2010-10-26, 16:22
Medlem
Synergys avatar
Finns det någon med fotografiskt, eller motsvarande, minne här som kan redogöra ganska exakt vilken typ av frågor det är som dyker upp på inskrivningsprovet? Här efterfrågar jag i första hand exempel på uppgifter som var med.

Ta gärna upp de avsnitt och uppgifter ni upplevde svårast.

EDIT: Måste även passa på att fråga hur styrketestet fungerar. Är det fortfarande en maskin i likhet med smithmaskinen där man genom perfekt teknik som hos en professionell styrkelyftare skall lyfta upp en skivstång vars motstånd aktiveras och försvåras ju längre upp man lyfter den?
Senast redigerad av Synergy 2010-10-26 kl. 16:27.
2010-10-26, 16:28
Medlem
CarrieBradshaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synergy
Finns det någon med fotografiskt, eller motsvarande, minne här som kan redogöra ganska exakt vilken typ av frågor det är som dyker upp på inskrivningsprovet? Här efterfrågar jag i första hand exempel på uppgifter som var med.

Ta gärna upp de avsnitt och uppgifter ni upplevde svårast.

Nu är det över ett år sen jag gjorde, men minns en hel del ändå
Det var ordförståelse (där satte jag alla rätt hehe), spatial (alltså se en figur och sen ta rätt på ca 5 st olika alternativ på hur den ser ut utvikt), naturkunskap och teknikfrågor. En del mattefrågor samt ''vad kommer sen'' såna där grejer där man ska veta vad som kommer näst.
Sen var det inte så mycket mer.
Ta det bara lugnt och använd tiden. Man får 80 min, jag var klar efter 20 och satte en 6a. Kunde nog fått 8-9 om jag suttit hela tiden.
2010-10-26, 16:31
Medlem
Någon som tränat styrketräning innan får gärna säga vad ni tog i upprätt rodd respektive marklyft och vilket resultat ni fick på styrkan
2010-10-26, 16:48
Medlem
Attalions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thund
Nix. Var vid 6an det vart jobbigt

Ok!

Inskrivningsprovet borde jag inte göra bort mig totalt på, har erfarenhet av liknande tester (IQ-tester samt högskoleprov har många men självklart inte alla delar). Dock så vet jag att det är stora skillnader så ni behöver ej påpeka det men tänker använda mig av all den tid som ges på provet! Oavsett om jag tror jag får alla rätt (och tycker det är skit enkelt) eller ej. Det ska inte finnas något utrymme för att göra bort resultatet!
2010-10-26, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Synergy
EDIT: Måste även passa på att fråga hur styrketestet fungerar. Är det fortfarande en maskin i likhet med smithmaskinen där man genom perfekt teknik som hos en professionell styrkelyftare skall lyfta upp en skivstång vars motstånd aktiveras och försvåras ju längre upp man lyfter den?

Den är utformad ungefär som en smithmaskin. Du börjar i utgångsläget för ett marklyft, drar upp stången allt du har (motståndet beror på hur hårt du tar i, ju hårdare desto mer motstånd. Målet är att ta i allt man har och få så mycket motstånd som möjligt) ända till hakan, dvs överdelen av rygg/axlar/skuldror sista biten. Det finns ett antal instruktionsvideor på FM och/eller Plikverkets hemsidor.
Man behöver inte ha någon särskild teknik för att utföra lyftet. Ett tips kan vara att testa köra lite marklyft innan, men du behöver absolut INTE ha teknik som en professionell lyftare. Hur många tror du skulle lyckas då? Styrketestet är sjukt överskattat. Enligt mig så är det det absolut lättaste man får göra under mönstringen. Lägg mer krut på att förbereda dig inför psykologen, inskrivningen och cykeltestet.
Citat:
Ursprungligen postat av nonpoint
Någon som tränat styrketräning innan får gärna säga vad ni tog i upprätt rodd respektive marklyft och vilket resultat ni fick på styrkan

Maxar sällan vikter. Tränar på 90kg i marklyft och kör sällan/aldrig övningen där man drar en stång till hakan. Anledningen är att det är rätt stor skaderisk i den. I vanlig kabelrodd, med smalt grepp, kör jag kanske på 80-90kg.
Drog en 9:a på styrketestet.
2010-10-26, 16:55
Medlem
150 mark, 55-60 upprätrodd, skulle fått bättre om jag gjorde det idag istället för igår. 6a.
2010-10-26, 17:01
Medlem
okej tack
2010-10-26, 17:04
Medlem
Synergys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieBradshaw
Nu är det över ett år sen jag gjorde, men minns en hel del ändå
Det var ordförståelse (där satte jag alla rätt hehe), spatial (alltså se en figur och sen ta rätt på ca 5 st olika alternativ på hur den ser ut utvikt), naturkunskap och teknikfrågor. En del mattefrågor samt ''vad kommer sen'' såna där grejer där man ska veta vad som kommer näst.
Sen var det inte så mycket mer.
Ta det bara lugnt och använd tiden. Man får 80 min, jag var klar efter 20 och satte en 6a. Kunde nog fått 8-9 om jag suttit hela tiden.

Nej, det verkar inte allt för avancerat, bortsett från den rent kunskapskrävande teknikdelen. Den delen är något man måste plugga sig till såvitt jag förstår. Du minns inte frågorna i detalj såsom:

"Vilken av stenarna når marken först när man släpper ner dem samtidigt från en 50 meter hög fyr: Den lilla på 5 kg eller den stora på 15 kg?

1. Den lilla
2. Den stora
3. De hamnar på marken samtidigt
4. De landar inte alls utan svävar fritt ut i luften"

Rätt grundläggande fysikexempel kanske, men är kunskapsfrågorna i det stuket?

Vad för form av matematik var det? Tal såsom:

"Beräkna den inhomogena differentialekvationen: y'+ay=g(x)"?
2010-10-26, 17:21
Medlem
Olvards avatar
Satan i gatan så sugen jag blir på GMU nu när jag läser era "rapporter". Det är på tok för lång tid tills det är dags för mig att söka.

En liten fråga bara, hur pass mycket och vad tränade ni innan mönstringen?
2010-10-26, 17:55
Medlem
Vilket datum i Januari börjar GMU1?
2010-10-26, 18:03
Medlem
sgtpepper1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumdidum
Vilket datum i Januari börjar GMU1?

31:a Januari
2010-10-26, 18:43
Medlem
aNKones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zience
Dagens,

jag är för lång för att få en stridande befattning som skytte t.ex..
Jag valde brandman/minröj för flygvapnet och undrar om det fortfarande är en bra inriktning om man satsar på utlandstjänst. Funderar också på att bli yrkessodlat så kan alltid söka senare i tiden som SOU t.ex.

Sedan, vet någon om man har "licens" för att faktiskt ta upp brandmansyrket i det civila?

MvH

Även jag tycker att detta låter oroväckande.
Undrar precis samma sak som Olvard: Vad är "för långt" för att få en stridande befattning?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in