finnas efter varje GMU-kull.
2012-03-22, 22:25
Medlem
Det verkar finnas väldigt många inriktningar att välja mellan. Jag är för tillfället ganska intresserad över att veta mer om Hemvärnet och vad dom gör. Någon som har någon aning?

Mvh

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in