2012-01-10, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warmupp
Om jag nu inte kommer in som jägare vilka tjänster finns det som är snarlika? Mycket fältdygn och små effektiva grupper?

Spaning och luftburen skytte. Kanske amfibieskytte? Flygbassäk?
2012-01-10, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Spaning och luftburen skytte. Kanske amfibieskytte? Flygbassäk?
Tackar! Flygbassäk räknas väl som jägare? Måste man göra SANS?
2012-01-10, 14:40
Medlem
Citat:
Tackar! Flygbassäk räknas väl som jägare? Måste man göra SANS?

Nej, det är flygbasjägarna som räknas som jägare, inte flygbassäk. Bara för att det är jägarstatus på antagningsprövningen (att man behöver göra jägartest) eller att man behöver göra SANS innebär det inte att det i själva verket är en jägarutbildning. De jägare som finns idag är fallskärmsjägarna, kustjägarna, AJB och flygbasjägarna. Luftburen skytte på K3 hävdar vissa är en jägarutbildning, likadant med MP/Säk på livgardet. Det går väl att diskutera, men de fyra jag nämnde är väl de enda renodlade jägarna FM har kvar.
2012-01-10, 15:01
Medlem
Citat:
Nej, det är flygbasjägarna som räknas som jägare, inte flygbassäk. Bara för att det är jägarstatus på antagningsprövningen (att man behöver göra jägartest) eller att man behöver göra SANS innebär det inte att det i själva verket är en jägarutbildning. De jägare som finns idag är fallskärmsjägarna, kustjägarna, AJB och flygbasjägarna. Luftburen skytte på K3 hävdar vissa är en jägarutbildning, likadant med MP/Säk på livgardet. Det går väl att diskutera, men de fyra jag nämnde är väl de enda renodlade jägarna FM har kvar.

Okej! Skyttesoldat på amf är det nått ä hänga i julgranen om man vill ha mycket fältdygn? Gillar dock skogen mer än vatten så amf kanske inte är så smart!

Någon som orkar göra en top 5 lista över de tjänster som har flest fältdygn?
2012-01-10, 16:09
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Har drömt om att göra militärtjänst sen jag var 4 år, 19 nu ^^. Jägartjänsten har jag också drömt om ett bra tag. Är dock lite besviken att jag inte hinner rycka in i år utan måste vänta till GMU 2 då AJB anställer...

Om jag nu inte kommer in som jägare vilka tjänster finns det som är snarlika? Mycket fältdygn och små effektiva grupper?
Har också funderat på ingengörsregementet, men verkar som att man bara sitter i fordon då, rätta mig om jag har fel?
I know the feeling

Jag är säker på att det finns ett par-tre andra befattningar som har PSG90 som standard om du nu absolut vill bli prickskytt, det är inte bara jägare/fjs som kan leda till detta såvitt jag vet..
Brukar inte span, säk och nisseg1 säger amfibie använda detta flitigt?
Tyvärr inte så insatt
2012-01-10, 16:51
Medlem
XleonZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaninvalp
den 30e januari ska du vara mellan 8-10 på lss uppsala, du ser väl vart du ska när du kommer till regementet och kan väll bara fråga någon där så får man hjälp. Mer står det inte, men du får ju kolla med bussar från tågstationen och så så du kommer i tid. Jag ska också dit men måste åka upp dagen innan.
står på papperna att man ska ringa dit om det är frågor !

Tacka tackar!
Jag har ju tappat bort mina papper så ja vet inte hur jag ska få tag på dem o fråga...
Kan inte du kolla dina papper o skriva in deras mail lr telenr?
2012-01-10, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
I know the feeling

Jag är säker på att det finns ett par-tre andra befattningar som har PSG90 som standard om du nu absolut vill bli prickskytt, det är inte bara jägare/fjs som kan leda till detta såvitt jag vet..
Brukar inte span, säk och nisseg1 säger amfibie använda detta flitigt?
Tyvärr inte så insatt

Spaning och säk har PSG90 vad jag vet. Om de får prickskytte- eller skarpskytteutbildning vet jag inte, men jag skulle gissa på skarpskytte. Amfibie antog jag bara rör sig i mindre, smidigare grupper med möjligen fler fältdygn än andra mekaniserade skytteförband. Om de har PSG90 vet jag inte.
2012-01-10, 17:57
Medlem
Citat:
Spaning och säk har PSG90 vad jag vet. Om de får prickskytte- eller skarpskytteutbildning vet jag inte, men jag skulle gissa på skarpskytte. Amfibie antog jag bara rör sig i mindre, smidigare grupper med möjligen fler fältdygn än andra mekaniserade skytteförband. Om de har PSG90 vet jag inte.

De flesta säkförbanden har tyvärr skrotat PSG90... vi skulle haft skarpskyttar men det satte höjdarna stopp för. vi hade redan beställt bössorna och utbildat en instruktör på kompaniet. jävligt synd!
2012-01-10, 19:53
Medlem
Hejsan

Dum fråga, men vad finns det för befattningar som är relativt "ofarliga?" Skulle inte ha nåt emot att göra utlandstjänst men tycker inte att det är värt att bli ihjälskjuten eller få benen bortsprängda. Så det jag undrar är, finns det något man kan göra i utlandet och ändå vara relativt "safe"?
2012-01-10, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HorselessHeadman
Hejsan

Dum fråga, men vad finns det för befattningar som är relativt "ofarliga?" Skulle inte ha nåt emot att göra utlandstjänst men tycker inte att det är värt att bli ihjälskjuten eller få benen bortsprängda. Så det jag undrar är, finns det något man kan göra i utlandet och ändå vara relativt "safe"?

Detta har ju inte riktigt med GMU att göra.
2012-01-10, 20:35
Medlem
Citat:
Detta har ju inte riktigt med GMU att göra.
Jo det har det, i och med att man söker GMU mot en befattning måste man ju veta vad man ska söka till.
2012-01-10, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HorselessHeadman
Jo det har det, i och med att man söker GMU mot en befattning måste man ju veta vad man ska söka till.

Visst, men du ville veta vilken typ av utlandstjänst som det är lägst risk vid. Det har ju ingenting med grundutbildningen att göra. Du kan inte ansöka till utlandstjänst i och med att du söker till GMU. Ställ din frågga i tråden "Yrkesinformatör FM till er tjänst", där har du också chans att få ett bättre svar av en anställd inom FM.

Problemet är att det blir så många frågor som inte direkt har med GMU att göra att det blir svårt att hitta något man söker efter. Det är ju ändå närmare 700 sidor.

Edit: Tror att jag missuppfattat... trodde du ville veta vart det är ofarligast att göra utlandstjänst. Svar på din fråga: Med det jag vet, försök med en logistik- eller ledningstjänst. De har inte strid som huvuduppgift.
Senast redigerad av nisseg1 2012-01-10 kl. 20:57.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in