2012-03-18, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokz
Förklara varför jag bör fortsätta inom FM när jag har möjlighet att studera vad som helst utom läkare och veterinär.

Härlig attityd... hört talas om ett intresse?
2012-03-18, 20:38
Medlem
Du tar även plats från folk som faktiskt vill fortsätta inom FM och står förbandet med tomma platser
2012-03-18, 20:44
Medlem
Shaters avatar
Gå med i hemvärnet !
2012-03-18, 20:44
Medlem
Krokzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Härlig attityd... hört talas om ett intresse?

Jag har ett intresse av att utbilda mig inom FM, men jag tror inte att jag kan tänka mig att fortsätta med att arbeta där på heltid eftersom det finns ytterst begränsade karriärsmöjligheter och dessutom är det dåligt betalt. Är det då inte bättre att jag använder GMU-utbildningen som en merit för att kunna få ett bättre arbete och då också "betala tillbaka" utbildningskostnaderna i form av skatt (högre lön -> mer skatt)?

Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Du tar även plats från folk som faktiskt vill fortsätta inom FM och står förbandet med tomma platser

Men att bara genomföra GMU tar väl knappast så mycket plats från någon annan? Så länge man är frisk, hyfsat intelligent och har god fysisk förmåga får man genomföra GMU - korrekt? Då står jag ju inte i vägen för de som har någonting där att göra, eller?
2012-03-18, 21:02
Medlem
Citat:

Men att bara genomföra GMU tar väl knappast så mycket plats från någon annan? Så länge man är frisk, hyfsat intelligent och har god fysisk förmåga får man genomföra GMU - korrekt? Då står jag ju inte i vägen för de som har någonting där att göra, eller?

Det är inte oändligt antal platser, alla som vill får inte göra GMU helt enkelt, förbanden utbildar bara så många som de räknar behöva varje omgång. Du kan ju göra GMU och sedan hemvärn så behöver du bara ha övningar 8 dagar om året eller något liknande.
2012-03-18, 21:07
Medlem
Krokzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Det är inte oändligt antal platser, alla som vill får inte göra GMU helt enkelt, förbanden utbildar bara så många som de räknar behöva varje omgång. Du kan ju göra GMU och sedan hemvärn så behöver du bara ha övningar 8 dagar om året eller något liknande.

Låter som en möjlighet... Vad gör man inom hemvärnet? Har en bild i huvudet där man sitter och bygger ihop ett hemmagjord kärnvapensäkert skyddsrum i källaren, men det stämmer nog inte.
2012-03-18, 22:55
Medlem
Citat:
Förklara varför jag bör fortsätta inom FM när jag har möjlighet att studera vad som helst utom läkare och veterinär.
Snälla, säg sådär till psykologen och YV på mönstringen så den stackars jävel som vill jobba inom FM men som hade något enstaka poäng mindre än dig på dom andra momenten får din plats istället.
2012-03-19, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjUD
Vet inte om frågan har tagits upp tidigare men jag kör ändå:

I den här lilla träningsboken som man fick vid mönstringen så demonstreras tre olika träningsnivåer och jag undrar om man ska klara att följa nivå tre för att klara sig genom GMU eller om nivå tre ska vara uppnådd efter GMU. Dom angivna nivåerna är väl ingen standard som utbildningen följer antar jag men på ett ungefär. Löpning 60 min distans, löpning 30-60 min intervall, marsch med ryggsäck (15-20kg) i 10-15km osv.

Eller om någon vet på ett ungefär vad man ska klara av att löpa för att inte få det hur jobbigt som helst under GMU'n. Typ "5 km på 25 minuter ger en god grund inför GMU blablabla".

Har fastnat lite med löpningen och börjar bli lite orolig över att jag inte kommer klara det, därav frågan.

Den boken var ämnad för killar som skulle rycka in under värnplikten. Så den är inte så aktuell men den ger bra tips fortfarande! Så svaret är nej, den nivån har inget med GMUn att göra. Den fysiska pressen är olika på olika förband, oavsett vad folk säger att dom har läst. Så det går inte att säga exakt. Så länge du klarar av milen på en hyfsad tid så tror jag inte att det ska vara några större problem. Om du nu inte tänker bli jägare/amfibie förstås.

Du kommer ju få ytterligare träning där. Halkar man efter så får man ta vara på den fritiden man har och springa lite extra. Men tränar du regelbundet och inte lägger av när du väl har fått beskedet att du kommit med så borde det inte vara några problem.
2012-03-19, 03:32
Medlem
boondockzaints avatar
Enkel fråga som kanske varit uppe förut;

Jag ville inte göra lumpen när jag var 19 och skarvade en hel del i mönstringspappren, bla att jag är "nästan dödlig" astmatiker - har astma men så illa är det inte.
Kommer det här kunna sätta hinder om jag ansöker nu eller senare i år?

En annan sak, de mer attraktiva tjänsterna kräver god syn, right?
Är det lugnt ändå om man opererar ögonen?

Skulle egentligen ha ringt, men har tappat bort min mobil.
2012-03-19, 03:50
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boondockzaint
Enkel fråga som kanske varit uppe förut;

Jag ville inte göra lumpen när jag var 19 och skarvade en hel del i mönstringspappren, bla att jag är "nästan dödlig" astmatiker - har astma men så illa är det inte.
Kommer det här kunna sätta hinder om jag ansöker nu eller senare i år?

En annan sak, de mer attraktiva tjänsterna kräver god syn, right?
Är det lugnt ändå om man opererar ögonen?

Skulle egentligen ha ringt, men har tappat bort min mobil.

Precis som du säger kräver dom mer attraktiva tjänsterna god syn, tex jägare och stridspilot etc. Just för stridspilot krävs det perfekt naturlig syn och operation godtas ej. Till jägare och andra tjänster som också kräver god syn accepteras dock operationer för ögonen
2012-03-19, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedii
När är nästa ansökningstillfälle efter det som är nu?

Någon som vet detta?
2012-03-19, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cenile
Någon som vet detta?

Inte kommit information om det än, men när det gör dyker det upp på http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/

Skulle gissa att de nästa som tas in sker i november/december

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in