2010-10-31, 16:58
Medlem
vet inte hur grundläggande de kollar, men de kollade på mina från 06 när jag mönstrade.
2010-10-31, 16:58
Medlem
Bigalbundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AwsomeSmurf
Enligt vad som står på Pliktverkets sida att det är meriterande om man pluggat på högskola/universitet. Det jag egentligen medande var om det är merit med pågående universitets studier eller om det bara räknas om man läst klart ett program?

Jag tror att det inte spelar någon roll, det kan nog tolkas rätt olika från person till person.
Någon förrättare kanske antyder att du då kanske är en person som har svårt att avsluta något, alltså hoppar fram och tillbaka utan speciellt mål. En annan kanske tycker att du då framstår som en utbildningsmotiverad individ. Läs av yrkesvägledaren och välj dina ord väl.

Hoppas du förstår mig rätt.

Lycka till!
2010-10-31, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigalbundy
Jag tror att det inte spelar någon roll, det kan nog tolkas rätt olika från person till person.
Någon förrättare kanske antyder att du då kanske är en person som har svårt att avsluta något, alltså hoppar fram och tillbaka utan speciellt mål. En annan kanske tycker att du då framstår som en utbildningsmotiverad individ. Läs av yrkesvägledaren och välj dina ord väl.

Hoppas du förstår mig rätt.

Lycka till!

du menar väll psykologen?

yrkesvägledaren frågade inte om studier, frågade bara vad jag hade för intressen på fritiden och vad jag ville bli inom militära.
2010-10-31, 17:09
Medlem
sgtpepper1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagel
Jag var och mönstrade i Februari i år, och jag har tänkt att söka in till GMU3 som börjar augusti 2011, lagom tills man tagit studenten och haft lite sommarlov!

Läste på hemsidan om de olika stegen:
Ansökan: Du kan ansöka på webben från och med 28 februari till och med 3 april.
Rekryttesten: E-tjänsten är öppen från och med 28 februari till och med 12 april.
Kallelse till test: Kallelsen till antagningsprövningen skickar vi med post 18 april till 29 april. Observera att det tar några dagar från att vi skickar kallelsen till att du får hem den i brevlådan.
Antagningsprövning: Före midsommar testar och undersöker Pliktverket dig som söker till utbildningen som startar i augusti.
Antagningsbesked: Du kan få besked om du har blivit antagen till utbildningen fram till utbildningen startar. Är du reserv kan du få besked ända fram till fredagen i första utbildningsveckan.

Så min fråga är då eftersom jag redan har mönstrat och blev insatt i reserven eller vad det nu heter för att jag fortfarande hade ett år kvar i skolan och inte skulle hinna påbörja den "sista lumpen" utbildningen, innan övergången till GMU. Måste jag genomgå alla dessa stegen eller det räcker helt enkelt att jag ansöker?

Förlåt om det blev lite krångligt men jag hoppas ni förstår.

MvH Nagel

Yes, alla som söker ska gå igenom dessa steg!
2010-10-31, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgtpepper1
Yes, alla som söker ska gå igenom dessa steg!
ok =/ Jävla lönt av dem att kalla mig till mönstring då när jag skrev att jag inte var klar med gymnasiet >.<
2010-10-31, 18:37
Medlem
Citat:
I morgon smäller det!

Lycka till!
2010-10-31, 18:44
Medlem
Canias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thund
vet inte hur grundläggande de kollar, men de kollade på mina från 06 när jag mönstrade.

Aj fan, får väl säga som det var...
2010-10-31, 20:14
Medlem
shariqduponts avatar
Behöver man ha med något mer än ombyte, hälsodeklaration, ID och gymnasiebetyg?
2010-10-31, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shariqdupont
Behöver man ha med något mer än ombyte, hälsodeklaration, ID och gymnasiebetyg?

det räcker, om du inte har något intyg, certifkat eller liknande som kan vara meriterande.

Citat:
Ursprungligen postat av Cania
Aj fan, får väl säga som det var...
för mig sa de bara resultaten och att de hade blivit mycket bättre sen senaste.
och sen frågade de om jag kom ihåg nå från förra mönstringen och varför jag inte fick göra värnplikten.
då nekade jag och sa att jag inte kom ihåg.
2010-10-31, 20:26
Medlem
sgtpepper1s avatar
Tror ni att truckkort har något meritvärde??
2010-10-31, 20:28
Medlem
Citat:
Tror ni att truckkort har något meritvärde??
ja. jag fick frågan om truckkort. kan vara meriterande vid förartjänst, logistik soldat.
2010-10-31, 21:26
Medlem
shariqduponts avatar
Fan börjar bli lite pirrigt. Ska göra antagningsprövningen imorgon. Hoppas verkligen att jag fortfarande klarar en 7a i cyklingen och styrkan. Vi får se! Lär ju inte få så mycket sömn när man sov bort hela dagen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in