2011-05-23, 16:04
Medlem
Jag kan knäböja 110 med korrekt djup.. men på cykeln fick jag en 6a. Jag väger strax över 70 kg. Det handlar inte alls om benstyrka utan om mjölksyretålighet. Jag gjorde ett jävlar anamma-ryck som jag brukar vara bra på men det gick bara inte längre än nivå 6. Benen kändes som lingonsylt och när jag klev av cykeln hade dem ett pump som heter duga.

Kändes för jävligt då en tanig kille bredvid mig fick samma nivå som jag. Men det sporrar en! Kör ba köööööööör
2011-05-23, 18:05
Medlem
isokai: 9
cykel: 5
psykolog: 4 WTF?
i-prov: 5
syn: A
hörsel: A
Färg: 1 = 5 fel
Tjänstbarhet D

Inga sjukdomar eller övriga saker, väldigt besviken på psykologbetyget och tjänstbarhet D, vad baserar dom tjänstbarhet på? Jag fick det betyget innan jag cyklade nämligen. Hur ska man tolka psykologbetyget egentligen?
Senast redigerad av grims1212 2011-05-23 kl. 18:07.
2011-05-23, 18:40
Medlem
Man ska väl bara ta med sig cv och inget personligt brev, right?
2011-05-23, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grims1212
isokai: 9
cykel: 5
psykolog: 4 WTF?
i-prov: 5
syn: A
hörsel: A
Färg: 1 = 5 fel
Tjänstbarhet D

Inga sjukdomar eller övriga saker, väldigt besviken på psykologbetyget och tjänstbarhet D, vad baserar dom tjänstbarhet på? Jag fick det betyget innan jag cyklade nämligen. Hur ska man tolka psykologbetyget egentligen?

Psykologbetygen är mest baserat på deras analys på pålitlighet under pressade situationer och hantering av känsligt material.

Så tolkning som jag läst i dokument på pliktverket så är min synpunkt att dom hittat
något hos dig som dom anser kan påverka din pålitlighet att fullfölja dina plikter inom försvarsmakten. Eller att du kan ha dålig ekonomi och ses som en risk för mutor eller liknande.

Du kan alltid tänka efter vad du sagt och försöka höja betyget hos psykologen om ett år.

Tjänstbarheten ingår läkar undersökningar/ sjuksyster och styrke testerna.
Då du har fått ett lågt betyg i färg seendet så påverkas tjänstebarheten dramatiskt då det är viktigt med bra färg seende. Likaså ingår även i-provet i den bedömningen och då enligt pliktverket ligger du även där lite lägre än snittet som ligger vid 6.

Men det är bara försöka igen om ett år och öva upp dig inför i-provet och försöka förbättra dig.
Vanligtvis så brukar man få liknande på det provet från år till år enligt erfarenheten från pliktverket.

Lycka till nästa gång!
2011-05-23, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duckula
Psykologbetygen är mest baserat på deras analys på pålitlighet under pressade situationer och hantering av känsligt material.

Så tolkning som jag läst i dokument på pliktverket så är min synpunkt att dom hittat
något hos dig som dom anser kan påverka din pålitlighet att fullfölja dina plikter inom försvarsmakten. Eller att du kan ha dålig ekonomi och ses som en risk för mutor eller liknande.

Du kan alltid tänka efter vad du sagt och försöka höja betyget hos psykologen om ett år.

Tjänstbarheten ingår läkar undersökningar/ sjuksyster och styrke testerna.
Då du har fått ett lågt betyg i färg seendet så påverkas tjänstebarheten dramatiskt då det är viktigt med bra färg seende. Likaså ingår även i-provet i den bedömningen och då enligt pliktverket ligger du även där lite lägre än snittet som ligger vid 6.

Men det är bara försöka igen om ett år och öva upp dig inför i-provet och försöka förbättra dig.
Vanligtvis så brukar man få liknande på det provet från år till år enligt erfarenheten från pliktverket.

Lycka till nästa gång!

Allright tack för svar, nu känns det lite bättre blev iallafall preliminärt antagen till ett förband med hemvärn efteråt vilket jag är nöjd med då ja känner att jag inte skulle vilja arbeta heltid som soldat, då jag redan har ett jobb med bra lön och förmåner
2011-05-23, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolagubben
Hur länge cyklade du?

ingen aning men kompisen fortsatte cykla 2-5 min efter ja la av.
2011-05-23, 22:40
Medlem
Olvards avatar
Grymt jävla besviken på min mönstring idag.

Mina värden innan jag abrupt skickades hem blev:

I-provet: 7
Psykologen: 3
Befälslämplighet: 3

Sammanvägd tjänstbarhet: ER (Vad fan skall det betyda?)

3, vad i helvete? Har aldrig hört talas om någon som har fått så lågt betyg hos psykologen. Det skumma var att hon motiverade skiten med att jag "saknar erfarenhet", dvs att jag inte har jobbat och rest runt en massa i världen. Hon sa att jag verkade vara en "väldigt motiverad och trevlig kille" men skickar fortfarande hem mig med det jävla skitbetyget.

jag hoppas att alla andra 18-åringar som ännu inte hunnit med att få ett jobb och rest röven av sig blir hemskickade med samma jävla skitmotivering, annars är det fan hyckleri på hög nivå.

Jag fattar inte ens varför de kallar mig på mönstring? Inför en åldersgräns på 20 år om det är så förbannat viktigt med "livserfarenhet".

Nåja, det är väl bara att träna på och söka igen om ett år. Förhoppningsvis går det bättre då.

2011-05-24, 11:06
Medlem
Jilluminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olvard
Grymt jävla besviken på min mönstring idag.

Mina värden innan jag abrupt skickades hem blev:

I-provet: 7
Psykologen: 3
Befälslämplighet: 3

Sammanvägd tjänstbarhet: ER (Vad fan skall det betyda?)

3, vad i helvete? Har aldrig hört talas om någon som har fått så lågt betyg hos psykologen. Det skumma var att hon motiverade skiten med att jag "saknar erfarenhet", dvs att jag inte har jobbat och rest runt en massa i världen. Hon sa att jag verkade vara en "väldigt motiverad och trevlig kille" men skickar fortfarande hem mig med det jävla skitbetyget.

jag hoppas att alla andra 18-åringar som ännu inte hunnit med att få ett jobb och rest röven av sig blir hemskickade med samma jävla skitmotivering, annars är det fan hyckleri på hög nivå.

Jag fattar inte ens varför de kallar mig på mönstring? Inför en åldersgräns på 20 år om det är så förbannat viktigt med "livserfarenhet".

Nåja, det är väl bara att träna på och söka igen om ett år. Förhoppningsvis går det bättre då.

Vad fick du för övriga värden då? Jag kommer ihåg att jag inte fick världens bästa värden när jag mönstrade inför värnplikt för 3 år sen, men kom ändå in på en bra utbildning.

Eller blev du inte placerad någonstans alls?
2011-05-24, 13:36
Medlem
MittensKims avatar
Vet inte om det här blir rätt tråd att skriva i men. Jag påbörjade min GMU i Berga den 22a april, men fick efter bara ett par dagar hoppa av på grund av personliga skäl, det blev minst sagt lite akut.

Nu idag, fick jag hem ett utbetalningskort från Nordea med Försvarsmakten som avsändare, och det var en utbetalning på 4700kr som jag kan hämta ut imorgon.

Detta måste ju så klart vara felaktigt? Inte så att jag vill ringa till försvaret och spela den goda samariten, men jag vill ju inte heller spendera pengarna direkt heller, så jag inte åker på en återbetalning.

Vad skulle ni göra i min sits? Har de helt enkelt glömt att skriva av mig, eller har det blivit något strul på lönekontoret. Hur stor är chansen att de ser att de skickat ut en felaktig betalning?
2011-05-24, 16:29
Medlem
Olvards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jilluminato
Vad fick du för övriga värden då? Jag kommer ihåg att jag inte fick världens bästa värden när jag mönstrade inför värnplikt för 3 år sen, men kom ändå in på en bra utbildning.

Eller blev du inte placerad någonstans alls?

Jag fick inga andra värden då jag hamnade i den grupp som skulle till psykologen innan sjuksköterskan, och efter att jag hade varit hos psykologen och fått de dåliga värdena så fick jag gå till yrkesvägledaren där det sedermera var tack och ajöss. De skrev inte in mig på någon tjänst överhuvudtaget utan sa bara åt mig att jag skulle återkomma om ett år igen om jag var intresserad.
2011-05-24, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigeeerjr
.
Gjorde testet i januari,
jag väger runt 100kg och cyklade med min kompis som väger 80-85,
vi började samtidigt men då han va på en 5:a var ja kvar på 2.
slutade med att ja hamnade på en 5:a och han på en 7:a om ja inte minns fel kan va 8:a.

P4 4-the win

Alright intressant det visste jag inte då blir det hårdbantning för min del då innan mönstring ;D

Mönstring 27 maj nu på fredag TAGGAAAAA!!!!!!!!!
2011-05-24, 17:03
Medlem
Jilluminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olvard
Jag fick inga andra värden då jag hamnade i den grupp som skulle till psykologen innan sjuksköterskan, och efter att jag hade varit hos psykologen och fått de dåliga värdena så fick jag gå till yrkesvägledaren där det sedermera var tack och ajöss. De skrev inte in mig på någon tjänst överhuvudtaget utan sa bara åt mig att jag skulle återkomma om ett år igen om jag var intresserad.

Aha fy fan, men men tänk att du kan ju göra om det om ett år, så farligt är det inte i och med att du har en chans i framtiden, so look forward

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in