Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Men jag förstår inte poängen med att försöka hitta den tuffaste GMUn. För det första är det helt omöjligt ta reda på då de i princip är lika över hela landet, med mindre, ej betydelsefulla skillnader. Alla befäl har en mycket strikt tidsplan och det lämnas inte mycket över till egna initiativ. Utbildningen är också endast tre månader, och på dessa tre månader ska rekryterna lära sig samma saker. Väljer man på ett ställe att lägga för mycket fokus på en sak så kommer rekryterna missa något annat. Det börjar på allvar efter GMUn och man bör således göra valet efter vilken tjänst man är intresserad av, istället för att stirra sig blind på GMUn. Det kommer aldrig bli någon typ av prestige bland vilka GMU som är tuffast, GMU är en Grundläggande Militär Utbildning, och inget mandomsprov.
Alltså... hur ska jag förklara det...
GMU kommer visst skilja sig beroende på var du gör den, speciellt hur fysiskt och psykiskt påfrestande det är. Innehållet och målbilden är densamma överallt, men vad du gör däremellan och hur du gör det skiljer sig helt enormt.
Det var likadant med GSU som det hette under vpl. Alla skulle lära sig alla grundläggande saker och på pappret var det lika för alla, fast hur det gjordes skiljde sig extremt mycket.
Ett kompani med valfri form infanteri hade mer kvällstjänst, mer fält, mer fys och allmänt jävulskap än vad trosskompaniet på våningen ovanför hade.
Man lärde sig samma saker, fast när trossarna övade patron ur inomhus i 2 timmar gjorde infanterikompaniet det utomhus i -25 i 4 timmar. När trossarna spelade innebandy sprang infanteristerna milen. När trossarna låg ute i fält i 5 dagar låg infanteristerna ute några dagar till.
Förstår du vart jag vill komma? Beroende på vart du är någonstans kommer grundutbildningen anpassas till det som komma skall för att omställningen inte ska bli så jävla stor, därav kommer GMU på ett jägarförband vara jobbigare än på typ Lv6. Det hoppas jag ni förstår. Det är så, oavsett om ni vill det eller inte.