2011-10-06, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexaanderr
Antagningsprövning den 1-2 november..
Jag antar att jag måste åka till stockholm just av anledningen att jag vill bli pilot? (Jag bor för närvarande i Göteborg)..

Någon som kan informera om testerna som utförs? Inte endast för att bli pilot, utan generella tester för att bli antagen inom GMU, alla svar uppskattas, så att man kan förbereda sig lite..

Jag har ochså blivit kallad till prövning för pilotutbildningen den 20-21 oktober,

Här har du några länkar som borde svara på din fråga,

http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-officer/Pilotutbildning/Uttagningen-dag-for-dag/ <- För pilot

http://www.rekryteringsmyndigheten.se/malgruppsnavigering/om-du-skall-testas/tester-och-undersokningar/ <- För GMU

Och nu till min fråga, eftersom det är pilot jag sökt till och blivit antagen som, är det då GMU eller pilot testerna jag kommer ta? Är lite förvirrad över att titeln på brevet jag fått hem säger att jag e kallad till antagningsprov för GMU medan innehållet i brevet antyder mot pilot testerna,

Citerar brevet: "Du har anmält intresse för pilot eller flygstridsledarutbildning. Därför prövar du din andra dag vid Försvarsmaktens HR-Centrum på sandhamnsgatan... under förutsättning att du blir godkänd vid testerna på rekryteringsmyndigheten dagen innan."

Har heller aldrig gått lumpen eller har en färdig militär utbildning

Betyder detta att första dagen är GMU antagningsprovet och om jag får högt på det så får jag göra pilottesterna efter?

Eller är det som länken jag skrev ovan(Pilot), där jag är antagen till de två första dagarna av pilottesterna och därför skippar det "vanliga" GMU testerna.

Jag vet ochså att OM jag klarar dessa tester så kommer jag gå GMU i slutet av januari innan pilotutbildningen börjar nästa höst.

Ps. Bor i Göteborg och förra gången jag sökte GMU fick jag bara gå 1 dag och det va i Göteborg (sökte inte pilot)

Era tankar vore uppskattade,
Mvh Robin
2011-10-06, 21:11
Medlem
dreamisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trummslagarvinkel

Btw, vart hittar du info om att LedR kommer att utbildas i boden?
Så vitt som jag kan utröna, så står det att SO kommer att utbildas först med GMU, och då är LedR med.
Själv kommer jag söka LedR och K3 .

Det var i rekryttesten jag valde ledning som första val, och det stod LedR, Enköping som ort. Men det menas nog som SOU... Såklart.. Jag bara tog för givet att utbildningsorten för GMU var densamma.
Går man in på "förband som utbildar omgång 1 2012" SO, så står det LedR, utb.plats Halmstad, om jag inte minns fel.
K3 vore en dröm. Jägare? SO? Själv är man för klen för att stå sig i konkurrensen bland sökande...
2011-10-06, 21:21
Medlem
Citat:
Jag har ochså blivit kallad till prövning för pilotutbildningen den 20-21 oktober,

Här har du några länkar som borde svara på din fråga,

http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/B...n-dag-for-dag/ <- För pilot

http://www.rekryteringsmyndigheten.s...ndersokningar/ <- För GMU

Och nu till min fråga, eftersom det är pilot jag sökt till och blivit antagen som, är det då GMU eller pilot testerna jag kommer ta? Är lite förvirrad över att titeln på brevet jag fått hem säger att jag e kallad till antagningsprov för GMU medan innehållet i brevet antyder mot pilot testerna,

Citerar brevet: "Du har anmält intresse för pilot eller flygstridsledarutbildning. Därför prövar du din andra dag vid Försvarsmaktens HR-Centrum på sandhamnsgatan... under förutsättning att du blir godkänd vid testerna på rekryteringsmyndigheten dagen innan."

Betyder detta att första dagen är GMU antagningsprovet och om jag får högt på det så får jag göra pilottesterna efter?

Eller är det som länken jag skrev ovan(Pilot), där jag är antagen till de två första dagarna av pilottesterna och därför skippar det "vanliga" GMU testerna.

Jag vet ochså att OM jag klarar dessa tester så kommer jag gå GMU i slutet av januari innan pilotutbildningen börjar nästa höst.

Ps. Bor i Göteborg och förra gången jag sökte GMU fick jag bara gå 1 dag och det va i Göteborg (sökte inte pilot)

Mvh Robin

Visst tänker man att det vore onödigt att dem skickar en till stockholm för att göra vanlig GMU... Dem kanske tar förgivet att man ska klara av de första proverna efter vad man fyllt i..

Men det jag tror är att man gör GMU testerna, sen, klarar man dem bra, så får du göra pilot-testerna dagen efter.. Eftersom du gör detta 10 dagar innan mig, så hade jag uppskattat ifall du berättat vad för tester du gått igenom, både under dag 1 och dag 2.. Kanske som PM eller i denna tråden så alla får veta.

Och, självklart så stannar man och gör GMU'n om man har chans att bli pilot
2011-10-06, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roblin92

Är du helt säker på att du inte ser kopplingen?
2011-10-06, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Kommer gå grejt på proven.

OnT: Är det någon som vet om det finns möjlighet till styrketräning hos Rekryteringsmyndigheten i Stockholm? Gött att ha nåt att göra efter testerna.

Som jag förstått det är det vanligt att man tappar i styrka under GMUn till förmån för kondition. Vad är den vanligaste orsaken till detta?
Dåligt med mat
Dåligt med sömn pga att man vill göra annat på fritiden
Dåligt med sömn pga det är 100% utbildning övriga 16 timmar om dygnet
Dåligt med sömn för att man inte ens får sova 8h/dygn?
Marscherna och övrig fys på dagarna är fruktansvärt utmattande så trots att man har en järnvilja släpar man sig hellre till sängen än till vikterna när dagen är slut.

något annat?

edit: Såg nu att nån uppmanade någon att röja vad det är för prov man får genomgå under pilottesterna. Jag hoppas du snavar i trappan din imbecilla ynkling.
2011-10-06, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexaanderr
Visst tänker man att det vore onödigt att dem skickar en till stockholm för att göra vanlig GMU... Dem kanske tar förgivet att man ska klara av de första proverna efter vad man fyllt i..

Men det jag tror är att man gör GMU testerna, sen, klarar man dem bra, så får du göra pilot-testerna dagen efter.. Eftersom du gör detta 10 dagar innan mig, så hade jag uppskattat ifall du berättat vad för tester du gått igenom, både under dag 1 och dag 2.. Kanske som PM eller i denna tråden så alla får veta.

Och, självklart så stannar man och gör GMU'n om man har chans att bli pilot

Haha tre månader i skogen för att sen få en chans att flyga gör man man ett leende!

Ja, tycker verkligen det saknas information angående pilotutbildningen genom GMU, så kommer uppdatera denna tråden med vad som händer på de första två dagarna, (Eller iaf den första beroende på om jag går vidare )

Har spenderat många timmar på nätet för att försöka förstå mig på i vilken ordning och vad man behöver göra,

Enligt denna länken så varierar testerna beroende på vad för inriktning man valt, "Vilka tester och undersökningar du ska genomgå beror på den tjänst eller den utbildning du har sökt."
http://www.rekryteringsmyndigheten.se/malgruppsnavigering/om-du-skall-testas/tester-och-undersokningar/

Samtidigt så säger denna länken att det är pilottester man ska göra om man sökt som jag gjort,(och du med skulle jag gissa )

Citerar ifrån länken, http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-officer/Pilotutbildning/

Citat:
"Oavsett om du har tidigare militär utbildning söker du till pilotutbildningen genom ansökan till grundläggande militär utbildning (GMU). Ansökan är öppen till och med den 11 september 2011.

När du genomför rekryttestet klickar du i alternativet "Flygvapnet, pilot".

Under antagningsprövningen vid Rekryteringsmyndigheten kommer du att träffa en yrkesvägledare. Där kommer dina prövningsresultat avgöra om du går vidare i uttagningsprocessen. "

Och om man sedan kollar va de säger på denna länken, http://www.forsvarsmakten.se/templates/Mil_WebPage.aspx?id=12454

Detta e gjort
Citat:
När du har skickat in ansökan så kommer du efter någon dag få ett rekryttest med e-post. Under vecka 37-39.....

Det är vecka 40 nu, och det var idag jag fick brevet om kallelse till dag 1 och 2
Citat:
Kallelse till dag 1 och 2 skickas ut under vecka 40

Och då enligt länken som jag visade ovan så borde det vara så att det är pilot "dag för dag" vi borde följa för att få rätt info,
Citat:
Dag 1 (vecka 42-44): Du kallas till TRM i Stockholm för antagningsprövning (1 dag). Om du uppfyller kravprofilen mot pilot så ska du dagen efter vara på HR-centrum (HRC) i Stockholm för att genomföra datoriserade tester.

Dag 2 (vecka 42-44) gör du datortester som mäter:

* Generell begåvning
* Spatiala tester för piloter
* Stresstolerans
* Simultankapacitet
* Koncentrationsförmåga
* Koordinationsförmåga

Om du blir godkänd dag 2 får du en tid för intervju till dag 3 på HRC. Tiden för intervjun kommer att vara ca 1 vecka efter dag 2.

Så då efter att skrivit detta inlägget mest för att få iordning på allt i mitt eget huvud så antar jag att det tyvärr är vanliga GMU testerna, Cykel+marklyft+Begåvningstest+psykolog den första dagen, vilket suger lite för cykeln mäter inte kondition utan hur väl du tar hand om mjölksyra i låren och marklyftet är din maximalstyrka som mäts, och antagligen så ligger standarden på 8 utav 9 poäng på det mesta.. haha tror på storleken av mitt inlägg att jag e lite för insatt i detta...
2011-10-06, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1

Om du menar den kopplingen jag precis gjorde ett enormt inlägg om? så ja, Helt säkert att du inte vill tillägga något annat meningslöst i ytterliggare ett inlägg?

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av hopeyouguessmyname
edit: Såg nu att nån uppmanade någon att röja vad det är för prov man får genomgå under pilottesterna. Jag hoppas du snavar i trappan din imbecilla ynkling.

Det är inte alls så jag uppfattade det, det som jag antog att han/de andra sökande vill veta är om det är GMU;s prov eller pilotproven som man gör, vilken ordning det är i och vilka dagar man gör vad,

Vilka prov där är finns på google, så otroligt onödigt av dig att hetsa upp dig enligt min åsikt. däremot förstår jag dig syn på att avslöja proven innan man gör dom.

Mvh Robin
Senast redigerad av Roblin92 2011-10-06 kl. 22:00.
2011-10-06, 23:37
Medlem
Jaurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hopeyouguessmyname
Kommer gå grejt på proven.

OnT: Är det någon som vet om det finns möjlighet till styrketräning hos Rekryteringsmyndigheten i Stockholm? Gött att ha nåt att göra efter testerna.

Som jag förstått det är det vanligt att man tappar i styrka under GMUn till förmån för kondition. Vad är den vanligaste orsaken till detta?
Dåligt med mat
Dåligt med sömn pga att man vill göra annat på fritiden
Dåligt med sömn pga det är 100% utbildning övriga 16 timmar om dygnet
Dåligt med sömn för att man inte ens får sova 8h/dygn?
Marscherna och övrig fys på dagarna är fruktansvärt utmattande så trots att man har en järnvilja släpar man sig hellre till sängen än till vikterna när dagen är slut.

något annat?

Jag ryckte in som inbiten styrkelyftare och för mig var det pga dina fyra första alternativ samt hälften av det sista. Jag var inte särskilt sugen på att dra mig en sväng till gymmet vid 11,12-tiden på natten när jag skulle upp vid 0600. Jag kan väl inte säga att jag direkt snittade 2 ggr min kroppsvikt i proteiner per dag heller. Annars är det så att kroppen inte kommer prioritera muskelhypertrofi när dagarna i helhet går ut på kondition samt muskeluthållighet.
2011-10-07, 01:23
Medlem
Hej!
Har fått kallelsen till antagningsprövningen den 19-20 oktober för pilot i Stockholm. Jag läste på rekryteringsmyndighetens hemsida att man inte behöver ta med betyg, CV eller meritförteckning om man söker pilotutbildningen:
"Betyg/omdöme som styrker din behörighet

Ta med originalbetyg eller vidimerade kopior. Att vidimera en kopia innebär att personen intygar att kopian överensstämmer med originalet. För att vidimeringen ska gälla måste två personer (inte familjemedlemmar) ha skrivit sina namnteckningar samt namnförtydligande och telefonnummer direkt på kopian. (Gäller inte dig som har sökt till Officersprogrammet.)
Meritförteckning eller CV

På Arbetsförmedlingens webbplats kan du läsa mer om vad en meritförteckning alternativt cv ska innehålla. (Gäller inte dig som har sökt till Officersprogrammet.)"

Men på kallelsen står det att jag ska ha med det. Någon som vet vad som stämmer? Betyg från gymnasium och universitetet beskýmrar mig inte men jag är inte så duktig på att skriva CV.
Alla svar uppskattas!
PS. Ska åka till Stockholm från Göteborg dagen innan och undrar om någon vet ungefär vilken tid man bör infinna sig vid Rekryteringsmyndigheten DS.
2011-10-07, 01:34
Medlem
Svar

Citat:

Mvh Robin
[/quote]

Hej!
Jag ska också på antagningsprövningen till pilot fast jag ska dit den 19 oktober.
När jag hörde av mig till HR-centrum ang. antagningsprövningen förstod jag det som att man mer eller mindre gör en "vanlig" antagningsprövning första dagen och att om du uppfyller kravprofilen för pilot så går du vidare till dag två. Jag bor också i Göteborgsområdet så det är ju lite synd att man inte kan göra första dagen här utifall man misslyckas så måste man inte ha åkt ända till Stockholm.
Senast redigerad av Anessathiel 2011-10-07 kl. 01:37. Anledning: Enklare att läsa
2011-10-07, 05:35
Medlem
Vad faaan! Jag har också sökt pilot! Kallelsen till testerna kom dock till mina föräldrars adress så jag har inte sett pappret själv, men min far sa att det stod att jag skulle infinna mig för tester på en adress i Göteborg. Betyder det att dem har dissat min önskan om att bli pilot eller? :S Varför i så fall? Blir riktigt less för är 0% intresserad av något annat inom försvarsmakten.
2011-10-07, 08:20
Medlem
"Följande förband erbjuder avtal om tjänstgöring för soldater och sjömän efter omgång 3 av grundläggande militär utbildning (GMU) 2012.

Soldater - Hemvärnet
- FömedC, Elfsborgsgruppen
Utbildningsplats: Göteborg"

Kommer man bara kunna söka GMU 3 till hemvärnet?! Har jag förstått det rätt? Brukar de uppdatera listan efter hand eller är detta verkligen allt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in