2013-06-11, 15:51
Medlem
Bah. Jag söker GMU nästa sommar istället. Avbokade nyss.
2013-06-11, 16:40
Medlem
viking29s avatar
Vad skulle ni säga att snittåldern på dem som genomför GMU är?
2013-06-11, 17:53
Medlem
Hej, har blivit väldigt intresserad av att göra GMU, har även sökt högskola inför hösten. Men funderar även på att söka GMU om jag inte kommer in på rätta programmet, eller om jag inte känner för det när jag kommer in.

Jag ser att den närmsta är Grundläggande militär utbildning januari 2014 (GMU 1)
Utbildningen startar 27 januari 2014.

Där ansökningar är i slutet av Juli. Är det alltså en sån lång process innan utbildningsstarter? Är det helt kört att påbörja under hösten? Har hittat men vad jag uppfattar det som är den stängd redan?

Kanske är löjlig fråga men ni som genomfört detta, vad ger det för fördelar etc på arbetsmarknad och dylikt? För jag antar att det ska ses som en merit att genomföra en GMU utbildning? Och inte bara arbetsmarknad har det varit givande som person också, en bra erfarenhet?

Ursäktar om det är luddiga frågor, men tackar för svar iallafall!
2013-06-11, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Hej, har blivit väldigt intresserad av att göra GMU, har även sökt högskola inför hösten. Men funderar även på att söka GMU om jag inte kommer in på rätta programmet, eller om jag inte känner för det när jag kommer in.

Jag ser att den närmsta är Grundläggande militär utbildning januari 2014 (GMU 1)

Där ansökningar är i slutet av Juli. Är det alltså en sån lång process innan utbildningsstarter? Är det helt kört att påbörja under hösten? Har hittat men vad jag uppfattar det som är den stängd redan?

Kanske är löjlig fråga men ni som genomfört detta, vad ger det för fördelar etc på arbetsmarknad och dylikt? För jag antar att det ska ses som en merit att genomföra en GMU utbildning? Och inte bara arbetsmarknad har det varit givande som person också, en bra erfarenhet?

Det är inte riktigt som det var långt tillbaks, där vpl var givet för anställning.

Se det mer som en period där du med stor sannolikhet kommer att växa som person och hitta egenskaper hos dig själv du inte kände till tidigare. Det är en omställning att dra på sig grönkläder.

Det kan vara meriterande förutsatt du jobbat med något som företaget har nytta av senare när du övergår till civilt igen.
2013-06-11, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av viking29
Vad skulle ni säga att snittåldern på dem som genomför GMU är?

Skulle uppskatta snittåldern till 22, det är min erfarenhet baserat på de hundratal rekryter som genomförde GMU på samma regemente som jag. Men det finns både 19-åringar, 25-åringar och faktiskt en och annan som är ännu äldre. Åldern är i allmänhet ingen faktor.
2013-06-11, 22:46
Medlem
MonkeyMens avatar
Citat:

På en civil arbetsmarknad tror jag knappast att GMU är större plus i kanten om du inte råkar intervjuas av en person som förespråkar att Försvarsmakten gör folk av människor. Detta eftersom det egentligen enbart är en förberedande utbildning för ett yrke, såsom t.ex. truckutbildning kan vara för lagerarbetare etc.

Däremot är GMU (och det militära livet i översikt) rejält bra för personlig mognad och kan användas som argument vid eventuell jobbintervju.
Du lär dig arbeta i grupp under påfrestande situationer samt lär dig samarbeta på en högre nivå än de flesta jobb/utbildningar kan erbjuda.

Själv har jag inte gjort GMU (då jag gjorde värnplikten) men jag jobbar idag inom Försvarsmakten där mina kollegor är en blandning av gamla värnpliktiga samt de som genomfört GMU.

Även om du inte vill jobba vidare inom FM är GMU en rejält bra och rolig upplevelse, men låt den inte krocka med någon annan utbildning om du är det minsta osäker på att du vill och kommer genomföra den.

Detta är mitt luddiga svar iaf...
2013-06-12, 00:02
Medlem
Citat:

Tror att GMU är mycket bra att ha i bagaget precis som andra har sagt.

Sedan ska man kanske fundera på om man verkligen ska göra det om man inte tänkt jobba på nått sätt inom det militära. Det är många som söker utbildningen som faktiskt vill göra militär karriär, men kanske inte kommer med för att folk utan någon som helst ambition "tagit" denna persons plats. Det gör också att försvarsmakten (aka vi skattebetalare) slösar miljontals med kronor på personer som bara gör det som en personstärkande grej. Vilket på sikt faktisk utarmar vårt försvar.

Sen är tycker jag att GMU verkar vara något av det vettigaste man kan göra. Men ska du göra GMU, är min personliga åsikt, att du funderar på ett fortsatt arbete inom försvarsmakten. Mitt förslag är att du fortsätter inom hemvärnet efter GMU. Då gör man 4-8 dagar per år (eller mer i mån om tid och vilja) och håller liv i de kunskaperna man har. Sedan är det roligt och försvarsmaktens pengar är inte bortslösade. Som heltidsstuderande kan jag även säga att detta passar utmärkt med ett kontrakt i hemvärnet och vidare studier samt även med ett framtida jobb.

Vill inte verka nedslående eller negativ, men tycker att man ska tänka efter. Hoppas ett fortsatt engagemang efter GMU kan verka intressant. Lycka till!
2013-06-12, 16:36
Medlem
Detta är Stalrekkr men har jag glömt lösenordet på den. Ingen mer som kan svara på den här frågan? den är oerhört viktig för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Stalrekkr
Hejsan, jag har en fråga om antagning till GMU och knark

Jag har börjat fundera på att ta mig in på GMU och sedan arbeta inom Försvarsmakten, men det finns två grejer som har hänt mig som gör så att jag antagligen aldrig kommer att ha en chans att komma in.

Jag vet hur FM ser på droger: nolltolerans, och det är ju förståeligt - militärer ska vara skärpta ... inte drogade. Möjligtvis tycker jag dock att det är lite väl extremt att det blir helt omöjligt för folk som har testat hasch en enda gång i sitt liv att komma in ... å andra sidan är det bara vad jag har hört; från vänner som har sökt och blivit nekade eller hört från andra som sökt och blivit nekade.

Nu till mig: jag har aldrig någonsin använt droger i rekreationellt syfte, men däremot har jag ändå fått åka ambulans p g a för stort drogintag två gånger, på grund av nojiga och okunniga närstående. Jag äter inga mediciner på regelbunden basis, men när min flickvän gjorde slut våren år 2011 så fick jag enorma sömnproblem. Jag gjorde inget annat än att ligga och tänka på henne om nätterna. Till slut gick jag till läkare och fick 30 "Zopiklon" på recept, och skulle komma tillbaka om jag behövde påfyllning. Jag skulle ta två per natt. Sedan kom Valborg. Jag var ute och drack en del - inte särskilt mycket alls ... jag blev lite full men inte alls packad. När vi åker hem och ska sova så tar jag två zopiklon precis när vi har kommit hem och ska sova. Jag ligger därefter och vilar helt normalt i en kvart eller så, men sedan flippar jag ur. Jag blir helt galen och börjar göra en massa knäppa grejer. Till slut ringer min tjejkompis ambulans och jag får åka in till SÖS-akuten. Jag skriver ut mig själv typ klockan 03:00 och så var det inget mer med det. Jag bestämmer mig då för att aldrig mer ta ett sådant piller igen.

Ungefär ett år senare - för ett år sedan - får jag sömnproblem igen i samband med att jag ska ta studenten och det är en massa olika examina. Jag är stressad helt enkelt. Jag har typ hälften (d v s 15) "Zopiklon" kvar. Jag funderar på att ta 2 de nätter jag verkligen behöver sova, men bestämmer mig för att inte göra det. Kvällen innan ett extremt viktigt prov så tar jag dock ändå 2 för att verkligen somna. Det fungerar inte - jag känner ingenting. Typ en halvtimme senare så bestämmer jag mig för att ta 2 till. Sedan minns jag inget mer ... jag vaknar upp på akuten, och tydligen så har jag ätit upp alla 8 och sedan börjat sluddra och säga en massa konstiga saker till min käre far. Han är väldigt hypokondrisk för andra och ringde genast ambulans. Jag hade läst på ordentligt om medicinen och visste att det i princip var omöjligt att skada sig själv fysiskt med dem om man inte blandade med smärtstillande eller alkohol, så därför var jag inte särskilt orolig för att ta fler än 2, även om jag visste att det inte var bra.

Så ... är det nu helt omöjligt för mig att ta mig in på GMU
, för att jag är en "knarkare"/oförsiktig med mediciner eller liknande? Jag har aldrig rört en sömntablett sedan förra året, trots att jag har haft svårt att sova många gånger och har haft dem utom synhåll (jag har sparat dem eftersom man aldrig vet när de kan behövas - inte för mig själv utan för andra). Jag vet att det antagligen är det, men hoppet är ju det sista som lämnar en människa, lyder en sann klyscha ... det här är verkligen min dröm. Jag vill inte att två ynka misstag ska hindra mig från att uppnå min dröm - att tjäna demokratin, mänskliga rättigheter, jämlikhet och yttrandefrihet i mitt fosterlands namn.

Vad säger ni som kan det här?

Citat:
Ursprungligen postat av WillyB0B
@Stalrekkr

Se framåt och bry dig inte om det som hänt förut! Vill du bli en soldat så kommer du med denna vilja få en styrka som gör att du kan hålla dig borta från saker som förstör den drömmen. Lycka till!

Tips till psykologen, de frågar bara efter saker som 'du' anser påverka dina chanser för GMU. Skit i detaljer som inte är viktiga, om du anser dig vara frisk så är du frisk! Låt inte dem skapa en uppfattning av vem du är!
Men ... jag måste ju veta vad militären kommer säga. Är du själv med i FM?
2013-06-12, 17:03
Medlem
WillyB0Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalhvitr
Men ... jag måste ju veta vad militären kommer säga. Är du själv med i FM?

Är detta något som de kommer ta reda på? Sålänge du säger att du anser att du är frisk så bör du kunna komma in, är du rädd för att dina drogproblem kommer att orsaka ett problem i framtiden har du kanske ett dåligt självförtroende/problem som du måste ta hand om innan du söker. Men om du tycker att du är frisk, säg att du är det - oavsett vilka frågor de må ha.

Jag är inte själv med i FM, har bara gjort psyk intervjun på rekryteringsmyndigheten, du bör inte gå in på sådant som inte är viktigt. Har du dålig styrka, intelligens och kondition så kommer du inte in heller.

Vad jag vill säga är att:
-Konditionen
-Intelligens
-Självförtroende
-Styrka

Kan säkerligen vara viktigare än detta problem du har.
2013-06-12, 20:12
Awaiting Email Confirmation
Jag har blivit extremt förkyld och det står att man ska ringa in vid sjukdom till dem innan. Kommer jag endast att få genomföra de icke-fysiska delarna av testet eller kommer hela dagen att ställas in för mig?
2013-06-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WillyB0B
Är detta något som de kommer ta reda på? Sålänge du säger att du anser att du är frisk så bör du kunna komma in, är du rädd för att dina drogproblem kommer att orsaka ett problem i framtiden har du kanske ett dåligt självförtroende/problem som du måste ta hand om innan du söker. Men om du tycker att du är frisk, säg att du är det - oavsett vilka frågor de må ha.

Jag är inte själv med i FM, har bara gjort psyk intervjun på rekryteringsmyndigheten, du bör inte gå in på sådant som inte är viktigt. Har du dålig styrka, intelligens och kondition så kommer du inte in heller.

Vad jag vill säga är att:
-Konditionen
-Intelligens
-Självförtroende
-Styrka

Kan säkerligen vara viktigare än detta problem du har.
Ja, de har ens sjukjournaler.

Alltså, jag är inte ett dugg oroad över mig egen mentala friskhet. Jag är både frisk och intelligent, men - enligt vad jag hört från väldigt många - så kan sådana här småsaker stänga dörrarna för en helt.

Därför ser jag gärna att någon med insyn svarar.
2013-06-12, 22:11
Bannlyst
[quote=WillyB0B|
-Konditionen
-Intelligens
-Självförtroende
-Styrka[/QUOTE]

Skulle säga att ödmjukhet är en av de bästa förmågor en rekryt kan besitta faktiskt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in