2011-10-05, 20:09
Medlem
Jilluminatos avatar
Vilka här har blivit kallade för prövning den 2a november?

2a gången gillt nu.. Hoppas de ej lägger ner utbildningen på vissa plater igen..
2011-10-05, 21:50
Medlem
zyltburks avatar
Någon som vet vad det är för synkrav för att komma in på stridande befattningar? Måste man ha fullgod syn, eller räcker det med fullgod syn med glasögon/linser? Kommer man in om man har opererat ögonen för att få perfekt syn?

Vet att man inte kommer in på pilotutbildningen om man har opererat ögonen. Däremot får man det om man vill bli CV90-skytt...
2011-10-06, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jilluminato

2a gången gillt nu.. Hoppas de ej lägger ner utbildningen på vissa plater igen..

Jag och min polare har kallats till Göteborg den 2-3/11, vi är tjejer som nu ligger i hårdträning och laddar för fullt. Hoppas vi får göra fystesten utan ngn som ska heja på oss eller uppmuntra oss för vi är just tjejer, vem gör det under GMU? Hoppas man duger bara!!
2011-10-06, 00:32
Medlem
Dekk-sters avatar
Citat:

Jag är kallad då. Vilken ort pratar du om?

Någon som vet hur det ser ut för olika BasSÄK utbildningar denna omgången?
2011-10-06, 00:40
Medlem
Jilluminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christella
Jag och min polare har kallats till Göteborg den 2-3/11, vi är tjejer som nu ligger i hårdträning och laddar för fullt. Hoppas vi får göra fystesten utan ngn som ska heja på oss eller uppmuntra oss för vi är just tjejer, vem gör det under GMU? Hoppas man duger bara!!

Folket på RM kommer alltid att heja på alla som t.ex. gör cykeltestet, jägartestet osv., inget fel med det, de gör det inte bara för att ni är tjejer

Under min värnplikt hade vi 6 tjejer på ett kompani av runt 50 man, och enligt mig va det ett bra tillskott, så ni duger helt klart (Notera av 4 av dessa 6 tjejer var BRA gruppchefer)
Senast redigerad av Jilluminato 2011-10-06 kl. 00:45.
2011-10-06, 00:44
Medlem
Jilluminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekk-ster
Jag är kallad då. Vilken ort pratar du om?

Någon som vet hur det ser ut för olika BasSÄK utbildningar denna omgången?

Jag antar att det är Stockholm (Vet ej just nu i och med att jag ej befinner mig hemma)

Hmm.. Menar du Säkerhetskompani sjö? Enligt FM.se så är det bara 4e sjöstrid som utbildar jägare i flottan, så svaret är nej
2011-10-06, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zyltburk
Någon som vet vad det är för synkrav för att komma in på stridande befattningar? Måste man ha fullgod syn, eller räcker det med fullgod syn med glasögon/linser? Kommer man in om man har opererat ögonen för att få perfekt syn?

Vet att man inte kommer in på pilotutbildningen om man har opererat ögonen. Däremot får man det om man vill bli CV90-skytt...

Synkrav för stridsförband är en B syn eller bättre. Sist jag va på antagningsprövning för GMU fick jag en C syn med 0.4, 0.5.
Rekrytorn nämnde även att det finns många i stridsförband med glasögon så jag antar att fullgod syn med glasögon ska gå. Han tog även upp laser behandling då jag va så envis med att hamna i ett stridsförband.

Åker in nu i nov efter min behandling början av året. kanske lite tajt, men, 3e gången gillt.

Men jag såg även på hemsidan att armens stridsförband inte har platser, men har ingen aning om hur det funkar.
Är det så att man väntar tills de förband man är intresserade av söker folk innan man anmäler sig till gmu eller hur funkar det?
2011-10-06, 00:57
Medlem
Dekk-sters avatar
Om man mönstrar nu, och är ute efter en speciell tjänst som inte är tillgänglig. Kan man då få förtur nästa gång eller dylikt? Eller iallafall vara garanterad att få mönstra nästa gång? Ni förstår nog vad jag är ute efter.
2011-10-06, 01:01
Medlem
Jilluminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekk-ster
Om man mönstrar nu, och är ute efter en speciell tjänst som inte är tillgänglig. Kan man då få förtur nästa gång eller dylikt? Eller iallafall vara garanterad att få mönstra nästa gång? Ni förstår nog vad jag är ute efter.

Ringde min yrkesvägledare efter utbildningen för jägare avbröts till denna höst och frågade samma sak som du frågar nu; han sa att det är ett no can do.

Men allmänbildningstest och psykologtest resultaten kvarstår i ett år, så om du söker igen har du kvar dessa resultat. Har för mig att jag läste någonstans (Flashback ) att du antas som lojal och engagerad om du söker flera gånger

(Duckula får rätta om jag har fel)
2011-10-06, 09:22
Medlem
Citat:
Ringde min yrkesvägledare efter utbildningen för jägare avbröts till denna höst och frågade samma sak som du frågar nu; han sa att det är ett no can do.

Men allmänbildningstest och psykologtest resultaten kvarstår i ett år, så om du söker igen har du kvar dessa resultat. Har för mig att jag läste någonstans (Flashback ) att du antas som lojal och engagerad om du söker flera gånger

(Duckula får rätta om jag har fel)

Måste fråga dig en sak, varför ska du göra GMU om du redan gjort värnplikt?
Du är ju good to go om du ska söka.
2011-10-06, 09:29
Medlem
Jilluminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trummslagarvinkel
Måste fråga dig en sak, varför ska du göra GMU om du redan gjort värnplikt?
Du är ju good to go om du ska söka.

För att jag kan

Haha nej då men det är främst för att jag vill se om GMU är så strukturerad osv. som det predikades så mycket om när jag låg inne (Var näst sista kullen på mitt förband) samt att jag vill se hur mycket GMU skiljer ifrån dåtidens GSU; "hårdheten", planeringen, övningar osv.

Har sökt direkt också och kommit in, men det gäller att ha flera bollar i luften, right?
2011-10-06, 10:19
Medlem
Citat:
För att jag kan

Haha nej då men det är främst för att jag vill se om GMU är så strukturerad osv. som det predikades så mycket om när jag låg inne (Var näst sista kullen på mitt förband) samt att jag vill se hur mycket GMU skiljer ifrån dåtidens GSU; "hårdheten", planeringen, övningar osv.

Har sökt direkt också och kommit in, men det gäller att ha flera bollar i luften, right?

Varför söker du inte Hemvärns GMU isf? GMU med aktiva förband är ju vägen in till anställning för de flesta, känns ju märkligt om folk ska göra gmu och därefter hoppa av.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in