2012-02-16, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emedlem
Okej tack för svaret ! Det var något sådant jag hade tänkt mig innan jag fick hela flashback mobben emot mig. Hur är det nu för jag fick papprena från gmu hem i brevlådan idag och har svarat på alla frågor där ? Hur ska jag gå tillväga nu ? Kontakta hemvärnet nära mig ?

Har du alltså gjort det första rekryttestet? Isåfall väntar du på kallelse till antagningsprövning och där får du välja befattning. På denna länk: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/Forband-som-anstaller-efter-omgang-45---2012/ kan du se att det finns många hemvärnsplatser att söka utbildning på kommande omgång. Väl på antagningsprövningen kommer du att få prata med en yrkesvägledare, där säger du vad du är intresserad av och ni kommer tillsammans fram till en plats som passar dina önskemål. Efter det väntar GMU och efter godkänd GMU kommer du att placeras i den hemvärnsgrupp där du gjort GMUn, efter ditt medgivande.
2012-02-16, 23:14
Medlem
Citat:
Okej tack för svaret ! Det var något sådant jag hade tänkt mig innan jag fick hela flashback mobben emot mig. Hur är det nu för jag fick papprena från gmu hem i brevlådan idag och har svarat på alla frågor där ? Hur ska jag gå tillväga nu ? Kontakta hemvärnet nära mig ?

Du kunde kanske ha formulerat dig en aningen annorlunda

Du kan svara att det är mot HV du är intresserad av att fortsätta på webben, men det är ingen katastrof annars. Du kommer att få sätta dig ner med en YV väl på antagningsprövningen och förklara vart ditt intresse ligger.
2012-02-16, 23:14
Medlem
Citat:

Om du blir uttagen till antagningsprövningarna så hjälper din yrkesvägledare dig med den saken. Det är där du väljer och får rekommendationer på vilken GMU du ska ta. Så du behöver inte göra mer än att vänta på ett svar från FM om huruvida du blivit uttagen eller ej.

Edit. Fan vad alla är snabba.
2012-02-16, 23:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Har du alltså gjort det första rekryttestet? Isåfall väntar du på kallelse till antagningsprövning och där får du välja befattning. På denna länk: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/Forband-som-anstaller-efter-omgang-45---2012/ kan du se att det finns många hemvärnsplatser att söka utbildning på kommande omgång. Väl på antagningsprövningen kommer du att få prata med en yrkesvägledare, där säger du vad du är intresserad av och ni kommer tillsammans fram till en plats som passar dina önskemål. Efter det väntar GMU och efter godkänd GMU kommer du att placeras i den hemvärnsgrupp där du gjort GMUn, efter ditt medgivande.
Okej och efter gmu behöver jag bara inställa mig 8 dagar om året ? Tack för svaret !

Edit: Ja jag har gjort första rekryttestet
MVH
2012-02-16, 23:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Du kunde kanske ha formulerat dig en aningen annorlunda

Du kan svara att det är mot HV du är intresserad av att fortsätta på webben, men det är ingen katastrof annars. Du kommer att få sätta dig ner med en YV väl på antagningsprövningen och förklara vart ditt intresse ligger.
Förlåt

Edit: Okej jag förstår för det tror jag att jag inte svarade på webben! Tack för svaret !

MVH
Senast redigerad av emedlem 2012-02-16 kl. 23:25.
2012-02-17, 00:38
Medlem
Awa92s avatar
Citat:
Om man blir antagen till gmu, kan man då bara göra gmu-utbildningen och sen inte göra något mer inom försvaret. Alltså ha gmu-utbildningen i sitt bagage?

Skriver på mobilen så svenskan ursäktas.

MVH

När jag gjorde GMU så var det ett antal (under 10%) av mina kamrater som valde att inte fortsätta.
2012-02-17, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awa92
När jag gjorde GMU så var det ett antal (under 10%) av mina kamrater som valde att inte fortsätta.
Dessa kanske fann att FM inte var något för dem, men att gå in med inställningen att man inte vill jobba där är fel, det tycker jag iaf. Sedan att det förekommer är väl en självklarhet, men man gör ingen annan än sig själv en tjänst.
2012-02-17, 01:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Awa92
Okej ! Är sugen på att göra gmu inrikning hemvärnet. Så då fortsätter man ju på sett och vis efter gmu. Tack för svaret !

MVH
2012-02-17, 02:37
Avslutad
Citat:
En fråga till, du verkar ha koll på läget ! Har du någon aning om det är enklare att komma in på hemvärnets GMU än det övriga. Känns som om hemvärnet har ett rykte om sig att vara slöa ?
2012-02-17, 02:54
Medlem
Citat:
En fråga till, du verkar ha koll på läget ! Har du någon aning om det är enklare att komma in på hemvärnets GMU än det övriga. Känns som om hemvärnet har ett rykte om sig att vara slöa ?

Det är ofta färre sökande till GMU hemvärnet då det inte automatiskt leder vidare till ett heltidsjobb som soldat - vilket de flesta är ute efter.

Det du säger är väl inget rykte, snarare en fördom folk verkar ha. GMU är minituiöst planerat och allt görs efter en strikt tidsplan och GMU ska därför vara samma över hela landet, det finns alltså ingen GMU som ska vara tuffare än den andra även om det i praktiken kan hända, men att sträva efter vilken GMU som är bäst, tuffast osv. är slöseri med tid då ingen kan ge dig det svaret. Även om du gör GMU med inriktning mot hemvärnet så kommer du att lära dig det som FM anser att du behöver. GMU mot hemvärnet ger dig som övriga GMU behörighet att söka GSS/K och GSS/T (hel- och deltidsanställning) som soldat efter genomförd utbildning om du ändrar dig.
2012-02-17, 03:02
Avslutad
Citat:
Det är ofta färre sökande till GMU hemvärnet då det inte automatiskt leder vidare till ett heltidsjobb som soldat - vilket de flesta är ute efter.

Det du säger är väl inget rykte, snarare en fördom folk verkar ha. GMU är minituiöst planerat och allt görs efter en strikt tidsplan och GMU ska därför vara samma över hela landet, det finns alltså ingen GMU som ska vara tuffare än den andra även om det i praktiken kan hända, men att sträva efter vilken GMU som är bäst, tuffast osv. är slöseri med tid då ingen kan ge dig det svaret. Även om du gör GMU med inriktning mot hemvärnet så kommer du att lära dig det som FM anser att du behöver. GMU mot hemvärnet ger dig som övriga GMU behörighet att söka GSS/K och GSS/T (hel- och deltidsanställning) som soldat efter genomförd utbildning om du ändrar dig.
Okej men varför söker inte fler till GMU inriktning hemvärnet när det är mindre sökande där? Du säger att "Det är ofta färre sökande till GMU hemvärnet då det inte automatiskt leder vidare till ett heltidsjobb som soldat - vilket de flesta är ute efter. " Hur går det ihop med att det är samma utbildning på alla gmu-utbildningar? Tack för svaret !

Edit: Då borde ju gmu inriktning hemvärnet också automatiskt leda vidare till heltids jobb inom försvaret, för alla GMU-utbildningar är exakt samma över hela landet ?

MVH
Senast redigerad av emedlem 2012-02-17 kl. 03:04.
2012-02-17, 04:36
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Okej men varför söker inte fler till GMU inriktning hemvärnet när det är mindre sökande där? Du säger att "Det är ofta färre sökande till GMU hemvärnet då det inte automatiskt leder vidare till ett heltidsjobb som soldat - vilket de flesta är ute efter. " Hur går det ihop med att det är samma utbildning på alla gmu-utbildningar? Tack för svaret !

Edit: Då borde ju gmu inriktning hemvärnet också automatiskt leda vidare till heltids jobb inom försvaret, för alla GMU-utbildningar är exakt samma över hela landet ?

MVH

Nej, för när man söker GMU så gör man det ju via en preliminär anställning. Alltså, om du söker till GMU och kryssar i att du vill till K3 så kommer din GMU att vara precis likadan som alla andras, men om du klarar din GMU med godkända betyg så får du din anställning på K3 där du sedan fortsätter med utbildningar inom det område du har. Så att söka GMU genom hemvärnet gör att du preliminärt har en anställning i hemvärnet. Själva GMU är densamma som för en person som gör GMU på K3, P7 eller F21 men efter GMU (med godkända resultat) kommer du att bli anställd på den befattning du sökt. Det är så jag förstått det. Så återigen, söker du via hemvärnet så kommer din GMU att vara lika alla andras, svar ja. Men efter GMU så kommer du att ha en plats i hemvärnet istället för på tex K3, P7 eller F21. Fattar du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in