2012-02-18, 22:03
Medlem
Jag brukar ha svar på det mesta gällande GMU, detta då jag är intresserad, men jag har själv inte genomfört den. Jag är dock preliminärt antagen till GMU 2. Jag har därför en fråga till er som genomfört GMU:

Var det jobbigt fysiskt? Vad var isåfall jobbigt? Hade ni många fyspass, och vilken fys körde ni då? Berätta gärna om er fysiska form innan (hur mkt, och vad tränade ni), det är ju högst individuellt om man tycker att det var jobbigt.

Jag håller på att lägga upp träningen inför potentiellt inryck och vill veta lite vad jag ska lägga krut på.
Senast redigerad av nisseg1 2012-02-18 kl. 22:12.
2012-02-19, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frylex
Hur kommer det sig tro att det är så många som sökt till p7, 90 st på 58 platser men på LG 41 på 40 platser, har p7 lägre krav än LG eller är det bara mer populärare ? Någon som kan tänka sig ha ett bra svar ?

Av de 40 platserna så är 20 inriktade på högvakt och dylikt. Det sa YV till mig iaf =)
2012-02-19, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brevor
Av de 40 platserna så är 20 inriktade på högvakt och dylikt. Det sa YV till mig iaf =)

What he said. Det är olika uppgifter.
2012-02-19, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brevor

Och dom andra 20 ?
2012-02-19, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frylex
Och dom andra 20 ?

Markstrid om jag kommer ihåg rätt Liknande de i Boden och Revingehed
2012-02-20, 12:59
Medlem
"MA 911 Skövde där finns det 16 tjänster till 46 sökande
MA 911 i Halmstad finns det 23 tjänster till 36 sökande"
2012-02-21, 16:49
Medlem
Om man får Syn B, kan man då få en stridande tjänst? Eller gäller syn A?

Har sökt markstrid
2012-02-21, 17:13
Medlem
RevisionistChannels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divison
Om man får Syn B, kan man då få en stridande tjänst? Eller gäller syn A?

Har sökt markstrid

Syn B räcker.
2012-02-21, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Men jag förstår inte poängen med att försöka hitta den tuffaste GMUn. För det första är det helt omöjligt ta reda på då de i princip är lika över hela landet, med mindre, ej betydelsefulla skillnader. Alla befäl har en mycket strikt tidsplan och det lämnas inte mycket över till egna initiativ. Utbildningen är också endast tre månader, och på dessa tre månader ska rekryterna lära sig samma saker. Väljer man på ett ställe att lägga för mycket fokus på en sak så kommer rekryterna missa något annat. Det börjar på allvar efter GMUn och man bör således göra valet efter vilken tjänst man är intresserad av, istället för att stirra sig blind på GMUn. Det kommer aldrig bli någon typ av prestige bland vilka GMU som är tuffast, GMU är en Grundläggande Militär Utbildning, och inget mandomsprov.

Alltså... hur ska jag förklara det...
GMU kommer visst skilja sig beroende på var du gör den, speciellt hur fysiskt och psykiskt påfrestande det är. Innehållet och målbilden är densamma överallt, men vad du gör däremellan och hur du gör det skiljer sig helt enormt.

Det var likadant med GSU som det hette under vpl. Alla skulle lära sig alla grundläggande saker och på pappret var det lika för alla, fast hur det gjordes skiljde sig extremt mycket.

Ett kompani med valfri form infanteri hade mer kvällstjänst, mer fält, mer fys och allmänt jävulskap än vad trosskompaniet på våningen ovanför hade.
Man lärde sig samma saker, fast när trossarna övade patron ur inomhus i 2 timmar gjorde infanterikompaniet det utomhus i -25 i 4 timmar. När trossarna spelade innebandy sprang infanteristerna milen. När trossarna låg ute i fält i 5 dagar låg infanteristerna ute några dagar till.

Förstår du vart jag vill komma? Beroende på vart du är någonstans kommer grundutbildningen anpassas till det som komma skall för att omställningen inte ska bli så jävla stor, därav kommer GMU på ett jägarförband vara jobbigare än på typ Lv6. Det hoppas jag ni förstår. Det är så, oavsett om ni vill det eller inte.
2012-02-21, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nejsajag
Alltså... hur ska jag förklara det...
GMU kommer visst skilja sig beroende på var du gör den, speciellt hur fysiskt och psykiskt påfrestande det är. Innehållet och målbilden är densamma överallt, men vad du gör däremellan och hur du gör det skiljer sig helt enormt.

Det var likadant med GSU som det hette under vpl. Alla skulle lära sig alla grundläggande saker och på pappret var det lika för alla, fast hur det gjordes skiljde sig extremt mycket.

Ett kompani med valfri form infanteri hade mer kvällstjänst, mer fält, mer fys och allmänt jävulskap än vad trosskompaniet på våningen ovanför hade.
Man lärde sig samma saker, fast när trossarna övade patron ur inomhus i 2 timmar gjorde infanterikompaniet det utomhus i -25 i 4 timmar. När trossarna spelade innebandy sprang infanteristerna milen. När trossarna låg ute i fält i 5 dagar låg infanteristerna ute några dagar till.

Förstår du vart jag vill komma? Beroende på vart du är någonstans kommer grundutbildningen anpassas till det som komma skall för att omställningen inte ska bli så jävla stor, därav kommer GMU på ett jägarförband vara jobbigare än på typ Lv6. Det hoppas jag ni förstår. Det är så, oavsett om ni vill det eller inte.
Har du gjort GMU? GMU är nytt och inte detsamma som GSU så det går inte att jämföra. Som jag sagt tidigare och fått bekräftat av personal från FM. GMU är mycket mer strikt tidsplanerat och varje timme är förbestämd.
2012-02-21, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Har du gjort GMU? GMU är nytt och inte detsamma som GSU så det går inte att jämföra. Som jag sagt tidigare och fått bekräftat av personal från FM. GMU är mycket mer strikt tidsplanerat och varje timme är förbestämd.

Nej, jag gjorde lumpen för x antal år sedan. Du vet väl att du lärde dig samma saker under GSUn som du ska lära dig under GMU?

Timmarna på vad du skulle öva på var väl förbestämda och planerade under GSUn också, skillnaden var att om t.ex kompani A och kompani B övade sjukvård, så kunde kompani A få öva ålning i snön eller dyl. 5 timmar efter det medan kompani B slutade.

Hade ett gäng blivande jägare kört exakt likadan GMU som ett gäng halvtjockisar på Lv6 hade de nära på avlidit av omställningen när deras befattningsutbildning väl började. På samma sätt hade ett gäng halvtjockisar på Lv6 inte fixat GMUn om man hade kört på devisen att förbereda alla inför jägartjänst.

Ber om ursäkt för generaliseringen av Lv6, det är bara för att du ska få en klarare bild av vad jag menar.

Jag sitter inte och drar saker ur röven här, om du tror det.
2012-02-21, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nejsajag
Nej, jag gjorde lumpen för x antal år sedan. Du vet väl att du lärde dig samma saker under GSUn som du ska lära dig under GMU?

Timmarna på vad du skulle öva på var väl förbestämda och planerade under GSUn också, skillnaden var att om t.ex kompani A och kompani B övade sjukvård, så kunde kompani A få öva ålning i snön eller dyl. 5 timmar efter det medan kompani B slutade.

Hade ett gäng blivande jägare kört exakt likadan GMU som ett gäng halvtjockisar på Lv6 hade de nära på avlidit av omställningen när deras befattningsutbildning väl började. På samma sätt hade ett gäng halvtjockisar på Lv6 inte fixat GMUn om man hade kört på devisen att förbereda alla inför jägartjänst.

Ber om ursäkt för generaliseringen av Lv6, det är bara för att du ska få en klarare bild av vad jag menar.

Jag sitter inte och drar saker ur röven här, om du tror det.
Det gör du visst eftersom du inte har koll på GMU, utan GSU. Det spelar ingen roll hur man gjorde förr. Sedan är inte GMUn exakt samma som GSUn. Bland annat har man lagt till skyddsvaktsutbildningen. Men om du inte tror mig så hör med traedet här på flashback, han är yrkesinformatör inom FM och kommer klargöra för dig hur det ligger till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in