2011-12-03, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilleskutt88
Jag tror att det har och gör med att dom försöker få dig till den utbildningen du är bäst lämpad för och inte dit du helst vill.

så var det inte i mitt fall, han sa uttryckligen att man egentligen borde vara soldat ett par år innan man söker SOU och tyckte att jag skulle valt AMF1 som första hands val, då frågade jag ju såklart att om jag inte kom in där hur skulle mina chanser vara på mitt andrahandsval...
2011-12-03, 00:31
Medlem
Murray.The.Skulls avatar
Hur höga är kraven på att komma in som AMF1 i snitt? Sen tror ni att dem kommer utbilda under period 4-5 med tanke på att dem utbildar under period 1? Tack för svar.
2011-12-03, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskjude
Enligt min YV så var det förbandet som anställer, men jag har svårt att tro det. Varför undrar?

Varför har du svårt att tro det? Ringer och frågar RM på måndag istället. Undrar för att om RM bara skulle ta de som har högst medelvärde är det inte säkert att det är de som är bäst lämpade eller de som förbandet helst vill ha. Förbandet kanske tar hänsyn till andra saker som ifall man är intresserad av att fortsätta arbeta i firman efter GMU. Dessutom sker ju aktiv kvotering men jag har inte hört något om några exakta siffor på det eller att det är något RM fått från förbanden, kanske sätter förbandet upp egna mål och agerar utifrån dem om de nu väljer själva vilka som kommer. Men jag spekulerar bara, har ingen aning.
2011-12-03, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcken
Är det någon som vet vem det är som bestämmer vilka som får gå GMU efter att man blivit preliminärt intagen? Alltså är det RM eller är det det utbildande förbandet som väljer bland de preliminärt intagna?

RM nominerar ett antal personer som FM får välja bland. Det kan säker vara så att de nominerade är prel. antagna. Vet ej om förbanden får välja?
2011-12-03, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murray.The.Skull
Hur höga är kraven på att komma in som AMF1 i snitt? Sen tror ni att dem kommer utbilda under period 4-5 med tanke på att dem utbildar under period 1? Tack för svar.

Det behöver nödvändigtvis inte vara snittet som avgör, men det lär starta på 7 och upp mot 8+
2011-12-03, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunknapkr
Det behöver nödvändigtvis inte vara snittet som avgör, men det lär starta på 7 och upp mot 8+

alltså att säga ett snitt är jävligt svårt då det inte bara är testerna som styr om du blir antagen eller ej.. t.ex kan det vara övriga meriter, tidigare anställningar och en hel drös me olika orsaker

som handläggaren sa så sätter sig FM ner med personal från varje förband och väljer ut de de vill ha. testerna är bara för att veta vilka dom ska börja titta på kort sagt...

jag har dykarcertifikat, skärmflygcertifikat, paramotorcertifikat, 3 körkort, jägarexamen, osv osv osv... sådant sa min handläggare väger tungt för då ser personalen att man är aktiv och drivande, det är i många fall mer värt än att ha en 8a i styrka istället för en 7a... vilket pucko som helst kan bygga muskler lixxom

nu sökte jag inte amf men antar det är samma i flesta befattningarna.
2011-12-03, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunknapkr
RM nominerar ett antal personer som FM får välja bland. Det kan säker vara så att de nominerade är prel. antagna. Vet ej om förbanden får välja?

Den där metoden låter väldigt sannolik och mest sober att köra på.

Så jag som är andra reserv är både prel. antagen, nominerad och vald av förband/fm?
2011-12-03, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskjude
Den där metoden låter väldigt sannolik och mest sober att köra på.

Så jag som är andra reserv är både prel. antagen, nominerad och vald av förband/fm?

Skulle gissa på något mellanting, dock inte preliminärt antagen
2011-12-03, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-Nilsson
alltså att säga ett snitt är jävligt svårt då det inte bara är testerna som styr om du blir antagen eller ej.. t.ex kan det vara övriga meriter, tidigare anställningar och en hel drös me olika orsaker

som handläggaren sa så sätter sig FM ner med personal från varje förband och väljer ut de de vill ha. testerna är bara för att veta vilka dom ska börja titta på kort sagt...

jag har dykarcertifikat, skärmflygcertifikat, paramotorcertifikat, 3 körkort, jägarexamen, osv osv osv... sådant sa min handläggare väger tungt för då ser personalen att man är aktiv och drivande, det är i många fall mer värt än att ha en 8a i styrka istället för en 7a... vilket pucko som helst kan bygga muskler lixxom

nu sökte jag inte amf men antar det är samma i flesta befattningarna.

Snittet säger egentligen inte mycket, men det går inte att gå igenom 800 personers civila meriter och tidigare anställningar mm. När det är gjort så måste det ändå vägas och jämföras och översättas i ett nytt poängsystem likt det som redan finns. Arbetslivserfarenhet, civila meriter och allt annat får man pluspoäng för hos psykologen.

Vilket ''pucko'' som helst kan bygga muskler, men det är fel tidpunkt att bygga muskler under utbildningen, 1 av 5 hoppar av utbildningen och då främst pga skador.
2011-12-03, 13:08
Medlem
keeperss avatar
Vart har du läst att 1 av 5 hoppar av utbildningen pga skador?

Jag har vänner som genomfört GMUn och den är inte fysiskt jobbig om man är vältränad, (vilket jag tror de flesta som sökt GMU är)
2011-12-03, 13:12
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keepers

Jag har vänner som genomfört GMUn och den är inte fysiskt jobbig om man är vältränad, (vilket jag tror de flesta som sökt GMU är)

Det varierar stort mellan 10-25% hur många som hoppar av GMU. FM har sagt att det oftast beror på skador av olika slag.
2011-12-03, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keepers

Vältränade och vältränade. Det fanns vissa som såg ut att inte ha rört på sig på år. De flesta av dessa åkte ut ganska omgående också. Beror väl på befattning och förband man söker. Vi hade många avhopp där folk helt enkelt inte pallade rent mentalt av olika anledningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in