Citat:
Ursprungligen postat av gibfel
Under min värnplikt på Amf nådde vi ner till -32 under vinterutbildningen i Älvdalen. Lägg därtill in separat överlevnadsutbildning (SERE) med notering under -20 grader under ensamdygnet.
Och sen drar hela Amfbat på vinterutbildning i Arvidsjaur detta utbildningssåret.
Så det är en illusion att tro Amfbat sitter på kobbarna i sthlm skärgård och solar.
Jag vet att amf är jävligt tungt, det motsäger jag inte. Notera däremot att eran vinterutbildning är vardag i Norrland.
"Motsvarigheten" på I19, mek.skytte, är inte lätt heller, det kan jag lova. Åtminstone var det inte det under tiden då vi fortfarande hade värnplikt. Och då ska vi inte ens tala om den tid då norrlandsskytte fortfarande fanns.
Att sedan sitta o jämföra vilken utbildning som är hårdare är lite löjligt, båda är ganska hårda fast på olika sätt. Att GMU-Jonny sitter och tror sig veta, som många andra GMUare, är det som stör mig.
Vintrarna i söder är ju fuktiga och känns på något sätt kallare, men prova spendera 11 månader i Boden, sen kommer du inte klaga på vintrarna söder om dalälven.
Totalt negermörker, 1 meter snö och bitande kyla från typ oktober till april tär en del på en. Du ser för fan inte skymten av solen under den tiden i princip. Sanslöst.