Citat:
Ursprungligen postat av
Mafiosos
Hej, har blivit väldigt intresserad av att göra GMU, har även sökt högskola inför hösten. Men funderar även på att söka GMU om jag inte kommer in på rätta programmet, eller om jag inte känner för det när jag kommer in.
Jag ser att den närmsta är Grundläggande militär utbildning januari 2014 (GMU 1)
Utbildningen startar 27 januari 2014.
Där ansökningar är i slutet av Juli. Är det alltså en sån lång process innan utbildningsstarter? Är det helt kört att påbörja under hösten? Har hittat men vad jag uppfattar det som är den stängd redan?
Kanske är löjlig fråga men ni som genomfört detta, vad ger det för fördelar etc på arbetsmarknad och dylikt? För jag antar att det ska ses som en merit att genomföra en GMU utbildning? Och inte bara arbetsmarknad har det varit givande som person också, en bra erfarenhet?
Ursäktar om det är luddiga frågor, men tackar för svar iallafall!
På en civil arbetsmarknad tror jag knappast att GMU är större plus i kanten om du inte råkar intervjuas av en person som förespråkar att Försvarsmakten gör folk av människor. Detta eftersom det egentligen enbart är en förberedande utbildning för ett yrke, såsom t.ex. truckutbildning kan vara för lagerarbetare etc.
Däremot är GMU (och det militära livet i översikt) rejält bra för personlig mognad och kan användas som argument vid eventuell jobbintervju.
Du lär dig arbeta i grupp under påfrestande situationer samt lär dig samarbeta på en högre nivå än de flesta jobb/utbildningar kan erbjuda.
Själv har jag inte gjort GMU (då jag gjorde värnplikten) men jag jobbar idag inom Försvarsmakten där mina kollegor är en blandning av gamla värnpliktiga samt de som genomfört GMU.
Även om du inte vill jobba vidare inom FM är GMU en rejält bra och rolig upplevelse, men låt den inte krocka med någon annan utbildning om du är det minsta osäker på att du vill och kommer genomföra den.
Detta är mitt luddiga svar iaf...