2012-02-16, 18:47
Medlem
JonathanFreeloaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeroic
Jag har faktiskt inte sett hela reklamen men den var klockren må jag säga!

Det får nog helt enkelt bli så att yrkesvägledaren får hjälpa mig att bestämma. Skyttesoldat är något jag verkligen skulle vilja bli, tyvärr vet jag inte hur mycket min dåliga syn förstör för mig.

Kör på ba!
Hade du varit på någon antagningsprövning förrut? isf vilken tjänstbarhet fick du?
2012-02-16, 19:08
Medlem
RevisionistChannels avatar
fel
2012-02-16, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dantee
Någon som har någon aning vilka krav som ställs på "extra mönstringen" till Röjdyk?

Du lär ju behöva klara av jägartestet iaf.
2012-02-16, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emedlem
Om man blir antagen till gmu, kan man då bara göra gmu-utbildningen och sen inte göra något mer inom försvaret. Alltså ha gmu-utbildningen i sitt bagage?

Skriver på mobilen så svenskan ursäktas.

MVH

Vad ska du med en GMU-utbildning i bagaget?
2012-02-16, 21:07
Medlem
JonathanFreeloaders avatar
Citat:
Om man blir antagen till gmu, kan man då bara göra gmu-utbildningen och sen inte göra något mer inom försvaret. Alltså ha gmu-utbildningen i sitt bagage?

Skriver på mobilen så svenskan ursäktas.

MVH

Frågan har ställts ett antal gånger i denna tråd. Likaså motfrågan: VARFÖR?

Om du söker GMU och faktiskt kommer in men redan då bestämt dig för att hoppa av efter... tycker du det är rätt mot de hundratals som inte kommer in som kanske har lite högre ambitioner än att bara ha något att skryta med eller vad (fan) du ska med GMUn i "bagaget" att göra med?

Sen antar jag att du struntar i vem det faktiskt är som betalar din utbildning?

Men svaret på din fråga är ja. GMUn är precis vad det heter... en grundläggande militärUTBILDNING. Så vitt jag vet så finns det inget företag/skola/etc i Sverige (eller någon annanstans) vad jag vet som erbjuder utbildning och sedan tvingar folk till jobb efter det....
2012-02-16, 22:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanFreeloader
Frågan har ställts ett antal gånger i denna tråd. Likaså motfrågan: VARFÖR?

Om du söker GMU och faktiskt kommer in men redan då bestämt dig för att hoppa av efter... tycker du det är rätt mot de hundratals som inte kommer in som kanske har lite högre ambitioner än att bara ha något att skryta med eller vad (fan) du ska med GMUn i "bagaget" att göra med?

Sen antar jag att du struntar i vem det faktiskt är som betalar din utbildning?

Men svaret på din fråga är ja. GMUn är precis vad det heter... en grundläggande militärUTBILDNING. Så vitt jag vet så finns det inget företag/skola/etc i Sverige (eller någon annanstans) vad jag vet som erbjuder utbildning och sedan tvingar folk till jobb efter det....

Vill ju naturligtvis inte förstöra för andra, men det är ju inte mitt problem att dom andra som inte kommer in är sämre än mig ? Not my problem. Vill göra det för att det antagligen kommer ses som en merit när jag söker till polishögskolan.

MVH
2012-02-16, 22:26
Medlem
Citat:
Vill ju naturligtvis inte förstöra för andra, men det är ju inte mitt problem att dom andra som inte kommer in är sämre än mig ? Not my problem. Vill göra det för att det antagligen kommer ses som en merit när jag söker till polishögskolan.

MVH

Kan någon insatt person intyga att detta stämmer? Jag har verkligen svårt att tro det.
Vad är meriterande från GMU?

"Not my problem", du förstör för FM som helt plötsligt har en person mindre än vad de räknat med. Du förstör för oss skattebetalare som slänger pengar i sjön (rekryteringsmyndigheten (ja YV jag pratade med ogillade det starkt och resterande YF) och säkert inte minst FM är jävligt less på såna som dig), du förstör för personer som verkligen vill in i FM, fortsätta och göra nytta.
2012-02-16, 22:38
Medlem
Citat:

MVH

Det spelar ingen roll. Du tar fortfarande platsen från någon annan som verkligen vill ha den. Dessutom kostar du pengar för FM som redan nu är en organisation i ekonomiskt blåsväder.

Självklart är det inte ditt problem, du handlar ju egoistiskt. Men jag ber dig att iallafall vara ärlig och berätta dina framtidsplaner under intervjun. Annars är du en egoistisk börda som ljugit sig fram för att få göra en tre månaders grundläggande utbildning som knappast är något värd när du ändå söker till PHS. Det är många som söker till PHS med soldatjobb eller värnplikt i bakgrunden där 11 månader är minimum. En tre månaders utbildning gör därför varken till eller från...
2012-02-16, 22:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Det spelar ingen roll. Du tar fortfarande platsen från någon annan som verkligen vill ha den. Dessutom kostar du pengar för FM som redan nu är en organisation i ekonomiskt blåsväder.

Självklart är det inte ditt problem, du handlar ju egoistiskt. Men jag ber dig att iallafall vara ärlig och berätta dina framtidsplaner under intervjun. Annars är du en egoistisk börda som ljugit sig fram för att få göra en tre månaders grundläggande utbildning som knappast är något värd när du ändå söker till PHS. Det är många som söker till PHS med soldatjobb eller värnplikt i bakgrunden där 11 månader är minimum. En tre månaders utbildning gör därför varken till eller från...
Jag har inte riktigt förstått vad som gäller.

"Sök direkt till hemvärnet
Har du mer än 85 dagars fullgjord militär grundutbildning kan du ansöka direkt till hemvärnet. Det är enkelt, leta bara upp ditt närmaste hemvärnsförband (nytt fönster) och kontakta det."

Där behöver man ingen utbildning utöver GMU? Det är något sådant jag tänkt mig, förklara ?
2012-02-16, 22:59
Medlem
Citat:
Jag har inte riktigt förstått vad som gäller.

"Sök direkt till hemvärnet
Har du mer än 85 dagars fullgjord militär grundutbildning kan du ansöka direkt till hemvärnet. Det är enkelt, leta bara upp ditt närmaste hemvärnsförband (nytt fönster) och kontakta det."

Där behöver man ingen utbildning utöver GMU? Det är något sådant jag tänkt mig, förklara ?

Hemvärnet är perfekt för dig som inte vill ta anställning inom FM. Du gör GMUn hos en hemvärnsgrupp nära dig. GMUn är liknande är över hela landet så var inte orolig att du inte får en komplett utbildning. Därefter går du med i hemvärnsgruppen. Varje år är det några övningsdagar, det brukar vara upp till 8 tror jag (jag har inte full koll på hemvärnet). Under dessa får du ersättning/lön. I hemvärnet kan du medverka trots andra jobb eller utbildningar som i ditt fall PHS eller polis. För att gå med i hemvärnet krävs endast GMU.

GMU samt aktiv medverkan i hemvärnet gissar jag på är en mycket bättre merit att ha på sitt CV än en ensam GMU-utbildning.
2012-02-16, 23:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Hemvärnet är perfekt för dig som inte vill ta anställning inom FM. Du gör GMUn hos en hemvärnsgrupp nära dig. GMUn är liknande är över hela landet så var inte orolig att du inte får en komplett utbildning. Därefter går du med i hemvärnsgruppen. Varje år är det några övningsdagar, det brukar vara upp till 8 tror jag (jag har inte full koll på hemvärnet). Under dessa får du ersättning/lön. I hemvärnet kan du medverka trots andra jobb eller utbildningar som i ditt fall PHS eller polis. För att gå med i hemvärnet krävs endast GMU.

GMU samt aktiv medverkan i hemvärnet gissar jag på är en mycket bättre merit att ha på sitt CV än en ensam GMU-utbildning.
Okej tack för svaret ! Det var något sådant jag hade tänkt mig innan jag fick hela flashback mobben emot mig. Hur är det nu för jag fick papprena från gmu hem i brevlådan idag och har svarat på alla frågor där ? Hur ska jag gå tillväga nu ? Kontakta hemvärnet nära mig ?
2012-02-16, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanFreeloader
Kör på ba!
Hade du varit på någon antagningsprövning förrut? isf vilken tjänstbarhet fick du?

Nej, jag blev däremot uttagen till antagningsprövningarna för GMU 1 2012. Tyvärr gick jag inte på prövningarna eftersom jag var väldigt otränad och jag gärna vill visa den bästa sidan av mig hos psykologen. Det anser jag att jag gör enklast med ett självförtroende där jag gör bra ifrån mig på alla fysiska tester.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in