2011-06-19, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Det betyder alltså att alla GMU utbildningar är identitska?

Ja, dock är utbildningen för att senare gå med i hemvärnet annorlunda, kan vara så att man då kör med AK4.
2011-06-19, 17:30
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Ja, dock är utbildningen för att senare gå med i hemvärnet annorlunda, kan vara så att man då kör med AK4.

Så GMU som leder till en anställning inom FM är annorlunda emot GMU som leder till hemvärnet?
Vill veta ALLT om detta.

Har sökt till GMU och på mönstringen sa dom att jag borde hjälpa hemvärnet vid stormar och katastrofer, tolkar det som att jag kommer åka in på en lite "softare" GMU?
2011-06-19, 17:45
Medlem
Någon som hört något om LG eller I19, om deras markstridsplatser kvarstår eller försvinner?
2011-06-19, 18:14
Medlem
Citat:
Så GMU som leder till en anställning inom FM är annorlunda emot GMU som leder till hemvärnet?
Vill veta ALLT om detta.

Har sökt till GMU och på mönstringen sa dom att jag borde hjälpa hemvärnet vid stormar och katastrofer, tolkar det som att jag kommer åka in på en lite "softare" GMU?

Har tyvärr inte mer info, allt jag kan ge dig är denna länken.

Dessutom så utbildas man med AK5C, gott!
Citat:
Under GMU sker utbildningen på Ak5 oberoende av utbildningsplats. Innan du börjar tjänstgöring i ditt hemvärnsförband får du en kompletterande utbildning (cirka 8 timmar) på Ak4B som är hemvärnets enhetsvapen.
2011-06-19, 18:30
Medlem
Citat:
Det betyder alltså att alla GMU utbildningar är identitska?
Och att det under KMU är en specifik inriktning?

GMU är likadan var du än väljer/får göra den
2011-06-19, 21:09
Medlem
Har gjort klart min GMU men sökte mig aldrig vidare och nu har jag fått brev om att skrivas in i värnplikten. Vad menas med det? Att jag blir inkallad vid krig eller att jag ska göra värnplikt?
2011-06-19, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripcurlaus
Under själva GMUn måste du säkerligen bo på logementet eftersom bäddning och annat dylikt ingår i själva grundutbildningen men under KMUn dvs, provanställningen får du såklart bo hos din flickvän. Du är inte TVUNGEN att bo på logementet under KMUn, det kan du/få göra om du inte hittat eget boende efter avslutad GMU. Bara Jontä som är trög.
(Fast rimligtvis så gör man väl det, eftersom det är en befattningsutbildning. Men du bestämmer själv)

EDIT: Trodde KMU var samma som provanställningen, men hade fel så tar tillbaka det jag skrev eftersom jag inte vet reglerna angående boendet under KMUn - my bad.

hhmm va ja har hört eller såg ett reportage i hp när första GMUN startade, så följde de en tjej som gjorde gmun i samma stad som hon bodde och då sa de att hon skulle bo på logementet till en början och att man sedan kunde bo hemma om man ville. men jag veede ikkee...
2011-06-19, 21:45
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daaaas
Har gjort klart min GMU men sökte mig aldrig vidare och nu har jag fått brev om att skrivas in i värnplikten. Vad menas med det? Att jag blir inkallad vid krig eller att jag ska göra värnplikt?

Ring och fråga.
2011-06-19, 22:23
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Har tyvärr inte mer info, allt jag kan ge dig är denna länken.

Dessutom så utbildas man med AK5C, gott!

Citat:
Ursprungligen postat av Brevor
GMU är likadan var du än väljer/får göra den

Uppenbarligen är det två olila utbildningar, annars hade de inte skrivit "GMU med inriktning hemvärn".
2011-06-19, 22:58
Medlem
Citat:
Uppenbarligen är det två olila utbildningar, annars hade de inte skrivit "GMU med inriktning hemvärn".

Sedär! Efter jag snackat med folket där jag mönstrade så verkade det iaf som att alla GMU var likadana. Could be wrong
2011-06-19, 23:01
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brevor
Sedär! Efter jag snackat med folket där jag mönstrade så verkade det iaf som att alla GMU var likadana. Could be wrong

Ringer pliktverket imorgon och ställer dem emot väggen!
2011-06-20, 04:30
Medlem
Lillaas avatar
I stort sett är det samma utbildning, skillnaden är den att med inriktning hemvärn kommer ni att använda ak4b som huvudvapen, dock får ni även utbildning på ak5c fast bara utbildningen med någon mindre sketen tillhörande inskjutning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in