2011-10-20, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roblin92
Jag måste säga att jag själv blir lite smått irriterad när någon kliver fram och låtsas vara något för att han inte delar samma åsikter som annat folk och försöker visa det genom att göra någon sorts moralisk läxa utav det hela, vilket är ganska fördomsfullt av dig med.

Om jag tycker att en person som inte kan svara på en enkel fråga utan att ljuga är olämplig person för ett ansvarsfullt jobb där andra personers liv kan riskeras av oansvariga handlingar så har jag rätt att tycka det och uttrycka det så länge jag inte kränker eller nedvärderar någon.

Om du läser om det jag skrivit så säger jag aldrig att "detta är fel för dig" utan bara erkänner att enligt mitt tycke är det ett varningstecken för att det kanske är fel sorts jobb för han.

Är det fördomsfullt av mig så är det din åsikt och jag respekterar den, men det betyder inte att jag delar den.

Jag utger mig inte att ha mer kunskap än jag egentligen har, när jag har fel så erkänner jag det och jag har heller inte sagt något kränkande eller nedvärderande,

Så nästa gång kanske du tänker efter en extra gång innan du hetsar upp dig

Mvh Robin

Och som du läste, så sa jag att jag hycklade i det avseendet, att jag framstår som någon sorts moralkärring. Men jag tycker det är dumt, att folk är taskiga mot andra som frågar om råd och liknande.
Ex, killen som frågade vilket hem han skulle skriva, du svarar med " jag tror inte det här är rätt yrke för dig".

Vad grundar du det på? Du har ju ingen aning om ifall han kanske är mer lämplig än vad jag och du är.

Vad är det jag låtsas vara för något?

Vad är det som jag ska tänka mig för? Att jag kritiserar andra för att de är så otrevliga gentemot de som är i våran egna ålder och inte vet hur de ska göra?
2011-10-20, 23:57
Medlem
Citat:
Jag måste säga att jag själv blir lite smått irriterad när någon kliver fram och låtsas vara något för att han inte delar samma åsikter som annat folk och försöker visa det genom att göra någon sorts moralisk läxa utav det hela, vilket är ganska fördomsfullt av dig med.

Om jag tycker att en person som inte kan svara på en enkel fråga utan att ljuga är olämplig person för ett ansvarsfullt jobb där andra personers liv kan riskeras av oansvariga handlingar så har jag rätt att tycka det och uttrycka det så länge jag inte kränker eller nedvärderar någon.

Om du läser om det jag skrivit så säger jag aldrig att "detta är fel för dig" utan bara erkänner att enligt mitt tycke är det ett varningstecken för att det kanske är fel sorts jobb för han.

Är det fördomsfullt av mig så är det din åsikt och jag respekterar den, men det betyder inte att jag delar den.

Jag utger mig inte att ha mer kunskap än jag egentligen har, när jag har fel så erkänner jag det och jag har heller inte sagt något kränkande eller nedvärderande,

Så nästa gång kanske du tänker efter en extra gång innan du hetsar upp dig

Mvh Robin

Och som du läste, så sa jag att jag hycklade i det avseendet, att jag framstår som någon sorts moralkärring. Men jag tycker det är dumt, att folk är taskiga mot andra som frågar om råd och liknande.
Ex, killen som frågade vilket hem han skulle skriva, du svarar med " jag tror inte det här är rätt yrke för dig".

Vad grundar du det på? Du har ju ingen aning om ifall han kanske är mer lämplig än vad jag och du är.

Vad är det jag låtsas vara för något?

Vad är det som jag ska tänka mig för? Att jag kritiserar andra för att de är så otrevliga gentemot de som är i våran egna ålder och inte vet hur de ska göra?
2011-10-21, 00:06
Medlem
F öv, Robin92. Jag såg nu vad du uppmärksammade, och inte jag.

Jag såg endast att killen skrev " vad ska jag skriva att jag kommer ifrån för hem"
Medan han i själva verket skrev vad som är bästa att skrifa för att få göra GMU.

Jag tycker inte du har rätt i att han är olämplig, men det är en dum fråga. Beklagar.
2011-10-21, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jilluminato
Hur är det omoget? Han skriver exakt hur det ligger till, FM är ingen chips verksamhet.. Under din tjänstgöring kommer du absolut att få svar som kanske du uppfattar som fällande, men som är rent konkreta när man är militär. Det är en arbetsplats ja, där ingen skall bli kränkt och det ska vara en god stämning, men det är ej gullegull verksamhet

orkar inte dra upp något långt. Men att det är någon gulligullverksamhet har ja väll ändå inte påstått? blir bara så jävla trött på att läsa på i stort sätt varannan sida att de som gör gmu är helt värdelösa och borde sluta i princip (säger inte att du sagt det).
Jag förstår likväl som många andra att vill man bil jägare krävs det en del av den sökande och de kan ta tid, men söker man gmu med fortsatt inriktning på jägare så har man nog de flesta viljan att ta sig dit. Jag själv kommer söka k3 som jägare och sikta på fsj(vet att de kommer ta lång tid och är sjukt svårt så ingen behöver berätta det för mig). Har man viljan att nå(eller försöka) ett mål kan de ta lite tid och de kan va jobbigt, då kan man ta den smällen.

Hoppas inte ja upprört någon, tänkte bara klargöra vad ja menade. mvh
2011-10-21, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trummslagarvinkel
Jag tycker inte du har rätt i att han är olämplig, men det är en dum fråga. Beklagar.
Förra gången jag sökte - första gången GMU ägde rum - så hade jag lite eksem på ett finger och var dum nog att skriva att jag hade "lindriga hudproblem" (eller hur man nu fick uttrycka sig). Jag fick en kortisonsalva av min flickvän och sedan var eksemet borta efter en vecka, och kom aldrig tillbaka.

När jag inte ens fick komma till mönstringen så ringde jag och frågade varför, och jag fick svaret att det var p g a mina hudproblem . Det gick som sagt över väldigt fort och orsakar inga problem alls idag eller någon gång, så det påverkar inte min förmåga till militärt arbete.

Är det konstigt att jag vill fylla i allt så korrekt som möjligt?
2011-10-21, 06:16
Medlem
Försvarsmakten
Den här veckan öppnade vi upp för ansökningar till GMU 2 och 3-2012 men sedan länge finns en sida om GMU här på Facebook. Kolla in den här om du ännu inte besökt den:

Såg detta på facebook igår, med tanke på att jag börjar läsa ikapp mina ämnen för behörighetskraven om ca 3 veckor så blir man lite nervös ang. om man hinner söka in? verkar dock inte kunna hitta när öppningen eller vad man nu ska kalla det stängs, någon som vet möjligtvis ?
2011-10-21, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomman
Förra gången jag sökte - första gången GMU ägde rum - så hade jag lite eksem på ett finger och var dum nog att skriva att jag hade "lindriga hudproblem" (eller hur man nu fick uttrycka sig). Jag fick en kortisonsalva av min flickvän och sedan var eksemet borta efter en vecka, och kom aldrig tillbaka.

När jag inte ens fick komma till mönstringen så ringde jag och frågade varför, och jag fick svaret att det var p g a mina hudproblem . Det gick som sagt över väldigt fort och orsakar inga problem alls idag eller någon gång, så det påverkar inte min förmåga till militärt arbete.

Är det konstigt att jag vill fylla i allt så korrekt som möjligt?

Ok, då ska jag förklara för dig hur det fungerar dig om du skickar mig ett PM.
2011-10-21, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malke
tror ni som håller på såhär att folk som är intresserade av en anställning inom försvaret blir motiverade när sånt här fälls dagligen? Det är inte så att "vi" nya har något val direkt, att ställa en enkel fråga och få sådana här svar.. sjukt omoget,

Jag vet att ni inte har nåt val men tro mig, det är inte sista gången ni blir blåsta av fm
Trots mycket krångel är det dock världens bästa och roligaste jobb!
Tål du inte att folk är hårda och ärliga så kommer du få en trevlig omställning till det militära när du rycker in, även om man är lite snällare mot GMUare
2011-10-21, 11:15
Medlem
Citat:
Kom precis tillbaka ifrån Stockholm efter en "roligt" upplevelse...

Blev kallad till Stockholm(bor i Göteborg) eftersom jag sökt till pilot utbildningen,
iaf så kom jag fram i onsdags kväll, blir tilldelad en säng och spenderar kvällen med att snacka med resten av de som sökt samma å kommer ifrån annan ort, Sömnen blir la inte så bra eftersom man både är taggad inför testen och efter man lite hetsat upp varandra som är där

Så kommer första test dagen och halv sju går man upp, äter frukost och skriver in sig i receptionen, de skickar mig vidare till det första testet som för mig va "inskrivnings provet", ca 30 sekunder in i provet avbryter dom det för mig och säger att jag slipper göra det eftersom jag redan gjort det i våras, så dom skickar vidare mig till yrkesvägledaren som frågar mig vad jag sökt, jag svarar såklart pilot.

Här är grejen, för att söka pilot behöver man få minst 6 hos psykologen vars samtal man bara får göra en gång om året, och i våras, när jag sökte första gången(och dom tagit bort det jag ville söka så jag hoppade av) så fick jag en 5a ifrån psykologen.

Detta betyder att anledningen till att FM skickade mig till Stockholm var för att jag skulle kunna göra pilottester dagen efter GMU testerna om jag klarat dom, fast samtidigt så hade jag redan åkt ut pga att jag redan hade en 5a hos psykologen

Borde inte dom ge ut info om sånt eller alternativt inte skicka mig till stockholm utan till göteborgs rekryteringsmyndighet istället eftersom jag ändå inte kan gå vidare till dag 2 ?

Vilket fall som helst så sökte jag både till Samband luft /SOU och STRIL luftbevakning/SOU där jag enligt dom hade stora chanser att komma in, Så antagligen kommer jag ändå få göra GMU i vår och strax efter det GSU(tror jag dom kallade det) för att senare nästa år ha chans till pilotutbildningen igen

Så mitt besök till Stockholm blev inte som planerat men det löste sig till slut ändå verkar det som

Btw, för dom som söker pilot behöver snitta på ungefär 7a genom allt för att komma vidare till dag 2 +Ha perfekt syn, hörsel och inga större skador, Tänkte att någon säkert är intresserad,

Mvh Robin

Stril är säkert en nyttig merit för pilotutb. men vi ser bara strilsäkarna i matsalen. Sen sitter dom framför sina dataskärmar resten av tiden och ser inte mycket dagsljus
2011-10-21, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankkk
Stril är säkert en nyttig merit för pilotutb. men vi ser bara strilsäkarna i matsalen. Sen sitter dom framför sina dataskärmar resten av tiden och ser inte mycket dagsljus

Ja tyvärr, valde Stril som andrahandsval eftersom att det är stort sätt ett kontorsjobb, kanske roligare än de flesta kontorsjobb men i slutändan fortfarande ett kontorsjobb

Hade Samband luft (SOU) som första val, verkar som det är lite mer utomhus då, speciellt om man tränar med det rörliga förbandet, de sa ochså att det är en bredare utbildning, så får la hoppas att något där kan hjälpa mig i pilottesterna

Mvh Robin
2011-10-21, 14:54
Medlem
Citat:
Här är grejen, för att söka pilot behöver man få minst 6 hos psykologen vars samtal man bara får göra en gång om året, och i våras, när jag sökte första gången(och dom tagit bort det jag ville söka så jag hoppade av) så fick jag en 5a ifrån psykologen.

Detta betyder att anledningen till att FM skickade mig till Stockholm var för att jag skulle kunna göra pilottester dagen efter GMU testerna om jag klarat dom, fast samtidigt så hade jag redan åkt ut pga att jag redan hade en 5a hos psykologen

Borde inte dom ge ut info om sånt eller alternativt inte skicka mig till stockholm utan till göteborgs rekryteringsmyndighet istället eftersom jag ändå inte kan gå vidare till dag 2 ?

Vilket fall som helst så sökte jag både till Samband luft /SOU och STRIL luftbevakning/SOU där jag enligt dom hade stora chanser att komma in, Så antagligen kommer jag ändå få göra GMU i vår och strax efter det GSU(tror jag dom kallade det) för att senare nästa år ha chans till pilotutbildningen igen

Så mitt besök till Stockholm blev inte som planerat men det löste sig till slut ändå verkar det som

Btw, för dom som söker pilot behöver snitta på ungefär 7a genom allt för att komma vidare till dag 2 +Ha perfekt syn, hörsel och inga större skador, Tänkte att någon säkert är intresserad,

Mvh Robin

Detta var intressant information, då jag sitter "fast" med en 6 & 5 från i våras av psykologen
Siktar på att få 8 i resten, och synen samt hörseln har jag alltid fått perfekt i.

Men grejjen med mitt psykologtest var att jag gjorde egentligen det för 18 månader sen, jag kom in och pratade med en psykolog i max 5 min. under de 5 minuterna fick jag egentligen inte prata, utan svara på lite frågor om jag umgås med min mors ex (?) men tyckte ända jag styrde upp det bra men fick bara 2 femmor så när jag skulle göra om det i våras så säger psykologen "Du lyckades ju charma min kollega förra gången så ja kommer inte ändra på nåt om inget speciellt hänt det senaste året" varpå jag berättar lite skit som gör att han höjer en av sakerna till en sexa.

Så för att ja lyckade träffa de lataste psykologerna i hela fm, så kommer jag inte kunna söka pilotutbildningen? aja får väl söka nåt annat då, tips?
2011-10-21, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlAleander
Detta var intressant information, då jag sitter "fast" med en 6 & 5 från i våras av psykologen
Siktar på att få 8 i resten, och synen samt hörseln har jag alltid fått perfekt i.

Men grejjen med mitt psykologtest var att jag gjorde egentligen det för 18 månader sen, jag kom in och pratade med en psykolog i max 5 min. under de 5 minuterna fick jag egentligen inte prata, utan svara på lite frågor om jag umgås med min mors ex (?) men tyckte ända jag styrde upp det bra men fick bara 2 femmor så när jag skulle göra om det i våras så säger psykologen "Du lyckades ju charma min kollega förra gången så ja kommer inte ändra på nåt om inget speciellt hänt det senaste året" varpå jag berättar lite skit som gör att han höjer en av sakerna till en sexa.

Så för att ja lyckade träffa de lataste psykologerna i hela fm, så kommer jag inte kunna söka pilotutbildningen? aja får väl söka nåt annat då, tips?

Ja tyvärr är du då körd för att söka pilot tills du får göra om testerna igen, du behöver minst 6or i allt för att komma vidare ifrån dag1 på uttagningen

Jag skulle tipsa dig att prata med yrkesvägledaren hos FM, och förmedla dina intressen och dina nuvarande kunskaper så kommer dom hjälpa dig att hitta något du tycker är intressant, och om dom inte gör det är det bara att tacka för dig och återkomma någon annan gång eller inte

Själv ser jag det som ett misslyckande ifrån min sida att få en femma på något, medan FM tycker det är ganska bra så chansen att komma in på något annat är inte låg med "bara" en femma hos psykologen, men när har du nästa mönstring? antar att du har en kommande efter att ha läst ditt inlägg

Mvh Robin

Edit, glömde lägga till att det behöver vara MINST 12 månader innan du får göra inskrivnings och psykologtestet igen.
Senast redigerad av Roblin92 2011-10-21 kl. 15:18.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in