2011-08-16, 23:20
Medlem
kan jag klara av att göra gmu och bli soldat om jag har blåsor? jag har klarat av att spela innebandy i 6år så blir det några problem? hoppas inte det för att bli soldat är mitt dröm yrke
2011-08-16, 23:23
Medlem
Jilluminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robban2fast
kan jag klara av att göra gmu och bli soldat om jag har blåsor? jag har klarat av att spela innebandy i 6år så blir det några problem? hoppas inte det för att bli soldat är mitt dröm yrke

Anmäl dig så får du se vad de säger på prövningen! Blåser låter inte så fruktansvärt farligt om du knappt känner av dem
2011-08-16, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jilluminato
Anmäl dig så får du se vad de säger på prövningen! Blåser låter inte så fruktansvärt farligt om du knappt känner av dem
fast jag är rädd att jag inte kommer få fortsätta och bli hemskickad för jag har hört att dom tar rätt alvarligt på skador nu för tiden
2011-08-17, 00:49
Medlem
Vad är det för skillnad på de grader man erhålles om man gör GMU och sedan tjänstgör, och de grader man erhåller om man gör officersutbildningen?
2011-08-17, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN

Är inte så insatt i just Amfskytte men på vilket sätt är det jobbigare än soldat i Boden?

Du bär tyngre, betydligt mycket tyngre. I Boden som skyttesoldat så tillhör du Pansarskytte. Dvs att du kommer åka runt mycket i stridsfordon 90. Du har även plats för din trosspacking i utrymmen i stridsfordonet.

Du har vanligtvis 2 olika packningar med dig ute i fält. Stridspackningen(ryggsäcken du bär runt på) och trosspackningen, En större väska som innehåller resten av dina prylar, sovsäck. Reservplagg(flera par av allt), och allt vad man kan tänkas ha med sig. Och den väskan kan bli rätt så tung. Amfskytte måste bära med sig den under sina förflyttningar när dom väl är landsatta just för att dom rör sig i en så pass svår terräng. Dvs skärgården.

Ett av många exempel. Sen så är väl befälen allmänt jobbigare än på många andra ställen. Iite USMC över det hela. Marinkåren har det allmänt jobbigare är min uppfattning.
2011-08-17, 01:14
Medlem
kan man under gmu bli inkallad till tex afghanistan?
2011-08-17, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robban2fast
kan man under gmu bli inkallad till tex afghanistan?

Nej. Du kommer aldrig kunna bli aktuell för utlandstjänst utan att ha tagit anställning i FM. Och GMU är endast en förberedande utbildning. Ingen anställning.
2011-08-17, 11:45
Medlem
Någon som vet när antagningsprövningarna drar igång för GMU1?
2011-08-17, 13:19
Medlem
Jilluminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloh
Någon som vet när antagningsprövningarna drar igång för GMU1?

Bedömt när alla ansökningar har tagits emot
2011-08-17, 18:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Qendrim

Du har vanligtvis 2 olika packningar med dig ute i fält. Stridspackningen(ryggsäcken du bär runt på) och trosspackningen, En större väska som innehåller resten av dina prylar, sovsäck. Reservplagg(flera par av allt), och allt vad man kan tänkas ha med sig. Och den väskan kan bli rätt så tung. Amfskytte måste bära med sig den under sina förflyttningar när dom väl är landsatta just för att dom rör sig i en så pass svår terräng. Dvs skärgården.

Visst är den väskan tung men man har ju knappast med sig trossen när man drar ut på patrull t.ex. Jag muckade nyligen från ett skytteförband och trossarna låg i hela tiden i fordonet.
2011-08-17, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wronkan
Visst är den väskan tung men man har ju knappast med sig trossen när man drar ut på patrull t.ex. Jag muckade nyligen från ett skytteförband och trossarna låg i hela tiden i fordonet.

Enligt killen jag känner som gjort värnplikten på amf1 så var det så att dom tryckte ner sin stridspackning i trossen och rörde sig omkring så. När dom skulle förflytta sig dvs. Dom marchade alltså med trossen. Och där har vi ju skillnaden. Ni hade tillgång till era fordon under era förflyttningar. Det hade givetvis amf också men det var endast båtar. När dom väl var uppe på en ö fick dom ju bära med sig allt. Så har jag uppfattat det iallafall.
2011-08-17, 19:51
Medlem
Jilluminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qendrim
Enligt killen jag känner som gjort värnplikten på amf1 så var det så att dom tryckte ner sin stridspackning i trossen och rörde sig omkring så. När dom skulle förflytta sig dvs. Dom marchade alltså med trossen. Och där har vi ju skillnaden. Ni hade tillgång till era fordon under era förflyttningar. Det hade givetvis amf också men det var endast båtar. När dom väl var uppe på en ö fick dom ju bära med sig allt. Så har jag uppfattat det iallafall.

Vi (amf) använde oss av Berghaus packningen under förflyttning osv. Visst man får ej ner ALL materiell som man har under sin tjänstgöring (Som det är tänkt att göra när man har stridssäck + tross + allt annat på sig) men man hade materiell så man klarade sig lätt i 1 vecka

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in