2011-01-13, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimekylg
Röker inte själv men hoppas någon av dom som ska till eksjö med mig gör det så man får smaka ibland

EDIT: lät lite fel när jag säger att jag inte röker men vill smaka men ni förstår vad jag menar ;O)

Någon som har koll på om man kan ha med sig snus/cigg när man är i fält?
2011-01-13, 15:44
Medlem
Xyrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejka
jadå, men du kan inte röka och snusa hur du vill. tex röka kan du inte göra under övning eller sätta in en ny snus.
2011-01-13, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 567
Måsta man inte har fullt fungerande färgseende för att söka till Jägare?
Nej det är inget krav.
Citat:
Ursprungligen postat av Jaur
På tal om färgseende; vet du eller någon annan förresten vilka preliminära inriktningar som kräver fullgott färgseende?
Ingen aning, satsade på att bli jägare och brydde mig inte om kraven på resten.
Citat:
Ursprungligen postat av thund
förvånad att jägare inte kräver fullt färgseende.

kan tänka mig att tekniker tjänster och liknande kräver sådant.
Kan verka konstigt första gången man tänker på det men tänker man lite till är det logiskt. Dålig syn och dåligt färgseende är två olika saker, jag blandar inte ihop stenar och människor direkt. Tekniker osv. kan jag också tänka mig kräver det.
2011-01-13, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejka

Vore väldigt konstigt om man inte kunde!!!

Edit: jag kommer då ha med mig snurre!
2011-01-13, 16:49
Medlem
mackz0rs avatar
Ni som har mönstrat GMU1 och GMU2 nu av olika anledningar. Vilka tester fick ni göra om och fick man välja själv om man ville eller inte ville göra om en del av testerna?

Jag fick sagt till mig att det bara är hörseltestet och samtal med psykologen som är obligatoriska att göra igen men har även hört annat, är ganska otydligt.
2011-01-13, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xyrios
jadå, men du kan inte röka och snusa hur du vill. tex röka kan du inte göra under övning eller sätta in en ny snus.

Det beror på var befälen sätter nivån. Vi har t.ex ljud/ljusdisciplin så fort mörkret börjar krypa in då vi ligger i krigsförläggning. Dvs vi skulle kunna ha ljusdisciplin från 15:00 om våra befäl anser att det behövs.

Snusa får du göra ungefär hur du vill eftersom det varken syns eller hörs (om man inte är en av de som spottar överallt) så om ni har en stridsövning och en stridspaus uppstår och du har tid över efter att du fipplat med det du behöver fippla med så kan du slänga in en ny snus om du känner att det är nödvändigt.

Däremot är rökning ett jävligt stort no-no under marsch oavsett vilken tid på dygnet, iallaf på min pluton.

Edit: Kommer ni ha någon form av överlevnadsutbildning så får ni bara ha med er det som befälen har sagt, och de visiterar er. Noggrant, mycket noggrant. Har ni otur så väver de ihop en fältvecka med överlevnadsutbildningen så då kan det lätt bli 10 dagar utan tobak.
Senast redigerad av wronkan 2011-01-13 kl. 16:53.
2011-01-13, 17:16
Medlem
Nauthizs avatar
Imorgon smäller det, vilka ska mönstra i Kristianstad imorgon?
2011-01-13, 19:00
Medlem
Nauthizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-technub
Vill bli jägare så så småningom så jag drog tillbaka min ansökan när jag inte kom in på det pga tjänstbarhet B. Söker nu GMU2 istället med intyg som friskförklarar mig och hoppas på att komma in på AJB.

Alright då får man se till att friskna till och tina upp träningscykeln som står under en hög med snö....

Det är väl inte så jävla viktigt när det bara är GMU?
2011-01-13, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nauthiz
Det är väl inte så jävla viktigt när det bara är GMU?

Jag känner att jag vill göra GMU där jag senare kan tänka mig att söka anställning. När det inte blev så på mönstringen för GMU1 så drog jag tillbaka ansökan och ska söka GMU2 istället. Är ingen stress för mig att komma in i det militära för jag har ett helt ok jobb just nu och kan då gott vänta ett par månader till och komma in på nått jag gillar GMU2.
2011-01-13, 19:53
Medlem
Skulle vara nice ifall dom som mönstrar kunde uppdatera om hur det ser ut hos dom olika tjänsterna.
2011-01-13, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgtpepper1
Jag måste bara fråga; Är det någon annan än jag som röker?

har hört att det är total förbud på rökning i Karlskrona.
2011-01-13, 20:12
Medlem
Jaurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-technub
Jag känner att jag vill göra GMU där jag senare kan tänka mig att söka anställning. När det inte blev så på mönstringen för GMU1 så drog jag tillbaka ansökan och ska söka GMU2 istället. Är ingen stress för mig att komma in i det militära för jag har ett helt ok jobb just nu och kan då gott vänta ett par månader till och komma in på nått jag gillar GMU2.

Citat från Blådragoner.se:
"Du med en efter hand genomförd GMU omgång 1 eller pågående GMU omgång 2 på annat förband men som därefter ansöker om att tjänstgöra vid jägarbataljonen, och även Dig som har genomfört GSU hemvärn tidigare, kallas till Arvidsjaur för att genomföra dessa prov och tester vid just detta tillfälle i juli nu i sommar. Dem som genomför GMU vid Arméns jägarbataljon har dock företräde till en tjänst om resultaten är likvärdiga med övriga som inte genomfört utbildningen vid jägarbataljonen."

Kan nog varit ett väl planerat val att vänta till omgång 2, åtminstone om det blir väldigt högt tryck .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in