2011-07-26, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rtog-
Så jag vet alltså inte hur det är att stå lägst och leva därefter? GMU är inget sommarkollo, vi fick veta att vi var lägst precis som de vanliga lumparna. Ingen skillnad där.

Ledsen att behöva förstöra din världsbild. Men efter att jag själv varit med och utbildat GMUare, och står i nära kontakt med personer som utbildar GMUare just nu, så skulle jag påstå att det är mer likt ett sommarkollo än dåtidens värnpliktsutbildning. Det är stor skillnad.
2011-07-26, 04:28
Medlem
bananingvars avatar
När jag genomförde min värnplikt så ryckte dom sista in som skulle göra den traditionella utbildningen på 11 månader, men helt utan plikt. Värnvilliga tror jag att dom kallades.
Vår plutonchef kallade deras utb "Dagisskola för småfröknar". Summerar ganska bra hur deras utbildning gick till. Ett jävla daltande av deras befäl pga av rädsla för att för många skulle hoppa av.
Har även att par plutonskamrater som är anställda soldater nu och jag har aldrig hört dom säga något positivt om GMUarna dom jobbar med. Patrask hela bunten.
2011-07-26, 10:55
Medlem
thede.palms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananingvar
När jag genomförde min värnplikt så ryckte dom sista in som skulle göra den traditionella utbildningen på 11 månader, men helt utan plikt. Värnvilliga tror jag att dom kallades.
Vår plutonchef kallade deras utb "Dagisskola för småfröknar". Summerar ganska bra hur deras utbildning gick till. Ett jävla daltande av deras befäl pga av rädsla för att för många skulle hoppa av.
Har även att par plutonskamrater som är anställda soldater nu och jag har aldrig hört dom säga något positivt om GMUarna dom jobbar med. Patrask hela bunten.

Ganska kaxigt att säga så om sina framtida arbetskamrater. Dessutom, enligt de jag talat med så är det snarare tvärt om. En jävla skillnad på att ha GMUare som faktiskt vill vara där mot att drilla ett gäng med tvingade värnpliktiga. Så klart det är skillnad, det stämmer att man inte vill "skrämma" bort GMUarna från att ta anställning, men inte på det sätt några av Er beskrivit.
Nu skall det också tilläggas att självklart är det skillnad mellan förband osv. Det jag dock inte förstår är hur Ni kan påstå att GMUarna är "patrask" eller mindre kompetenta. GMU är ett sätt att gallra på ett tidigt stadie - bort med dem man inte vill skall anställas och på så sätt fortsätta sin utbildning. Om man inte använder denna process på rätt sätt - ja, då får man skylla sig själv som anställd i FM.
I vissa fall har även utbildningen förändrats mycket positivt. T ex i Flottan har utbildningen kompletterats och är i dag mycket mer kompetent mot vad den var under värnplikten. De som valt att fortsätta efter GMU har genomgått en utbildning som är långt mer bred än vad den var för sjömän tidigare.
Skall också tilläggas att man under sin provanställning efter GMU är tänkt att utbildas till samma nivå som de värnpliktiga. Skillnaden är att man då är anställd.
Tilläggas bör att det är självklart att värnplikt resulterade i en bredare bas lämpliga soldater, men det behöver inte betyda att det också skedde.
Jag är starkt kritisk till mycket av det som skrivs här ang GMU och misstänker att det i grunden beror på avundsjuka eller okunskap. De befäl som i denna dag väljer att vända ryggen till och tjura över över dagens "system" med anställda soldater kanske bör se sig efter ett annat jobb.
Jag vill också påtala att jag inte på något sätt försvarar de GMUare som tror sig vara några slags "guds barn" och ja, jag vet att även de finns.
Frågor på det?
Senast redigerad av thede.palm 2011-07-26 kl. 11:00.
2011-07-26, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel
Ledsen att behöva förstöra din världsbild. Men efter att jag själv varit med och utbildat GMUare, och står i nära kontakt med personer som utbildar GMUare just nu, så skulle jag påstå att det är mer likt ett sommarkollo än dåtidens värnpliktsutbildning. Det är stor skillnad.

Vet inte i vilken del av Sverige ni finns och utbildar, men där jag gjorde GMU var det inget daltande och våra befäl var extremt nöjda med oss. De sa även att vi var bättre än de värnpliktiga de utbildat eftersom vi inte var tvingade av plikten, utan att vi var där frivilligt.
De hade aldrig sett ett gäng med så motiverade individer tidigare.
2011-07-26, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diminished
Du kan vara lugn, du kommer klara det. Att vara i fysisk form ska nog mest ses som en bonus som gör det hela lite lättare, om du klarar det eller ej sitter till 90% i huvudet. Tänk på att många som kommer dit är HELT oförberedda, och har knappt varit ut i löpspåret senaste året och ännu mindre gjort någon marschträning.

Men för ändå kolla lite på marschbiten så är 6 km/h ett vanligt tempo. Man går 50 min, och vilar 10. Det innebär att man kommer 5 km på en timme, 10 km på två. Så en mil på två timmar är ett helt vanligt tempo, särskilt om du inte är van. Det första som kommer hända är ju inte en flermilamarsch med 20 kg+ utan nivån kommer stegras för att vänja in rekryterna i belastningen.

Gå bara in med rätt attityd så kommer du igenom det och oroa dig inte över att du är oförberedd, för du är defenitivt inte ensam. Frågan gäller bara om du trivs i det militära och inte ger upp p.g.a. små motgångar.

EDIT: Även jag ska rycka in nu om någon vecka och jag är knappast i god form. Men jag har erfarenhet av riktigt fysiskt och psykiskt påfrestande verksamhet (vandring/tävlingar) och jag vet att man klarar så himla mycket mer än man tror. Man kan leva "in a world of shit" hur länge som helst bara inte huvudet ger upp.

Tack och du har nog så rätt, visst har man lärt sig i träning att det oftast gäller att bara bita ihop och inte ge upp så kan kroppen tuffa på en hel del, dock gick jag ungefär in med samma attityd till cykelprovet på mönstringen och där gick det bara inte när mjölksyran tog över vilket resulterade i en lite lägre poäng än tänkt

Men ska göra mitt bästa för att vara så förberedd som jag hinner, och att hoppa av är knappast någon möjlighet då jag väntat och sett fram emot detta länge plus att jag skulle känna mig som en klenis ett bra tag fram.

Men då syns vi kanske där då!
2011-07-26, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duckula
GMU 2 är inte fastställt ännu då man väntar på en rapport om behov, budget och få ett godkännande
i försvarsutskottet. Man vill inte erbjuda en GMU utbildning om det inte finns några möjligheter att anställa folk efter genomförd GMU.

Jag kan skicka ett meddelande till dig när vi får papper från försvarsmakten om rekryterings behovet för GMU 2 2012.

Det meddelandet skulle också gärna få Är intresserad av GMU 2. Tack på förhand!
2011-07-26, 19:16
Medlem
Hur fungerar det här med Hemvärnet med deras gmu, finns det ett överskott på platser där eller har de så få platser så att enbart personer från närområdet får platser?

Håller Hv samma klass som övriga utbildningsplatser?
Okey, fick svar på andra frågen genom lite sökande i tråden
Senast redigerad av Bossekong 2011-07-26 kl. 19:23.
2011-07-26, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anessathiel
Angående testerna till stridspilot/helikopterpilot:

Någon som vet vad testerna som mäter

- generell begåvning
- spatiala tester för piloter
- stresstolerans
- simultankapacitet
- koncentrationsförmåga
- koordinationsförmåga

går ut på mer ingående?
Sedan, vet någon vad psykologen kan ställa för frågor?

Joystick i ena handen, andra handen på en knappsats, papper och penna framför dig, headset på huvudet, och jävligt trött huvud när dagen är slut.

Psykologen frågar om din familj, och håller med dig i precis allting du säger, och dina åsikter.
2011-07-26, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
Man kör ju inte all fys utomhus med kängorna. När jag gjorde värnplikten 99/00 så fick man ett par gympaskor från kronans förråd, vet inte hur det är nu för tiden men dom vi fick ut då var ganska vidriga modeller så dom flesta på kompaniet köpte sig vettigare skor när första bidraget kom.
OK, tackar, packar utomhusdojjor isf

Citat:
Ursprungligen postat av JoLj
Kom dom papprena nyss? Jag har inte fått nån lista på saker att ha med en, kommer väl så småningom kanske. Ska rycka in i Skövde, nån som ska dit som har fått lista?
Nä de kom för rätt länge sedan, kanske en vecka innan jag skrev inlägget ifråga.
2011-07-27, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssraeshza
Joystick i ena handen, andra handen på en knappsats, papper och penna framför dig, headset på huvudet, och jävligt trött huvud när dagen är slut.

Psykologen frågar om din familj, och håller med dig i precis allting du säger, och dina åsikter.
Jag ska söka det programmet. När får man göra dessa tester? Är det under själva mönstringen eller måste man först bli antagen till utbildningen (på vilka grunder då? hur sållar dem ut?) och sedan göra testerna?

De kan väl omöjligt testa alla som vill göra stridspilotutbildningen. Det måste ske någon form av gallring tycker jag.
2011-07-27, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hopeyouguessmyname
Jag ska söka det programmet. När får man göra dessa tester? Är det under själva mönstringen eller måste man först bli antagen till utbildningen (på vilka grunder då? hur sållar dem ut?) och sedan göra testerna?

De kan väl omöjligt testa alla som vill göra stridspilotutbildningen. Det måste ske någon form av gallring tycker jag.

Jag har också tänkt att söka pilotutbildningen som börjar våren 2012. Som jag förstår det sker första gallringen redan vid vid rekryttesten. Om man blir uttagen blir man kallad till en antagningsprövning och om man uppfyller kravprofilen till pilotutbildningen skall man tydligen bli kallad till de datoriserade testerna. Läs mer: http://www.forsvarsmakten.se/upload/Rekryteringsapplikationen/dokument/H%C3%A4r_nedan_kan_du_f%C3%B6lja_uttagningsprocess en_till_pilot_dag_f%C3%B6r_dag.pdf
2011-07-27, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssraeshza

Lite fler frågor till dig, du verkar ha koll .
Är det separata prov för till exempel koordinations-, koncentrations-, spatial- och simultanförmåga eller mäter de allt i ett test?
Är det svårt? (Jag sitter nu och spelar brain training-games i alla fall några minuter varje dag för att förbereda mig ;P).

Sedan, frågar psykologen frågor av typen "Hur ser du på att döda en annan människa" eller "Varför tycker du att du passar som pilot"?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in