Citat:
Ursprungligen postat av zyltburk
Någon som vet vad det är för synkrav för att komma in på stridande befattningar? Måste man ha fullgod syn, eller räcker det med fullgod syn med glasögon/linser? Kommer man in om man har opererat ögonen för att få perfekt syn?
Vet att man inte kommer in på pilotutbildningen om man har opererat ögonen. Däremot får man det om man vill bli CV90-skytt...
Synkrav för stridsförband är en B syn eller bättre. Sist jag va på antagningsprövning för GMU fick jag en C syn med 0.4, 0.5.
Rekrytorn nämnde även att det finns många i stridsförband med glasögon så jag antar att fullgod syn med glasögon ska gå. Han tog även upp laser behandling då jag va så envis med att hamna i ett stridsförband.
Åker in nu i nov efter min behandling början av året. kanske lite tajt, men, 3e gången gillt.
Men jag såg även på hemsidan att armens stridsförband inte har platser, men har ingen aning om hur det funkar.
Är det så att man väntar tills de förband man är intresserade av söker folk innan man anmäler sig till gmu eller hur funkar det?