Citat:
Ursprungligen postat av bananingvar
När jag genomförde min värnplikt så ryckte dom sista in som skulle göra den traditionella utbildningen på 11 månader, men helt utan plikt. Värnvilliga tror jag att dom kallades.
Vår plutonchef kallade deras utb "Dagisskola för småfröknar". Summerar ganska bra hur deras utbildning gick till. Ett jävla daltande av deras befäl pga av rädsla för att för många skulle hoppa av.
Har även att par plutonskamrater som är anställda soldater nu och jag har aldrig hört dom säga något positivt om GMUarna dom jobbar med. Patrask hela bunten.
Ganska kaxigt att säga så om sina framtida arbetskamrater. Dessutom, enligt de jag talat med så är det snarare tvärt om. En jävla skillnad på att ha GMUare som faktiskt vill vara där mot att drilla ett gäng med tvingade värnpliktiga. Så klart det är skillnad, det stämmer att man inte vill "skrämma" bort GMUarna från att ta anställning, men inte på det sätt några av Er beskrivit.
Nu skall det också tilläggas att självklart är det skillnad mellan förband osv. Det jag dock inte förstår är hur Ni kan påstå att GMUarna är "patrask" eller mindre kompetenta. GMU är ett sätt att gallra på ett tidigt stadie - bort med dem man inte vill skall anställas och på så sätt fortsätta sin utbildning. Om man inte använder denna process på rätt sätt - ja, då får man skylla sig själv som anställd i FM.
I vissa fall har även utbildningen förändrats mycket positivt. T ex i Flottan har utbildningen kompletterats och är i dag mycket mer kompetent mot vad den var under värnplikten. De som valt att fortsätta efter GMU har genomgått en utbildning som är långt mer bred än vad den var för sjömän tidigare.
Skall också tilläggas att man under sin provanställning efter GMU är tänkt att utbildas till samma nivå som de värnpliktiga. Skillnaden är att man då är anställd.
Tilläggas bör att det är självklart att värnplikt resulterade i en bredare bas lämpliga soldater, men det behöver inte betyda att det också skedde.
Jag är starkt kritisk till mycket av det som skrivs här ang GMU och misstänker att det i grunden beror på avundsjuka eller okunskap. De befäl som i denna dag väljer att vända ryggen till och tjura över över dagens "system" med anställda soldater kanske bör se sig efter ett annat jobb.
Jag vill också påtala att jag inte på något sätt försvarar de GMUare som tror sig vara några slags "guds barn" och ja, jag vet att även de finns.
Frågor på det?