2012-01-03, 06:59
Medlem
Irmschers avatar
Vilka tjänster finns det inom FV? Helst på LSS
2012-01-03, 07:08
Medlem
En kompis sa något om att det blev svårare hur hårdare man drar på styrketestet, förstår inte exakt hur han menar så hur är det man ska dra för bäst resultat? Sedan undrar jag om man har ett under eller övergrepp när man gör testet?

Vilken rpm måste man hålla på konditionstestet?
2012-01-03, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
En kompis sa något om att det blev svårare hur hårdare man drar på styrketestet, förstår inte exakt hur han menar så hur är det man ska dra för bäst resultat? Sedan undrar jag om man har ett under eller övergrepp när man gör testet?

Vilken rpm måste man hålla på konditionstestet?

Jag har själv inte riktigt förstått exakt hur mekaniken funkar i den där apparaten men tänk inte på det när du väl står där. I början av datortestet som alla gör så kommer det visas ett exempel på hur man ska lyfta stången, och teknik är riktigt viktigt för att få bra resultat. Om jag minns rätt sa min sjuksköterska att det var snabbhet det baserades på, hur snabbt jag drog upp stången till hakan.

Men allt sånt där är bara onödigt tänk när man väl står vid stången, följ tekniken som visades i datorn och har du tränat nånting överhuvudtaget så kommer det gå galant. Jag gymmade knappt något alls, simmade bara, och fick en 7a på det, så någon som har gymmat en tid och använder rätt teknik har inte svårt alls att få en 8/9 skulle jag kunna tänka mig. Du har samma grepp som på en roddmaskin, alltså övergrepp? Inte det grepp som när du gör bicepscurls.

Vad gäller cykeln så vet jag inte exakta RPM-antal men du har en mätare på "ramen" mellan dina ben och en utsatt gräns på den. Hamnar du under den gränsen har du 8 sekunder på dig att klara dig över den annars tar testet slut där. Du börjar med 5 minuters lätt uppvärmning och sedan tar de olika nivåerna upp till 9 inte så lång tid emellan. Du får inte stå upp på cykeln någon gång utan du måste sitta ner hela tiden.

Det är allt jag minns på rak arm, vaknade nyss haha :P hoppas du blev lite klokare iaf
Senast redigerad av Jorgel 2012-01-03 kl. 09:05.
2012-01-03, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgel
Jag har själv inte riktigt förstått exakt hur mekaniken funkar i den där apparaten men tänk inte på det när du väl står där. I början av datortestet som alla gör så kommer det visas ett exempel på hur man ska lyfta stången, och teknik är riktigt viktigt för att få bra resultat. Om jag minns rätt sa min sjuksköterska att det var snabbhet det baserades på, hur snabbt jag drog upp stången till hakan.

Men allt sånt där är bara onödigt tänk när man väl står vid stången, följ tekniken som visades i datorn och har du tränat nånting överhuvudtaget så kommer det gå galant. Jag gymmade knappt något alls, simmade bara, och fick en 7a på det, så någon som har gymmat en tid och använder rätt teknik har inte svårt alls att få en 8/9 skulle jag kunna tänka mig. Du har samma grepp som på en roddmaskin, alltså övergrepp? Inte det grepp som när du gör bicepscurls.

Vad gäller cykeln så vet jag inte exakta RPM-antal men du har en mätare på "ramen" mellan dina ben och en utsatt gräns på den. Hamnar du under den gränsen har du 8 sekunder på dig att klara dig över den annars tar testet slut där. Du börjar med 5 minuters lätt uppvärmning och sedan tar de olika nivåerna upp till 9 inte så lång tid emellan. Du får inte stå upp på cykeln någon gång utan du måste sitta ner hela tiden.

Det är allt jag minns på rak arm, vaknade nyss haha :P hoppas du blev lite klokare iaf

Tack så mycket! Det gav mig väldigt mkt faktiskt Om man kommer över gränsen igen och åker ner typ direkt startar timern om då, eller är det något tak på hur många gånger du kan åka under gränsen? Tack på förhand!
2012-01-03, 09:31
Medlem
Citat:
Tack så mycket! Det gav mig väldigt mkt faktiskt Om man kommer över gränsen igen och åker ner typ direkt startar timern om då, eller är det något tak på hur många gånger du kan åka under gränsen? Tack på förhand!

När jag gjorde cykeln så missförstod jag henne lite och slutade cykla efter att uppvärmningstiden var slut för jag trodde inte att man skulle börja nivå 1 direkt efter uppvärmning, så då hamnade jag naturligtvis under strecket :P Det börjar pipa då om jag minns rätt, men jag cyklade upp över strecket och fortsatte där och sen innan jag "åkte ut" så hamnade jag under strecket igen såklart.

Tror inte det finns en gräns på hur många gånger man kan gå under strecket faktiskt, så länge du klarar dig upp igen är du med i leken. Vad gäller timern så borde den starta om så fort du klarar dig över strecket, det är inte så att du har 8 sekunder sett över hela testet, utan 8 sekunder varje gång du hamnar under strecket. Hur som helst så är det riktiga testet så väl kort att du hinner inte joja över och under strecket om du är någorlunda "normal" :P

När jag nådde nivå 6 var det ca 40-45 sekunder till nivå 7 så det är ju inga nämnvärda "avstånd" mellan nivåerna men det är skillnad i hur jobbigt det är att cykla, det kan jag lova dig :P

Antagningsprövar du i Stockholm så kan du ha turen att provförrättaren är en lite äldre dam som gillar chili peppers, AC/DC och div andra rockband som hon gärna spelar och nynnar på under testet. Bra om du gillar rock ;P
2012-01-03, 11:35
Medlem
Citat:
Det som händer när du inte håller rätt varvtal är att timern på den nivån stannar, då har du 8 sekunder på dig att höja varvtalet igen, först då börjar timern till nästa nivå räkna ner igen. Helt enkelt cyklar man ojämnt och för långsamt får man cykla längre och det blir jobbigare.
2012-01-03, 12:41
Medlem
Är det inte så att stången för styrketestet har en "bestämd" fart. Dvs, den går varken fortare eller saktare beroende på hur hårt man kan dra/trycka. Utan det är plattan man står på som mäter av hur många N(Nm kanske?) man drar. De tar sen medelvärdet av 2 st försök och voíla du har fått ditt resultat.
2012-01-03, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irmscher
Vilka tjänster finns det inom FV? Helst på LSS

Var lite mer specifik så ska jag upplysa dig. det finns ju en tolkskola och massa utbildningar inom luftrumsbevakning osv. men du syftar på riktig soldatgöra eller?
2012-01-03, 14:17
Medlem
ViGillarHinkars avatar
grejen med styrketestet är att man står på en våg. den mäter hur många kg du drar upp stången med. det har inte med farten att göra, den går inte att göra något åt
2012-01-03, 14:43
Medlem
Ingen aning om jag postat rätt nu, men jag fyllde 18 förra året och vill gör lumpen men jag har inte fått papper hem där man söker. Måste men fixa det själv? Samt så undrar jag om dom har ändrat lumpen till en 3 månaders kurs och sen får man fortsätta året ut om man blir antagen, stämmer det?
2012-01-03, 14:56
Medlem
Irmschers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankkk
Var lite mer specifik så ska jag upplysa dig. det finns ju en tolkskola och massa utbildningar inom luftrumsbevakning osv. men du syftar på riktig soldatgöra eller?

Tänkte där man får hålla på med flygplanen typ stril eller flygmekaniker.
2012-01-03, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruq
Ingen aning om jag postat rätt nu, men jag fyllde 18 förra året och vill gör lumpen men jag har inte fått papper hem där man söker. Måste men fixa det själv? Samt så undrar jag om dom har ändrat lumpen till en 3 månaders kurs och sen får man fortsätta året ut om man blir antagen, stämmer det?

In på forsvarsmakten.se och läs. Börja ta reda på vad GMU är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in