2012-04-13, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gangster.
Spets (?)

Åter till frågan: Kan Man Emot Sin Vilja Bli Utskickad Till Krigshärjande Länder Som Del Av Fredsbevarande Styrka när man genomfört KMU?

KMU är förberedande studier för SOU/OP skrev jag.

Varför skulle FM välja att skicka en individ som inte är färdigutbildad till ett krigshärjat land?

Du kan alltid vägra att åka utomlands, men då torskar du jobbet. Utbildar du dig klart till pilot och inte fullföljer åren efter utbildning så kan du räkna med en sjysst återbetalningsplan på x antal miljoner kronor.

Att söka till FM idag är inget jävla tidsfördriv som folk verkar tro, du har skyldigheter om du vill bibehålla jobbet... och vare sig du vill fortsätta eller inte efter GMU så blir du som sagt krigsplacerad utifall krig skulle utbryta (ser inte så ut idag men om ett antal år kanske det är andra bullar) och då går det inte att vägra och tro att man bara blir av med ett gig.
2012-04-14, 18:47
Medlem
Gangster.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
KMU är förberedande studier för SOU/OP skrev jag.

Varför skulle FM välja att skicka en individ som inte är färdigutbildad till ett krigshärjat land?

Du kan alltid vägra att åka utomlands, men då torskar du jobbet. Utbildar du dig klart till pilot och inte fullföljer åren efter utbildning så kan du räkna med en sjysst återbetalningsplan på x antal miljoner kronor.

Att söka till FM idag är inget jävla tidsfördriv som folk verkar tro, du har skyldigheter om du vill bibehålla jobbet... och vare sig du vill fortsätta eller inte efter GMU så blir du som sagt krigsplacerad utifall krig skulle utbryta (ser inte så ut idag men om ett antal år kanske det är andra bullar) och då går det inte att vägra och tro att man bara blir av med ett gig.

Jag förstår absolut vad du menar med att man förlora jobbet, för yrket går ju ut på krigföring. Men om jag gör GMU + KMU och inte platsar på stridspilotplatsen (vad faller man tillbaka till då?!), hur utspelar sig situationen i det läget? Kan FM, under dessa omständigheter, med koppel runt min hals tvinga ut mig som utbildad soldat för att agera fredsbevararare i t.ex. Israel-Palestinakonflikten, emot min vilja?

On topic: Angående återbetalningsplanen, har läst att civilpiloter lägger ut pengar för sin utbildning, dvs att den kostar att genomföra. Gäller det alltså också stridspiloter i FM?
Senast redigerad av Gangster. 2012-04-14 kl. 18:50.
2012-04-14, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gangster.
Jag förstår absolut vad du menar med att man förlora jobbet, för yrket går ju ut på krigföring. Men om jag gör GMU + KMU och inte platsar på stridspilotplatsen (vad faller man tillbaka till då?!), hur utspelar sig situationen i det läget? Kan FM, under dessa omständigheter, med koppel runt min hals tvinga ut mig som utbildad soldat för att agera fredsbevararare i t.ex. Israel-Palestinakonflikten, emot min vilja?

On topic: Angående återbetalningsplanen, har läst att civilpiloter lägger ut pengar för sin utbildning, dvs att den kostar att genomföra. Gäller det alltså också stridspiloter i FM?

Nej pilotutbildningen är gratis, dvs. om du fullföljer åren du skriver kontrakt på efter avslutad utbildning. Annars får du betala tillbaks ett ganska saftigt belopp.

Du är inte utbildad soldat efter KMU, har du ens läst mina senaste inlägg?

Ring till RM och FM själv och få riktiga och raka svar istället.
2012-04-15, 23:51
Medlem
Bohrs avatar
Slänger in en snabb fråga eller två här.
1. När man ansöker till GMU kan FM under någon gång få tillgång till ens läkarjournaler, där det står om man t. ex. använt droger?
2. Kan dom neka en att få göra GMU om den personen som söker är med i t. ex. RKU?
2012-04-16, 20:09
Medlem
LuckyCamels avatar
Är det någon här som har fått svar på omgång 4/5? Jag vet att datumet är tjugonde, men några bekanta till mig hade tydligen redan fått svar..
2012-04-16, 20:12
Medlem
Bubbaflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuckyCamel
Är det någon här som har fått svar på omgång 4/5? Jag vet att datumet är tjugonde, men några bekanta till mig hade tydligen redan fått svar..

När jag pratade med en herre på rekryteringsmyndigheten över telefon sa han att den tjugonde skickas svar ut, konstigt om dina vänner redan fått brev :O
2012-04-16, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbaflex
När jag pratade med en herre på rekryteringsmyndigheten över telefon sa han att den tjugonde skickas svar ut, konstigt om dina vänner redan fått brev :O

Vissa har lyckats få svar när de ringt upp RM själva.
2012-04-16, 22:19
Medlem
Bubbaflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Vissa har lyckats få svar när de ringt upp RM själva.

Tackar ska prova ringa dom
2012-04-17, 01:52
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuckyCamel

Jag har, antar att de skickar ut till de som inte får antagningspröva först.
2012-04-18, 01:59
Medlem
LuckyCamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revole
Jag har, antar att de skickar ut till de som inte får antagningspröva först.

Aa förmodligen, jag hörde med dem, och ingen hade fått några goda nyheter
2012-04-18, 12:19
Medlem
Tja, Jag tänkte söka mig till GMU i vår. Vill bli "fjälljägare". Vad bör man ha för grundfysik när man söker in till GMU och sen vidare till SANS.

Springer väldigt kuperad mil på 51 min.
12 på be-ep
230 mark
140 bänk
180 benböj
gjorde isokai å fick 14xx i medel på två lyft för ett år sedan
väger 112kg
198cm lång
rätt stel i kroppen..

Vad bör jag förbättra och vart bör mitt fokus ligga när jag tränar?

Skulle också vilja göra Fallskärmsjägarutbildningen (vad jag förstått är det en utbildning?)
Har även som mål att bli operatör i SOG
2012-04-18, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warmupp
Tja, Jag tänkte söka mig till GMU i vår. Vill bli "fjälljägare". Vad bör man ha för grundfysik när man söker in till GMU och sen vidare till SANS.

Springer väldigt kuperad mil på 51 min.
12 på be-ep
230 mark
140 bänk
180 benböj
gjorde isokai å fick 14xx i medel på två lyft för ett år sedan
väger 112kg
198cm lång
rätt stel i kroppen..

Vad bör jag förbättra och vart bör mitt fokus ligga när jag tränar?

Skulle också vilja göra Fallskärmsjägarutbildningen (vad jag förstått är det en utbildning?)
Har även som mål att bli operatör i SOG

Med din vikt skulle jag cykla som en idiot inför maxtestet, allt annat verkar ju bra fysiskt sett. Du ska ju klara av I-provet och få minst en 7:a hos psykologen.

FSJ-utbildningen drar igång då de har behov av soldater och den utbildningen kan man söka till först när man har jobbat 1 år inom FM och när de har behov av soldater som sagt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in